GutteBabyiMagenSin<3 6/12-09 Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 I 12 tiden i går gikk plutselig fostervannet mitt, var da 1 uke over termin . Ringte føden med en gang og ble bedt om å komme for kontroll med en gang. Lå da med ctg en halvtimes tid, som var helt fin. Senere etterfulgt av ultarlyd. Hadde da litt vonde kynnere og murringer, så ble bedt om å gå meg en tur i nærheten av sykehuset og komme tilbake om et par timer. De ville ikke sjekke åpning pga. infeksjonsfare siden vannet hadde gått. Var på kontroll hos jordmor 5 dager tidligere og hadde da 3 cm, så visste at jeg var moden. Da jeg kom tilbake ved 4 tiden, hadde fortsatt ingenting skjedd, så dro derfor hjem igjen. Utover kvelden natten begynte kynnerene og gå over til rier og noen av de var det skikkelig tak i og satt seg veldig nederst i ryggen. Kom plutselig til å huske hvordan det var, siden jeg er andregangs!! Men de var ikke regelmessige og dabbet av utpå natten! Hadde da ny time på sykehuset kl 10 på morgenen, da de igjen tok ctg sjekk. Igjen helt fin så ble bedt om å komme igjen i morgen kl 9. Som altså er i morgen.. Nå sitter jeg her med rier som er mye mer regelmessige.. ca hvert 10 min. men så kan det plutselig dabbe av litt igjen. Men disse er det skikkelig tak i! Hver gang jeg får en kraftig ri renner det over fostervann, huff har ikke flere joggebukser igjen snart.. Hvis ikke ting starter av seg selv blir jeg satt igang på onsdag, men vil jo helst unngå det da. Jordmor sier at i 95% føder av seg selv inne 72 timer etter vannavgang, så krysser fingrene for det. Har ca 10 min mellom, vannet har gått, 3 åpning og andregangsfødende, når ville dere vurdert å dratt på sykehuset? Har noen erfaring med og bli satt igang? Sist fødsel var en drøm. Startet med regelmessige rier fra første stund, 8 timer senere var hun ute, med kunn 15 min press. Klarte meg også uten smertestillende! Huff, håper denne går like greit :-)
_Løvemamma_ Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Så spennede! Lykke til, håper det tar seg opp i løpet av natten:) Vannet mitt går ingen steder...
pagoda m/ny spire Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 en jo fryktelig dumt å si deg hva som er riktig og galt her men du kan alltids ringe føden, og forklare hvordan du har det!?? selv om du har time i morgen, er du nok velkommen inn for ny kontroll i kvell?? masse lykke til
englemamma77 Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Hei! Trodde fødselen skulle settes igang innen 24 timer dersom vannet hadde gått jeg?!Vet ikke om jeg hadde klart å være like tålmodig som deg,men ønsker deg masse lykke til!
GutteBabyiMagenSin<3 6/12-09 Skrevet 14. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2009 Takk takk :-) Får virkelig håpe ting øker på i løpet av natten, riene er ganske sterke når de kommer så har en følelse på det. Innen 72 timer skal fødslen settes igang etter vannavgang. Så lenge alt er bra med babyen da så klart, kommer jo inn for daglige kontroller intill du settes igang. De naturlige riene er jo mer effektive.. :-)
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 Ååå du må ha masse lykke til med fødsel og håper den setter inn for fult snart. En kan gå leeeeenge med vannavgang uten at de gjør noe, men det er jo mest om det er prematur. Da jeg lå inne med prematur vannavgang for 2 år siden, så var det flere andre der med samme problem og noen hadde gått i uker med vannavgang. Det som er viktig da er å passe på infeksjonsfaren og en ligger da sef. på sykehuset hele tiden for å bli kontrollert jevnlig. Men jeg fikk iallefall ingen rier etter vannavgang, ble satt i gang 3 dagen og fødte natt til fjerde dagen med vannavgang.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Ønsker deg masse masse lykke til... Da vannet mitt gikk med 3 barn, så gikk det under 2 timer til barnet var ute... Riene ble vonde og regelmessig med en gang vannet gikk, og riene kom tett.. ingen pause mellom hver rie...
Vimsetrollet Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 Oj... visste ikke at man kunne gå sååååå lenge etter at vannet hadde gått!! Det må være helt forferdelig å gå sånn å vente??!!! Ønsker deg masse, masse lykke til - håper det setter ordentlig i gang snart!!
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 Tror nok ikke de lar folk som er til termin gå så veldig lenge, men når det er prematur så er det klart at hver dag, hver time inni mammas mage hjelper på. En prøver å holde ut i det lengste. Det er grusomt å gå å vente, samtidig som en er redd for at babyn skal komme alt for tidlig, det blir en tøff start på livet. Men det er klart at det blir vurdert individuelt for hvor forsvarlig det er å gå med vannavgang over lengre tid, da pga infeksjonsfaren, om det skulle vise seg at det blir lite fostervann, hvordan babyn har det o.l. Vi har jo dobbel fosterhinne, og det produseres fostervann selv etter vannavgang. Det er jo dette som er med på å smøre ved fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå