Gå til innhold

Øyekatar eller forkjørelsen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ufrivillig slem idag. Han har vært forkjørlet i en evighet og i går da han våknet fra luren sin hadde "tette" øyne. Guffe i hvert øye som gjorde at han hadde litt problemmer med å åpne øynene. Vasket det av og tenkte ikke noe mer på det..

Da jeg hentet han i barnehagen i dag så jeg igjen at han hadde "guffe" rundt øynene. Så ut som størknet snørr. ( beklager detaljene)

Han har vært forkjørlet lenge og er mye plaget med at forkjørelser som går opp i øret, han får ikke ut noe av nesen i øyebikket, men er tett. Kan det være at han har snørr som kommer opp i tårekanalene eller er det sannsynlig at det er øyekatar..

Ikke noe tegn til noe i øynene etter at han sov luren sin i ettermiddag og heller ikke kommet noe mer iløpet av ettermiddagen.

Lurer litt på om jeg bør holde han hjemme i morgen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å få en time hos legen imorgen tidlig. Er det øyekatar så kan du begynne behandling med en gang og han kan gå i bhg uten å smitte noen av de andre. Har han ikke øyekatar, så kan han også gå i bhg uten å smitte de andre :)

Skrevet

De fleste øyekatarrer skyldes samme virus som forkjølelse, så antagelig er det en øyekatarr pga forkjølelsen. Virusøyekatarrer hjelper det ikke å dryppe med antibiotika for å bli kvitt, da er det best å bare skylle med saltvann for å bli kvitt "guffen". En øyekatarr som skylles virus kan i prinsippet likegjerne smitte ved at et barn som er tett i nesa kliner snørr i øyet til en annen, som at barnet gnir seg i øyet og smitter en annen på den måten, så å holde barnet hjemme pga det er unødvendig.

En virusøyekatarr kan også gå over i å bli en øyekatarr med bakterier (øynene er mer ømfintlige for smitte når det allerede er en infeksjon der), så hvis det er mye mer puss i øynene og de også er litt mer røyde, så burde du ta kontakt med lege for å vurdere behovet for øyedråper.

Anbefaler deg å søke etter øyekatarr på lommelegen.no, der står det en del lure tips for å skille om det er virus eller bakterier som er årsaken.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to.. Det er bare "guffe" der, ikke noe rådhet eller sårhet enda iallefall har vasket med saltvann og fortsetter med det fremover, samt nesespray så får vi se utover uke hva som skjer.

*Pile avsted til lommelegen.no*

Skrevet

Hei,

gutten min hadde noe lignende tidligere i høst, det begynte med at han plutselig hadde masse gul puss i øyekroken på begge øyne. Jeg vasket det bort og det kom stadig mer.

Ringte legekontoret og de mente det var best å vaske/dryppe med saltvann til det gikk over (og ta kontakt om det ble langvarig)

Etter hva jeg leste meg til på diverse nettsider pleier øyekatarr etc å starte på ett øye og deretter smitte til det andre. At man får på begge øyne er mer "forkjølelses- eller allergirelatert". Gutten min fikk det etter å ha sovet ute mens det blåste masse i høst. Vi hadde en varm høst her på Østlandet, så jeg mistenker at det enten var vinden eller allergi (mye rart i luften som ikke pleier å være på den årstiden) som utløste det. Han var frisk som en fisk bortsett fra masse puss i øynene.

Det gikk over etter 4-5 dager og det virket ikke som han var noe særlig plaget. Jeg vasket med saltvannsoppløsning.

God bedring til gutten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...