Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Hva får dere med 2 barn pr mnd. i barnebidrag.. Veiledningskalkulaturen regner jo kun ut for ett barn og tar heller ikke hensyn til særskilte vilkår. Men jeg lurer litt på ca hva som er normalt (vet det er forkjell etter inntekt osv, men ca..).
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Du regner for ett barn om gangen, og legger sammen. Du ser i den lille linken der bidragssummen står på slutten, utregningen og bidragsevnen til bidragsyteren. Linken heter vel noe sånt som beregning eller noe slikt. Summen av bidragene skal ikke være høyere enn bidragsevnen. Hvilke særskilte vilkår tenker du på, som du mener det ikke blir tatt hensyn til? Barn med handicap? Det får du ikke mer bidrag for, i så tilfelle. Da må du søke NAV om grunn- og hjelpestønad.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Set kommer jo ann på fars inntekt og din inntekt. Jeg får 1950 kr og det er fra staten ikke fra bf. Han er nemmelig ikke bidragsdyktig.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 lurer litt... når en far ikke er betalingsdyktig får man da altså minste allikevell? jeg har forskutering fra staten og nå viser det seg at far ikke har evne til å betale bidrag... vill jeg fortsatt få noen bidrag?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Får du kun 1950 for to barn? Har høy inntekt da? Jeg får 1350 for ett barn...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Men om jeg regner ut for en av gangen og legger sammen så blir det en sum på over 8000 ?? og jeg er vek usikker på om det stemmer (bidragsevnen står til å være 14000). Men ser jo at de fleste her skriver mellom 2 og 4000 for to barn, og da lurer jeg på hva som ikke stemmer?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Jeg som skrev hvordan du skulle gjøre det. Første svar eller noe. Så lenge bidragsevnen er høyere enn det du regner ut, så skal du ha ca det du regner ut i bidrag for barna. Jeg får nesten 10 000 for 2 barn, for han har meget høy inntekt og jeg har meget lav. Deres inntekter stemmer ikke med andres inntekter. Derfor kan du ikke sammenligne dette.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 ok.. da kan det stemme da, for han satte seg litt på bakbeina og mente på at dette ikke kunne være riktig.. men det kan jo heller ikke være riktig at jeg skal gå 6000 i minus og han 15-20 000 i pluss hver måned heller.. etter at alt er betalt.. Ett av barna har også spesielle behov og en del ekstra utgifter knyttet til dette, så jeg syntes jo ikke det er mer enn rimelig at han i det minste betaler det det står han skal betale..
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Om barnet har spesielle behov skal ikke far betale mer bidrag, da får du heller søke hjelpestønad fra Nav!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 Det med spesielle behov og NAV kan jeg mye om, da jeg selv har barn med dette. Far skal ikke betale ekstra bidrag pga dette. Det har du hjelpestønad og grunnstønad til. Og har barnet forhøyet hjelpestønad, så kan du ha rett på overgangsstønad utover vanlig stønadstid. Jeg har dette selv. Ene barnet mitt har sats 3 i hjelpestønad, og her er det full rett på utvidet overgangsstønadstid. I sats 2 tror jeg det blir en vurderingssak. Og ofte har hovedomsorgsgiver lavere inntekt som følge av barnets behov, noe som oftest øker bidraget. Så på den måten bidrar barnefar mer enn han kanskje ellers ville gjort. Jeg som får nesten 10 000 i bidrag for 2 barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå