Gå til innhold

Frokostquiz eller andre med cøliakibarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang. kokesjokolade.

I varedeklarasjonen står det at produktet KAN inneholde spor av hvete. Gutten min har så langt ikke reagert på slik kokesjokolade, men er det trygt å bruke den?

Jeg ble fortalt at varer der det sto at kunne inneholde spor av hvete kunne spises, fordi det ikke var hvete tilsatt, men sporene som i tilfelle var i produktet var så lite at det ikke ville gi noe utslag eller hadde noe å si.

Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke kokesjokoladen som inneholder spor eller ikke.

Har sånn problemer med å finne kokesjokolade som IKKE inneholder spor av hvete...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Produsentene skriver det ofte på for å "sikre seg".

Det er som du sier at det kan ha vært mel i samme maskineriet, eller i samme lokale.

Jeg og de andre jeg kjenner spiser slik kokesjokolade. Men vi er alle voksne. Vet de er streng på havre for barn, men vet ikke om det gjelder slike ting også.

Skrevet

Kan inneholde spor av gluten, er produkter vi holder oss langt unna:) Jeg snakket med erneringsfys. sist vi var der om dette. Selv om hun ikke reagere på det, brytes fremdeles tarmtottene ned. Kjøp kokesjokolade på helsekost:)

Som oftes er dette produkter som ikke er naturlig fri for gluten eller at de ikke blir produsert i godkjennte glutenfri lokaler.

Skrevet

Det som er merket slik er produkter som er tilvirket som det på maskiner tidligere er produsert glutenholdige varer.

Maskinene er grundig vasket ned og glutenfrie, men produsentene skriver dette for å sikre seg selv.

Derfor kan de aller fleste cøliakikere spise dette da det går innefor grensene for mengden som ikke er skadelig.

Det var iallfall hva ernæringsfysiologen på Haukeland sa til oss da vi fikk diagnosen på lillegutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...