Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Hvordan var svangerskapet deres? La dere på dere mye? Når fødte dere i forhold til termin? Fødsel eller keisersnitt? Sa lege eller jordmor noe til dere om vekten? Ble dere sykemeldte? Hvordan var formen? ( diabetes, blodtrykk, bekken osv...)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 * La på meg bare 10 kg, gikk ned 4 kg i starten * Fødte 3 dager før termin * Naturlig fødsel som varte i 6 timer * Ingen komenterte vekten, men gikk bare til lege da. * Ikke sykmeldt * Foren var fin, men litt høyt blodtrykk
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Nå har jeg ikke født enda - så kan ikke svare på alt, men svarer på det jeg kan Hvordan er svangerskapet? Har hatt det veldig bra Ikke kvalme, ikke bekkenløsning, sovet godt, osv. Men begynner å merke at det er tungt selvfølgelig. Har hatt et høyt tempo (spesielt i begynnelsen av svangerskapet) og det har gått fint. Vekt? Er i uke 34 nå, og har til nå ikke lagt på meg noe siden jeg ble gravid (det kommer vel de siste ukene og i jula tipper jeg) Har hatt en grei omfordeling (rompa blitt mindre og magen større eller noe.... ) Kommentarer fra lege/jordmor? Ikke fått en eneste kommentar på noe som helst når det gjelder vekt fra min lege eller jordmor. Jordmor ved ord. ul kommenterte derimot BMI`en opp i mot hvilken avdeling jeg kan føde på - men det får nesten være det samma. Uansett hvor jeg befinner meg så må jo på et eller annet tidspunkt denne ungen ut Sykemelding? Jupp, men det har ingen sammenheng med vekt å gjøre. Min normale arbeidsdag er på 12 timer (inkl reise) og det blir naturlig nok tøft etterhvert. Har derfor hatt en gradvis nedtrapping på jobbingen. Hvordan er formen? Merker at jeg er gravid for å si det sånn... De siste 2 ukene ca har søvnen endret seg (sover dårligere og dermed lengre) Har behov for ca 10-12 timer søvn hver natt. Dessuten merker jeg det i ryggen, har blitt litt svai og det merker man jo Så stå og gå over lengre tid er ikke helt ok om dagen. Diabetes: nei Blodtrykk: bra Bekken: det sitter der det ja Så skal vel ikke akkurat klage jeg tror jeg. Men er jo straks høygravid, så forandringer vil det jo bli, og det merker man jo. For min del har de nok ikke hatt sammenheng med vekten da.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Har ikke kommet så langt i svangerskapet enda, men jeg veide 87kg før jeg ble gravid, nå 20uker senere veier jeg 83kg. Vekten er for en gang skyld stabil, har blitt større på magen da.. Men ikke ifølge vekten. Jordmor kjeftet på meg pga vekten og ba meg passe på hva jeg spiste. Jeg måtte ikke gå opp så masse mer osv. Legen ble alvorlig og sa at jeg måtte legge på meg, siden jeg ikke hadde lagt på meg. Er sykemeldt, men det har ikke noe med vekten å gjøre. Blodtrykk har vært normalt til nå hvertfall, og ingen diabetes. (kanskje litt tidlig med svangerskapsdiabetes?!)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Første gang jeg var gravid, veide jeg 85 kg (168 høy) og la på meg 20 kg, altså 105 kg da ungen ble født. Fødte 18 dager for tidlig. Vaginal fødsel. Ingen sa noe til meg om vekten, men jordmor kommenterte den store magen og høyt sf-mål. Hun var redd ungen var stor, men ungen var helt normal. Hadde derimot masse fostervann og stor morkake. Jeg var arbeidsledig de 4 siste månedene av svangerskapet, men tror nok jeg ville blitt sykemeldt pga bekkenet. Ingen diabetes, blodtrykket var perfekt, men bekkenet var veldig vondt de siste månedene. Kunne ikke ta på meg sokker og sko selv, klarte ikke å reise meg opp fra dype stoler mm. P.S. Gikk ned de 20 kiloene + 3 kg ekstra i løpet av de 2 første mnd etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Jeg er nå i uke 31, men svarer likevel... * gikk ned 5kg i 1 tri. Har til nå gått opp 2 kg fra den vekten jeg hadde før jeg ble gravid. * Fødselen håper jeg blir helt normal. Har ingen planer om ks. * Ingen har kommentert vekten, untatt at jeg har blitt anbefalt å ta glukosebelastning pga det er litt større risiko for svangerskapsdiabetes når man har for høy BMI. * Mistet jobben tidlig i svangerskapet. hadde fint klart å hatt kontorjobb, men ikke en jobb hvor man står mye. * Formen er fin. Har litt bekkenløsningsplager, men absolutt til å leve med. Blodtrykk er kjempefint, det samme er blodprosenten og urinen. Fikk beskjed fra jordmor i dag om at hun var imponert over at jeg hadde så lite plager såpass seint i svangerskapet :-) Jeg tror det kommer litt an på hvordan man er før man blir gravid. Jeg er overvektig, men har ansolutt ingen plager eller sykdommer. Jeg vil tro at dem som har problemer fra før, vil slite mye mer i et svangerskap siden dette er en ekstra belastning på kroppen.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 gikk ned 16 kg fødte en dag over termin vaginal fødsel på en time totalt fikk ingen "pekefinger" ang vekten min Ble tidlig sm- men var relatert til helt andre og alvorlige plager Blodtrykk var stort sett fint, ingen diabetes- var helt ødelagt av bekkenplager
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 La dere på dere mye? *veide 90 da jeg ble gravid, 95 etter 24 uker, og 99 da jeg fødte. altså 9 kg. Når fødte dere i forhold til termin? *dagen før Fødsel eller keisersnitt? *fødsel Sa lege eller jordmor noe til dere om vekten? *legen ikke annet enn å anbefale glukosebelastningstest. Jordmor gnålte i ett kjør siden jeg var der første gang i uke 24. De første 5 kg var pga jeg hadde ekstrem svangeskapskvalme og måtte spise mye saltmat for å holde kvalmen i sjakk, men fikk ingen forståelsefor dette. Hun mente jeg burde slutte helt å spise frukt pga sukker, null leverpostei (sel vom jeg hadde lave jernverdier) for det var det så mye fett i og bla bla bla. Jeg hørte ikke på noen av rådene hennes, men var fornøyd med kun 5 kg fra uke 24 til termin! Ble dere sykemeldte? *ja, først 100 pst i 3-4 mnd pga ekstrem kvalme, så resten mellom 30 og 70 pst pga bekken og tung jobb uten muligheter for tilrettelegging. Også pga var utslitt etter fire måneder syk på sofaen. Hvordan var formen? ( diabetes, blodtrykk, bekken osv...) *kun bekkenplager og litt halsbrann. Bekkenplagene gikk over tre måneder etter fødsel, da jeg gikk over fra en traktor av en firhjult barnevogn til en lett, svingbar trehjuling. Ingen av plagene mine var vektrelaterte, så vidt jeg kan se Magen begynte å vises fra rundt uke 20. Jeg kjente spark allerede i uke 14, og det var full sikt på 3D UL. Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 Veide en del (....) Gikk opp 4-5 kg. Fikk kjeft av jordmor fordi jeg ikke hadde gått opp mer så jeg kuttet henne ut, gikk kun til lege. Jobbet helt ut det ene sv.skapet, og ble sykem (pga stress) i det andre. Fødte vanlig, men fikk ikke føde på det sykeh jeg skulle pga vekta så jeg måtte på et større. Enkle, greie fødsler. Ikke diabetes og høyt bl.trykk.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 180 cm høy 1 svangerskap: Veide 98 kg på starten, gikk ned 4, endte på 112,5 kg Gikk ned alt på 4 dager, men la på meg alt igjen opp til 115.... :-( Vaginal fødsel, men med sugekopp. 8 timer aktiv fødsel. Ikke noe snakk ang vekt. Tidlig sykemeldt 50% pga kvalme. Men jobbet resten ut svangerskapet. Bekkenplager, ingenting annet. 2. svangerskap Veide som sagt 115, ved starten nå veier jeg 108 Uke 22 Snakket om vekt på første kontroll, kosthold og i forhold til å ikke få et stort barn. Prøve med aktivitet selv om bekkenplagene er helt intense denne gangen. Studerer 100 %, men ikke praksis (sykepleie) Lavt blodtrykk - svimmelhet, bekkenplager...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Svangerskap 1: Veide 87 da jeg ble gravid. La dere på dere mye? Gikk først ned 7 kilo, men gikk opp til 103 kilo. Så jeg la på meg 16 kilo Når fødte dere i forhold til termin? Fødsel ble satt igang pga stort barn 14 dager før termin Fødsel eller keisersnitt? Vaginal fødsel Sa lege eller jordmor noe til dere om vekten? Ikke annet enn litt kostholdsråd og jeg tok en del glukose- tester Ble dere sykemeldte? Bare fra nattevakter og noen uker pga hypermesis Hvordan var formen? Hadde ingen plager annet enn kvalme i 20 uker. Svangerskap 2: Var 93 kilo da jeg ble gravid, er nå i uke 25 La dere på dere mye? Gikk ned 5 kilo, men har nå lagt på meg, så jeg er 98 kilo. Sa lege eller jordmor noe til dere om vekten? Ikke noe spesielt. Ble dere sykemeldte? Har vært sykemeldt hele tiden pga kvalme, trøtt, sliten, STORE bekkensmerter, konstante kynnere, hodepine etc. Hvordan var formen? DÅRLIG!!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Startvekt: 97 kg (171 cm høy) Vekt ved termin: 106 kg Vekt ved hjemkomst: 96 kg Fødte vaginalt, men måtte igangsettes 10 dager over termin. Legen kommenterte vekten, men han syns jeg var fklink som ikke gikk opp så mye. Jordmor sa ingenting. Ble sykemeldt 30% fra uke 16 pga lite søvn og generellt sliten (butikkjobb, og mye ståing og gåing). 50% fra uke 33 og 100% fra uke 35. Blodtrykket har vært lavt hele veien, var på glukosebelastning i uke 28 og den var helt fin, Bekkenproblemer har jeg ikke hatt. Jeg har prøvd å spise sunt hele svangerskapet fordi jeg har gått ned 40 kg før jeg ble gravid, og ville ikke gå opp alt for mye. Har ikke slanket meg mens jeg var gravid, bare spist sunt og variert.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 - gikk ned 25kg - fødte 8 dager over termin - vaginal fødsel - bekymring pga vekttap - sykemeld hele svangerskapet - hyperemesis og veldig dårlig.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Gikk opp 7 kg og ble igangsatt 5 dager før termin fordi barnet ikke vokste nok. Ingen plager i svangerskapet ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå