Gå til innhold

Faddere som ikke er medlem av statskirka?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fadderene må være medlem av statskirken.

Skrevet

Ja, det går faktisk an. Men man kan ikke være medlem av et trossamfunn som fordømmer barnedåp.

Jeg kjenner en som overhode ikke har noen ambisjon om å stå i statskirka, som ikke selv er døpt - men han er allikevel fadder til sin niese. Joda, han syntes det var rart å overhode bli spurt, men han stilte opp allikevel.

Skrevet

Vil anbefale å lese om dåp på dennorskekirke.no

Men tror ikke det er ofte de sjekker bakgrunnen til fadderne. Vi ble ikke spurt om dette. Ene fadderen til lillemor står ikke i statskirka men er heller ikke tilhørende noe annet trossamfunn.

Skrevet

Ja, min samboer er ikke medlem av statskirken, å det gikk helt fint :)

De hadde også andre som var meldem som var faddere da, men jeg tror nok han følger opp nevøen sin på en god måte likevel :) Selv om det kanskje ikke er på den kristne veien, men det er vel heller ikke så mange som gjør uansett...??

Skrevet

Selvfølgelig går det an.

Det viktigste er etter mitt skjønn at barnet blir oppdratt som et bra menneske - og det kan man vel klare uavhengig om man er medlem av statskirken eller ei ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har akkurat ringt kirken for å få dato for barndåp. Da jeg skulle liste opp navna på fadderne, fikk jeg beskjed om at de måtte være medlemmer av statskirken for å være faddere. regner med at dette er en generell regel, ikke noe som er spesielt for kirken her i Sarpsborg.

Skrevet

Vi har faddere på tulla som ikke er med i statskirken. Da vi var til samtale i kirken sa de at minst 2 måtte være medlem. Så kan da late til at det praktiseres litt forskjellig rundt omkring.

Om ikke de i kirken din vil godta og sette dem opp som faddere, kan de da likevel være med fram når barnet døpes, og dere kan kalle dam faddere, og skrive det i barnets bok etc. Det viktigste er etter min mening i hvert fall at barnet har faddere som bryr seg og er interessert i å være det, ikke hva de tror på i bunn og grunn.

Skrevet

I kirken hvor vi skal døpe gutten vår så trengte man ikke være medlem i statskirken.

Skrevet

Jeg var gudmor og fadder på mit tantebarn!

Jeg er ikke medlem i statskirken.

Skrevet

Helt enig med deg. Derfor døper ikke jeg mine barn.

• 1 måned senere...
Skrevet

hei.

min sønn har 3 faddere. ene av dem er ikke medlem av statskirka.

vi fikk beskjed om at det ikke var noe problem så lenge han kunne skrive under på at han ikke hatet gud..

vi syntes det var spesielt men så lenge 2 av fadderne var medlem var det ikke noe problem..

lykke til,..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...