hjertevippen Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Leser at for høyt inntak av Avitamin kan gi fosterskader. Jeg tar 2 i 1 (omega3 med multivitamin) Er dette farlig? Er i uke 30
_Løvemamma_ Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 MANGEL på vitamin A kan gi fosterskader. Det er helt trygt å ta vanlig multivitamin når man er gravid:) (Både jm, legen og jm på sykehuset (i forb med journalskriving) har spurt om jeg tar vitamintilskudd, og når jeg sier ja, så sier de bare at det er kjempeflott, uten engang å spørre hva jeg tar.)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Har også hørt at for mye vit A kan gi fosterskader, var det synet som kunne påvirkes mon tro, men vet ikke hva som regnes som "for mye"..
_Løvemamma_ Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Ah, fant det nå. Men så lenge du ikke tar mer enn det som er anbefalt så er det nok bare bra både for deg og babyen. Om du er usikker på om du får i deg for mye/nok så kan du jo høre med legen ved neste kontroll "Vitamin A er viktig for at synet skal fungere normalt, nærmere sagt overføringen av lysimpulser til synsnervene. A-vitamin har også evnen til å regulere avlesningen av gener, en prosess som styrer hvilke proteiner som dannes i kroppen. Slik er A-vitamin med på å styre vekst og utvikling, både i fosterlivet og hos barn og ungdom." "Overdosering Høye doser av vitamin A over lang tid kan gi bivirkninger. Vitamin A er et fettløselig vitamin og lagres i kroppen. Det tar derfor lang tid å skille overskudd vitamin A ut av kroppen. Symptomer på overdosering er blant annet dårlig appetitt, irritabilitet, kvalme og oppkast. Huden påvirkes også, med kløe, tørr hud og avflassing. For mye A-vitamin kan føre til osteoporose (benskjørhet) og benbrudd og inntak i form av tilskudd over 3 mg hos gravide har blitt satt i forbindelse med økt risiko for fosterskader"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå