nr 2 gull i magen-juli 12 Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Hei. Det er så mye jeg går og lurer på, som jeg ikke har funnet svar på. Håper noen kloke hoder her kan svare meg 1. Hvis man blir sykemeldt i graviditeten, kan man miste muligheten for permisjonspenger etc? (tenker på det at man må jobbe 6 av de siste 10 mnd..) 2. Når må jeg sende inn skjema til nav og arb.giver, og hva er det egentlig som må sendes inn? 3. Hvordan regner de ut pappa-penger når han har veldig skiftende inntekt? 4. Noen sier at du "taper" mye med å ta 12 mnd og 80% permisjon, hvordan har det seg? 5. Min ferie i 2010, kan jeg overføre de til 2011 og komme 5 uker senere tilbake i jobb? 6. Hvis jeg f. eks ønsker å forlenge pernisjonen (ulønnet) er det slik at jeg mister mulighet til sykedager for en periode? Tror det var alt jeg har lurt på de siste 8 ukene.... HÅPER noen tar seg tid til å svare.
Guttemamma75 Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 1.Nei,sykepenger gir opptjening til foreldrepenger på lik linje med jobbing, så foreldrepenger får du selv om du blir syk... 2. Søknad bør sendes til nav ca 3 mnd før starten av permisjonen og . du må sende med bekreftelse på termin. 3. Om pappaen skal ha fedrekvoten og har variabel inntekt vil det bli regnet et gjennomsnitt over siste 3/6/9 mnd før han tar ut sin permisjon 4. Man taper en del på å ta 80% lønn ja... Det utgjør ikke så kjempemye, men om pappaen har høy lønn kan det være verdt å undersøke.. Søk litt på nettet så finner du litt om det, har ikke ork til å lage noe eksempel nå.. 5. De fleste arbeidsgivere tillater ikke at man overfører så mye ferie, men det er ingenting i veien for å ta ut det du kan av ferie i 2010 (man kan ta ut maks 4 uker og 1 dag mens man er i permisjon) og så overføre de resterende 4 dagene. Da utsetter du permisjonen med 4 uker og 1 dag slik at du kan komme senere tilbake i jobb. I tillegg kan du da ta ut ferie etter permisjonen i 2011 slik at du kan forlenge permisjonen enda mer... 6. Om du tar ulønnet permisjon må du opparbeide deg nye sykepengerettigheter når du begynner å jobbe. Du må jobbe i minst 4 uker for å kunne få sykepenger. Mens du er i ulønnet permisjon kan du bli sykemeldt men vil selvsagt ikke kunne få sykepenger. Håper dette svarte på spørsmålene dine! Lykke til i svangerskapet!
nr 2 gull i magen-juli 12 Skrevet 14. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2009 tusen tusen takk. Dette hjalp virkelig!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå