Gå til innhold

"Jippi" Nav overrasker stadig vekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemte meg for å ringe de i dag for å høre hvordan det sto til med behandlingen av permisjonsøknaden min som jeg sendte inn for 2 mnd siden. Går ut i perm om 8 dager å syns det var rart jeg ikke hadde fått noe svar fra de enda.

Neida, klart hadde de rota vekk søknaden å kan ikke finne den i systemet. Og DUM som jeg er så tok jeg seff ikke kopi av alle papirer før jeg sendte den avgårde.

Faen så irritert jeg blir.... Nå må jeg dra ens ærend til arbeidsplassen min for ¨låne skriver å skirve ut nye papirer, må kjøre 40 min for å hente ut ny termin bekreftelse og jeg må få sjefen til å skrive nye innteksopplysninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ringte dem i dag for å høre hvordan det går med behandling av søknaden min, gikk ut i permisjon for 3 uker siden.

Fikk beskjed om at de ikke hadde fått lønnsbekreftelse fra arbgiver, selv etter fler purringer. RIngte arb giver, som sa hun hadde sendt inn papirene to ganger, når hun fikk tredje forespørsel hadd ehun ringt å spurt om det virkelig var nødvendig å sende det igjen. 'Neida, da ligger de nok et sted i systemet å har ikke blitt registrert enda'. Dette var en mnd siden. Fikk henne til å fakse papirene igjen, og ringte de for å høre hva problemet egentlig var, men da var det noe feil med telefonene, så hun jeg snakket med kunne ikke sette meg over til saksbehandler, men skulle hente papirene i faksen og purre på saksbehandler i håp om at jeg skulle få pengene før jul...

Det skal også sies at jeg søkte om svangerskapspenger i mai, og har fremdeles ikke fått svar, selv om jeg har mast mange ganger, og fått beskjed om at 'søknaden er under behandling'.

Skrevet

AMEN!! Jeg leverte søknad om fødselspenger i uke 25 ca, og fikk beksjed av damen på NAV at dette var nå aaaaaalt for tidlig for å levere en slik søknad! Har nå hatt permisjon i 10 dager og har enda ikke mottatt noe vedtak!! Jeg har ringt å maset, og det ble fattet vedtak og innvilget for 5 dager siden....Og dette selv om jeg leverte aaaaaaaaaaaaalt for tidlig ;) ;)

Din situasjon er jo værre siden de har mistet alt og du må gjøre hele jobben på nytt...Men både min og din sak vitner jo om at ikke alt går på skinner i den etaten ;)

Skrevet

Nav må være noe av det mest ubrukelige som fins! jeg går nå sykemeldt 100% har hatt 25% sv.skapspenger frem til nå.

da jeg skulle søke om svangerskapspenger fikk jeg til svar..... hæ? finnes da ikke noe som heter det!. å etter å ha prøvd å forklart det sure ubrukelige kvinnemennesket at hun kansje burde revurdere jobben sin eller sette seg inn i de forskjellige stønadene som finnes. ble jeg så irritert at jeg gikk til nabo kommunen der å fikk skjemaene. tok så med papirene tilbake til mitt nav kontor å leverte dem til samme ubrukelige kvinnemennesk som enda harnakket påsto at det i alllefall ikke gikk ann å få dem gradert, gikk kun ann å få dem 100%.

hun tok dem imot tilslutt etter at jeg viste henne på navs egne internett sider står det at disse kan graderes! etter denne opplevelsen har

jeg har forlangt bekreftelse på alt jeg har sendt inn og fått brev hver gang tilbake om at jeg har levert en søknad om at innen en mnd så skal søknaden være ferdig behandlet å jeg skal ha motatt vedtaket.

ikke engang deres egen frist klarte de og holde så av litt prinnsipp ringte jeg ned dagen etter at jeg skulle ha mottatt vedtaket å spurte hvor det ble av vedtaket mitt? jo, det var fortsatt underbehandling. da tok mine fine hormoner overhånd å jeg fortsatte å ringe 1 gang daglig i 3 dager før de antagelig ble lei av maset p jeg fikk pengene på konto dagen etter.

blir spennende å se når svaret på foreldrepengene kommer, de har gitt seg selv frist til 24 des. å jeg vet at papirene har de motatt. har vært inne å sjekka på nav kontoret 2 ganger allerede for å ikke la dem somle unødvendig mye.

Skrevet

Kjenner meg igjen, ja! Hadde et lite foredrag om svangerskapspenger jeg, til saksbehandler på nav - som mente hardnakket at det ikke fantes:) Helt til et menneske lengst bak i lokalet kom meg til unnsetning, og fortalte mannen at det fantes og at papirene lå der og der i systemet...

Skrevet

Problemer med Nav her og... Jeg fikk beskjed om at behandlingstiden er 3-4 mnd,dvs at jeg tidligst vil motta foreldrepenger en måned etter fødsel. Jeg søkte i uke 26 og har søkt om å få starte 12 uker før termin,da jeg har gått langtidssykemeldt og dette er eneste måten for meg å beholde rettighetene mine. Skulle startet med foreldrepenger 5 november,så for min del betyr det opptil 4 mnd uten noen form for utbetaling. Litt stress før jul etc,men håper jeg får etterbetalt i det minste... Bor i Sverige og tilhører Nav Utland,mulig de er tregere der...?

Jaja... man er nok nødt til å søke tidlig!!!

Skrevet

oi da.. 3 - 4 mnd?? jeg går i permisjon på torsdag, å leverte min søknad forrige tirsdag...

Skrevet

Jeg leverte inn søknaden tidllig, og fikk tilsagnet allerede etter et par uker. Halleluja! Men lurer på om jeg ikke tok gleden litt på forskudd, har nemlig ikke sett noe til pengene enda... Kjekt om de kommer før jul :-/

Skrevet

hva er svangerskapspenger? er det noe en får mens en er gravid og sykemeldt eller noe... ?

Førstegangsgravid :P

Skrevet

Jeg har opplevd at NAV har kuttet sykepenge grunnlaget mitt til halvparten så snart de fant ut at jeg var gravid og kom til å bli langtidssykemeldt. Det er i alle fall det jeg mener er den uforemelle grunnen. Jeg er selvstendig næringsdrivende og har tegnet den beste frosikringen i NAv men den er tydelig vis null vært da man trenger den. Nav påberoper seg rett til å gjøre endringer og betale tilbake premie jeg har innbetalt fordi de andre halvår av 2009 besluttet å endre sykepenge grunnlaget mitt og sette det ned fra 249 000 til 153 00 pr år. Det er nesten 100 000 kr. De hadde ikke tenkt å skrive vedtak på endringen en gang. så det har jeg bedt om å få i 5 måneder før det endelig lå i postkassa mi 1 desember. Omhandler endringer som skal ha tilbakevirkende kraft tilbake til 01.07.09. De er morsomme ikke sant?!+?

Når man snakker med dem så er det som å snakke til en vegg. Ingen forståelse for at de ikke bare kan bestemme seg for å endre forsikringsvilkårene mine. Og at vi har gjeld ut i fra inntekter vi har og at man tegner en forsikring med bakgrunn i at man ønsker nettopp å beskytte seg mot inntekts tap det er noe de overhodet ikke bryr seg om. Jeg har selvfølgelig klaget men lurer på når de har tenkt å behandle det når de har brukt 5 måneder på å få skrevet vedtaket slik at jeg skulle få klagemulighet noe deførst hevdet at de ikke kom til å gjøre, jeg mener skrive vedtak.

Selvfølgelig har dette gått ut over foreldrepengene mine da den avdelingen i NAV bare går inn på dataskjermen og setter grunnlaget til det samme som sykepenge avdelingen. Jeg har sendt kopi av klagen min til likestillingsdepartementet og håper at andre kvinnelige selvstendig næringsdrivende gjør det samme om de opplever urettferdigheter i forhold til graviditet og sykemeldinger og foreldrepenger. Etter de nye reglene som skulle trå i kraft 1 juli 2008 skulle vi jo ha de samme rettigheter som ansatte . DET HAR VI ABSOLUTT IKKE. Og jeg må si at NAV har skapt masse frustrasjoner, tårer og uhygge for meg i mitt svangerskap.

Skrevet

Så enig, så enig! Men: skal jeg få bekreftelse på vedtak?? Har bare fått brev om at søknad er under behandling og jeg skulle få beskjed om dersom de ikke klarte å overholde fristen de hadde satt til seg selv.... Og det er 10 dager siden, burde jeg høre noe snart? (går ut i permisjon neste uke...) *aaaangst*

Skrevet

fikk faktisk svar fra nav i dag, bekreftelse på at søknaden var mottat, skulle bli behandlet innen max en mnd sto det. så da får vi jo bare vente å se da.. om det stemmer er jo ikke det verst til nav å være.

Skrevet

her jeg bor går det "fort", leverte papirene 8.des dagen etter jeg gikk ut i permisjon og fikk brev i går om at søknad mottatt og vente på svar. regner med å få svar iløpet av uka sa nav.. Satser på de klarer å holde det :D

Skrevet

Hehe, her var det mange med tilsvarende erfaringer! Med 1.mann tok det dem nesten 3mnd å få svangerskapspenger. Og nå med nr2 kommer det også til å ta tid. Hadde fått en time for hjelp til å fylle ut papirene og få med alle vedlegg (har ikke råd til å gå 3mnd uten penger denne gangen), men neida. Fikk brev om at søknaden var mottatt. Manglet div vedlegg, bla. ba de om lønnsopplysninger pr mnd (pga variable lønn), og det på tross av at de hadde fått kopi av alle lønnsslippene mine. Haha, begynner nesten å lure på om det er demensavdelingen på gamlehjemmet som har ansvaret på NAV

Skrevet

Etter å ha ringt nav opptil flere ganger i går så fikk jeg en sms fra dem i dag, det det sto at saken var ferdig behandlet og vedtaket ble sendt i posten i dag :)

Hjalp vist å mase litt ;)

Skrevet

Men vent til du faktisk har vedtaket før du jubler. Forrige gong ringde eg NAV og fekk beskjed om at saken var ferdig behandlet og sendt i posten. Kom aldri, så eg ringde for å etterlyse og då fekk eg beskjed om at den søknaden hadde dei ikkje sett på endå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...