Gå til innhold

Gjerrig av oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær helt helt ærlige. Vi har 17 stk vi skal kjøpe julegaver til. Samt at det er 3 stk som har bursdag i romjula. Vi har kjøpt hus, og vi må spare en del til store regninger. Er ca 40 000kr vi må spare til mars.

Vi har inntekt tilsammen på 500 000,- i året. Har 1 barn. Bruker aboslutt ingenting på oss selv pga vi sparer.

Vesla som blir 1 år i jula får jo litt ekstra gaver siden det er barnet vårt.

Men så til poenget mitt. Er det gjerrig av oss å bruke 150kr på hvert familiemedlem når det er så mange? Kusinen min på 14 år får litt ekstra, men det er fordi hun har stått skikkelig på med skole og sine egne problemer det siste året.

Vi nekter å låne penger av noen. Foreldrene til meg og samboeren vil ikke ha gaver av oss siden de vet godt hvordan det er i etableringsperioden.

Er vi gjerrige? Siden vi helst vil spare penger stedenfor å bruke alt på julegaver? (Det vi sparer til er komfyr, alle de store januarregningene og siste rest som vi må ha på lånet ca 16 000,-) Og vesla må ha nytt bilsetet. Og vi måtte fikse bilen for en kraftig sum (men det er jo sånn en må regne med)

Jeg har sittet å sett på om det er noe vi kan selge her, men den gamle tven vår er det nok ingen som vil ha. Ikke har vi noe særlig møbler vi kan avse heller. Jeg har heller ikke noen smykker av verdi.

Er det virkelig sånn at en skal slite ut samvittigheten sin i jula?

Før vi fikk barn tjente vi mindre, men da var det jo heller ikke noe problem å spise knekkebrød en stund. Vi har ikke mulighet til å spare resten av året til en "pressangpott"

Svoger ville bruke 1000kr per pers. De har ikke barn enda, så jeg tror nok de vil få seg et kultursjokk (han hadde lite forståelse for at vi ikke har råd)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke gjerrig! Finn gaver du tror de vil like for den prisen dere har råd til :)

Det er ingen som legger merke til prisen på julaften uansett, de har fått så mange gaver at de ser på gavesamlingen i helhet ;)

Skrevet

Hva andre måtte mene er vel ett fett. Dere sier at dere vil ha et tak på x-antall hundrelapper pr hodet, og om svogeren din ikke forstår det så er det jo hans problem.

Dårlig samvittighet må du slutte med;)!

Skrevet

vi har ca 26 stk som vi må kjøpe gave til og det er totalt uaktuelt å bruke 1000 kr pr gave.....

Her så gir jeg ca 100 - 200 kr pr gave. Barna får heller litt finere bursdagspresanger. Julaften så forsvinner jo uansett gavene i mylderet av gaver de får.

Barna våre får selvfølgelig dyrere gave, prioriterer dem fremfor tantebarn og vennebarn for å si det slik

Skrevet

Vi gir ca 200 kr til hver av familimedlemmer (mer til unga våres),og vi gir ca 150 kr til barna av vennene våres..,så jeg syntes ikke dere er gjerrige.

Jeg er av den meningen att en heller kan gi mer til bursdager,for julegavene er vel strengt tatt ikke så veldig viktig!!

Bursdag er mere verdt!!

Dessuten gir ikke vi voksne søskene gaver til hverandre,men bare til barna.

De som ikke har barn,de får gave,til ca 200 kr.

Vi har også 3 bursdager i desember,og ene barnet vårt i slutten av november.

Skrevet

Nei, nei, nei! Dere er ikke gjerrige! Det har gått alt for lagt når folk vurderer å selge eiendelene sine for å kjøpe dyre nok presanger til andre...for å ikke virke gjerrige.

Lag noen fine ting selv, konfekt, kaker eller liknende som du pakker pent inn, eller hvis du kan, strikk sokker eller skjerf. Jeg hadde blitt veldig glad for noe sånt. Feir jul med god samvittighet uten å bruke opp pengen deres på julegaver:)

Skrevet

Tusen takk for mange veldig fine ord :) De tok jeg virkelig til meg. Baking var absolutt ikke dumt :)Strikke kan jeg bare glemme. Blir bare masse huller og helt uten fasong hehe :)

Kanskje jeg skal lære meg å lage konfekt :) Tusen takk for tips :)

HI

Skrevet

Nei! Du er ikke gjerrig!! Vi bruker ca 100 kr til de vi er tante/onkel til, og kjøper en konfekt til søsken og foreldre. Venner har vi gjort avtale om at vi ikke kjøper til hverandre, ungene våre får for ca 800kr hver, og jeg og samboeren min kjøper noe til hverandre når januar lønninga kommer og det er salg :) Så vi er ENDA gjerrigere enn dere! Jula blir ikke noe kos om vi skal være så opptatt av å kjøpe dyre presanger som det ikke er sikkert at motakeren vil ha en gang!'

1000kr per pers???? Er han millionær??? Skulle dere ha brukt 17000 på julepresanger da?? Er jo helt sykt!

Skrevet

Nei syns ikke det, kan jo finne fine ting til den prisen. Du kan jo se om du finner en del på salg så får du enda mer for pengene...Syns ikke man skal blakke seg i jula. Jeg kjøper gaver for 150-200 til alle barna i fam og venners barn og til 300 kr til voksene. Har satt et tak er og fornøyd med det.

Skrevet

Det er fult forstålig, men jeg hadde sakt fra til alle slik at de har valget om å legge seg på denne summen de også.

Hvis noen gir for 500-1000,- og får igjen for 150,- kan de fort se på dere som gjerrige ja, men vet de om det på forhånd er det en annen sak.

Dessutten hadde jeg lagt meg på 200,- ofte en litt enklere sum å finne ting for.

Skrevet

100 kr til tantebarn?

Det er gnient det!

Vi bruker 4-500 på tantebarn, har 5 tanteunger å gi til, og har ikke spes god råd. Gir billigerer gaver til foreldrene til ungene.

Skrevet

Nei synes ikke dere er det.Hvis din svoger vil kjøpe dyre g.aver så versegod.

Blås i hav han sier,desuten dere er ikke prisen det står på ,det er tanken som teller mener jeg ,at du har husket dem liksom ..

Skrevet

Det skulle vel bare mangle at man husker tanteungene sine?

Skrevet

Nei det er det ikke. Har selv ca 20 stk vi skal kjøpe til. Noen får gaver til over 1000 kroner mens andre får for 150... Jeg har aldri noen satt pris men kjøper heller noe jeg tror de blir glad for.

Skrevet

Her bruker vi ca 200 per barn, 300 på de to jeg er fadder til.

Og 100-150 kr per voksen. Ikke gir vi til alle heller.

Har dere ikke råd så har dere ikke råd. Om man sitter med millioner på bok og kjøper gaver til 15 kr på nille da er man gjerrig.

Om man forholder seg til det man faktisk har råd til så er man ikke gjerrig.

Om svogern din har råd til å bruke 1000kr per person så fint for han, men dere har gitt beskjed om at det har dere ikke råd til og da får han heller bli sur.

Man skal da ikke sette seg i gjeld for å kjøpe gaver til hverandre.

Da har man virkelig missforstått hva jula egentlig er for.

Skrevet

Syns dere høres ut som voksne,fornuftige mennesker som antaglig aldri havner på "luksusfellen" på tv3, FLOTT!

Vi kjøper for alt fra 100 kr til ca 7-800 kr. Å da er det kun vårt eget barn, søsken (vi har ett søsken hver) å foreldrene våre som får de dyreste gavene. Resten ligger vel gjennomsnittlig på ca 200 kr.

Men vi er flinke å kjøpe ting vi vet de vil ha,legger litt tanke bak gavene =)

Skrevet

ikke gjerrig i det hele tatt, dere kjøper for det dere har råd til, ferdig med det.

Skrevet

Gud, da må jeg være grusomt gjerrig for jeg har kjøpt strømpebukser til 79 kr til alle ungene i slekta.

Skrevet

Førsteinntrykket av dere; fornuftige!

Skal ABSOLUTT ikke ha dårlig samvittighet, det er ikke dette jula handler om!!

Skrevet

Nei, det er ikke gjerrig. Det er jo greit å huske på at det ikke er summen som teller, og selv om en ikke kjøper julegaver til noen kan en lage noe lite eller skrive et fint kort.

Vi har kuttet ut alle voksne i familien. Ingen søsken gir til hverandre, med unntak av ei søster som ikke har barn, og vi gir en symbolsk gave til foreldrene våre og de til oss. Jeg hadde ikke ønsket å få en gave av mine foreldre, om jeg ikke gav noe tilbake. Tantebarn gir vi til, men bare til de er konfirmert. Et glass brente mandler er også en gave.

Skrevet

Nei nei nei, du er ikke gjærrig. Jeg er :D Ingen gaver over 75 kr i år.

Skrevet

79 kr til tanteunger?

Men da er dere kanskje enige i å bruke så lite?

Skrevet

Kjære deg, nei dere er så absolutt ikke gjærrige. Julen har tatt helt av, kjøpe kjøpe kjøpe, er da tanken som teller og tid med familien.

Du skal ikke tenke mer på dette, 17 stk er mange å kjøpe til, og ja svoger vil vel få et kultursjokk..

vi har ogå mange å kjøpe til, Barna i familien får de dyreste gavene, så mann og mor, resten får oppmerksomheter som ikke koster så mye da vi rett og slett ikke har råd til å bruke så mye penger på gaver i jula. Helt galskap, skulle dere brukt 1000 på alle hadde det blitt 17.000, hallo hvem bruker så mye penger på julegaver så sant man ikke har ekstremt god økonomi? Blir jo bare rent bytte av gaver da.. tullete greier..

Vi forventer heller ikke mye tilbake, og familien har vel alltid vært ganske enige om at det er tanken og ikke prisen som teller..

Skrevet

Syns ikke HI er gjerrig i det hele tatt. Burde vært flere som tør å motstå kjøpepresset. Finnes mange fine ting man kan få eller lage for 150 kroner.

At svogeren vil kjøpe for 1000 kroner er jo greit når han vil det og har økonomien til det. Dere har verken det ene eller det andre og det er helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...