Gjest 5 andre Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Lager pepperkaker fra grunnen av. Det er første gang. Hvilken konsistens skal deigen ha når den er ferdig. Skal man kunne røre så vidt rundt i den? Regner med den stivner og blir fastere etter et døgn i kjøleskapet.
Anne-B. Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Jeg tror den skal være rimelig fast og massiv, men ikke metta. har du aldri bakt med butikkkjøpt deig da?
fjollefrua Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 den skal være litt tjukkere enn grøt konsistensen ja. Nesten som tannpasta. Bør ligge to dager i kjøleskap før den brueks...
Gjest 5 andre Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Har bakt med butikkjøpt jo. Vet hvordan den skal være når den skal kjevles, men visste ikke om den tyknet litt når den lå kjølig. Står jevn deig i oppskriften, så jeg begynte å gruble på hva jevn egentlig var. He he. er ikke alltid lett å være nybegynner på visse felt. Jeg er tross alt bare litt over tretti. He he.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Fast og klissen. Om den ikkje klissar ved romtemperatur er det for mykje mjøl i den. Viss du legg den frå deg på benken skal den ikkje sige noko særleg utover. I kjøleskapet skal den bli såpass hard at du må skjære den med kniv. Slik har i alle fall deigen etter vår oppskrift pleid å oppføre seg )
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Eg hadde den litt meire metta enn tannpasta, satte han i kjøleskapet til neste dag og måtte bruke eindel mjøl før eg fekk ordentleg kjevletak. I oppskrifta sto det 1400g mjøl, og eg brukte kanskje 1200 i deigen og resten dagen etterpå.
Gjest 5 andre Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Har fått meg en smidig og relativt fast masse Ser og lukter bra ut. Siver ikke utover, men er klissete. Må bare bli bra Takk, takk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå