Gå til innhold

Hvorfor blir alle fysisk syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes omtrent alle jeg møter lider av noe ett eller annet og knasker ibux i hytt og gevær.

Hvorfor er det nå blitt så innmari trendy å være fysisk syk? Jeg forstår det nå er mer åpenhet rundt dette med fysisk sykdom, men hallo.. Å være litt kvalm og ha litt vondter er ikke det samme som kreft! Jeg fikk selv diagnosen fotsopp, men det gikk da over! Jeg tok tak i meg selv og måtte jobbe med meg selv daglig for å bli bra. Det hjelper faktisk ikke på såkalt fysisk sykdom å sitte på ræva hjemme! Man må komme seg ut, møte andre og helst jobbe.. Selvom man blir sliten av å jobbe, bidrar man til noe, man får sosial input og glede. Det er ikke uten grunn at man sier at lediggang er roten til alt ondt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Patetisk forsøk...

Jeg skjønner at det er sårt å oppleve at psykisk syke blir satt under lupen når det kanskje gjelder en selv. Men det er et faktum at flere og fllere får psykiatriske diagnoser enn tidligere, og at bruken av "lykkepiller" øker. Det er dessuten forsket på, og slått fast, at blandt annet for depresjon så hjelper det ikke å gå hjemme. Tvert imot så blir de fleste dårligere av å bli sykmeldt. Det samme gjelder ikke for de fleste fysiske sykdommer.

Jeg må si at sett fra mitt ståsted (min familie og venner) så er det veldig lett å få diagnosen deprimert. Om man ser på diagnosekriteriene for lett og moderat depresjon, så er det noe de aller fleste med barn og jobb kan hake av mange på, men det er ikke dermed sagt at man er deprimert.

"

* Følelse av nedstemthet som er unormalt for vedkommende og som har vært til stede hver dag nesten hele dagen.

* Minsket følelse av lyst eller interesse over aktiviteter som vanligvis gir glede

* Redusert tiltakslyst og øket trettbarhet

* Nedsatt selvtillit/selvfølelse

* Selvbebreidelser, sterk skyldfølelse

* Tanker om død/selvmord

* Vansker med å tenke og å konsentrere seg

* Uro eller hemmet atferd

* Søvnforstyrrelser

* Redusert sexlyst

* Signifikant endring i appetitt og vekt "

Det er ikke dermed sagt at det ikke er mange som sliter med alvorlige depresjoner og andre psykiske lidelser, men når omtrent en av tre uføre i Norge er det pga depresjon, og at det øker sterkt blandt unge mennesker så er det en grunn til å lure på om det har gått en slags inflasjon i en diagnose som ikke kan påvises annet enn ved å stole på at pasienten snakker sant.

http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/tidsskrift/temaer/sykefravar_og_uforhet/470353

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...