Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Vi hentet oss en liten valp nå i helgen,og betalte en del tusen for denne. God stamtavle osv. På kvelden den første dagen får valpen en utvekst på øye,og i dag har vi vært hos dyrelegen. Det viser seg at posen til tårekanalen har kommet ut,og det er blitt en prolaps i tårekanalen. I tilegg hadde valpen øyebetennelse på begge øynene. Valpen må opereres og det vil koste oss 5000. De som vi kjøpte hunden av hadde ikke forsikret den og vi har tegnet forsikring i dag,men forseint til at det kan dekke utgiftene til operasjonen. Hva gjør vi????
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Hva sier oppdretter? Tilbyr de seg i dele utgiftene feks? Hva sier veterinæren? Hvis dette er ett evigvarende problem, ting som kan komme igjen flere ganger vil jeg anbefale dere å heve kjøpet! Finn en annen hund. Du kan uansett heve kjøpet og sikkert også kreve å få dekt hele eller deler av operasjonen, men snakk med forbrukerrådet eller noe om det Jeg hadde hevet kjøpet - det der lukter det problemer av i lange baner!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Først vil jeg si gratulerer med en liten valp :-) Dessverre så tror jeg nok dere må belage dere på å betale disse utgiftene selv dersom det var privatpersoner dere kjøpte valpen av. Dersom det var fra oppdretter ville jeg tro at de hadde hatt en slags forsikring mot dette. Dere kan jo selvsagt forsøke å komme til en enighet med dem dere kjøpte valpen av, men de aller færreste har jo lyst til å betale penger de egentlig ikke må ut med...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Siden dere kjøpte en hund uten forsikring, og ikke selv forsikret den fra dag en så må dere nok bare bite i det sure eplet å betale regningen, iallefall med mindre det er god grunn til å tro at de dere kjøpte hunden av viste om problemet på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Du kan alltid heve kjøpet og la oppdretter ta over problemene!
AO3 Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Hunden hadde en medfødt feil, som var til stede på kjøpstidspunktet (dette dukket jo opp den første kvelden!). En seriøs oppdretter ville hatt en skjulte feil-forsikring som kunne dekket dette. Evt bør og skal oppdretter ta økonomisk ansvar, når det dukker opp en feil allerede den første kvelden. Hvis oppdretter ikke er seriøs, blir det verre. Dere kan jo sannsynligvis heve kjøpet mtp kjøpsloven, men problemet er jo at da må dere levere tilbake hunden, som dere sannsynligvis allerede har blitt glade i. Finnes det en raseklubb dere kan ta kontakt med?
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Snakk med NKK (Norsk Kennel klubb) og få svar der.Der kan du også vite om de du har kjøpt hvalp av er seriøse+ om hvalpene er registrerte der?hvis du ikke fikk vite på forhånd da?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 Mange oppdrettere er da seriøs selv om de ikke bruker skjult-feil-forsikringen???! Jeg er ihvertfall oppdretter, og har kun avlsforsikring på mor+avkom, men når de er 12 uker opphører forsikring, og hvis ikke kjøper overtar forsikringen med en gang går dyret uforsikret til de forsikrer det igjen. Mange forsikrer nemlig rett før de aner at de trenger forsikring, er ikke uten grunn at mange selskaper har innført karantene-tid, samt at hunden/katten må ha vært forsikret i 1 år for å få avls-forsikring. En annen ting er helseattesten som skal følge med? Står det noe om dette med øyet på den? Om ikke får du satse på at du har en medgjørlig oppdretter...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Det står ikke noe i kontrakten om at dere får penger tilbake ved evt feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå