Gå til innhold

Jenta min er så veeldig glad i mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg bør begynne å begrense henne snart eller? Hun er snart 11 mnd, og jeg føler hun spiser hele tiden! Hun får 4 faste måltider om dagen, men får innimellom noe å spise imellom måltidene ( Smake mat hos oss for eksempel) Hvis vi sitter å spiser og hun er våken kommer hun bestandig krabbende imot oss og ser tiggende på oss, og sutrer til hun får smake hun og. Jeg føler jeg gir henne noe å spise nesten hele tiden.. Hun er ikke overvektig eller noe. Ca 9,5 kilo. Men allikevel! Hun er ganske rund. Er det greit å gi mat mellom måltidene eller bør vi bare holde oss til de 4 faste måltidene? Mener selv at jeg gir henne nok mat til hver måltid, men allikevel vil hun ha mat imellom dem også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min yngste er også veldig glad i mat.

Når hun var rundt året fikk hun frokost (grøt), lunch (brød og frukt), frukt eller yoghurt, middag og kvelds.

Altså 5 måltider, hva med å prøve det heller?

Skrevet

Kan dere ikke ha de faste måltidene sammen da? Da slipper du at hun "tigger" etter mat mellom måltidene. Du kan jo også skjære opp noe frukt som hun kan få som mellommåltid.

Hos oss spiser vi alltid hele familien samlet, og det fungerer veldig godt.

Skrevet

Hvorfor har ikke hun sine måltider sammen med dere?

Våre gutter på 2 år og 11 mnd spiser sammen med oss til alle måltid.

Og han på 11 mnd spiser stort sett det samme som oss, bare enkelte sterkt krydrede middager han får glass i stedet.

Fungerer kjempefint. Det er viktig for små barn å få delta i det sosiale samspillet måltidene er.

Få tak i en høystol og la ham spise med dere :-)

Skrevet

Jeg jobber fullt. På ettermiddagen er vi alene bare vi to, og kommer hjem ganske sent ( Rundt kl 17) og da rekker vi kanskje ett måltid sammen. Av og til spiser vi middag sammen, bare vi to, andre ganger får hun kveldsmat også er det i seng en time senere. I helgene prøver vi å spise sammen alle 3, men ikke alltids like lett å få til. Istad måtte hun få frokost først siden vi sto opp ganske sent og hun var ganske sulten. Så måtte jeg spise etter henne da, og da kom hun krabbende og ville smake :) Men ja, vi må kanskje bli flinkere å la henne spise sammen med oss. Men vi spiser sjelden sammen alle 3, dessverre. Hun får frukt/fruktmos, youghurt ol mellom måltider..

Skrevet

Vær glad for at hun spiser godt. Det kommer plutselig andre tider hvor hun ikke vil ha, eller kanskje hun blir syk. Da er det godt å ha litt å gå på.

Og tren på å spise frokost samtidig. Hun trenger ikke vente mer enn 5 minutter ekstra for at du får laget frokost til deg selv også (og det har hun ikke vondt av). Legg eventuelt skjærefjøl, brød og pålegg på bordet og lag samtidig hun får mat. Multitasking blir man ganske god på etter hvert :-)

Skrevet

Det er vel greit å holde seg til måltider også for de små. Apestaten setter i gang med en gang noe kommer inn i munnen (bortsett fra vann). Hva med å spise sammen med barnet?

Vi holder en måltidsstruktur der vi spiser ca hver 3. time. Blir det 5 timer mellom tar vi et lite mellommåltid med frukt/yoghurt osv.

Skrevet

Så lenge barnet spiser sunn mat, hadde jeg latt henne spise i vei.

Skrevet

Takker for svar da dere :) Ja hun spiser sunt, synes nå jeg. En typisk dag ser ut som dette;

Frokost; Grøt + vann / skive + litt biola i kopp. Evt vann hvis hun er mer tørst.

Lunsj; Skive og mme.

Youghurt som mm.

Middag; Middagsglass 12 mnd + frukt til dessert. Vann som tørstedrikke. Innimellom får hun og ( når vi har god tid og hun ikke er trøtt) Spise samme mat som oss. Hun får da smake mat som fiskekaker, fiskepudding, kokte grønnsaker og pastaskruer/makaroni..

Kvelds: Grøt og flaske ca 1 time før senga.

Skrevet

Jeg har en matvrak på 10 mndr, kjenner følelsen av å lure på om babyen spiser fordi den er sulten eller bare fordi det er gøy...Gutten er ikke super stor, men heller ikke liten: 75,5 cm og 10,2 kg når han var 9 mndr.

Hos oss er det ingen servering mellom måltidene. Litt avhengig av lurene (vi sliter med de) får han:

- 200ml melk

- Grøt laget med MME, evt. med litt sviskemos. Evt. frukt om han er fremdeles sulten, men ikke hver dag. Vann.

- Mellommåltid: kavring, Cherrios og rosiner, brød med makrell... Ikke hver dag, for vi prøver å ha lunsj ca. samme tid. Vann.

- Varm rett, hjemmelaget, til lunsj + frukt eller yogurt (Biola). Vann.

- Mellommåltid ved behov. Den glemmer vi ofte nå som lunsj er senere enn før.

- Middag, enten en hjemmelaget vegetarisk rett eller det samme som oss. Det er ikke alltid vi klarer å spise med han, for vi er ikke vant til å spise så tidlig. Dessuten er han som regel ganske gretten mot slutten av dagen. Men vi forsøker å gjøre det så ofte det lar seg gjøre: hvis han er i godt humør; hvis mannen er tidlig nok hjem fra jobb; hvis middagen vår er hjemmelaget. Da spiser han selv ved bordet, det er VELDIG moro. Frukt. Vann.

- 200ml melk før legging

Jeg nevnte for HS at han var veldig interessert i mat. Hun mente at jeg skulle bruke det til min fordel ved å la han smake på mest mulige nye ting. Og mente også at jeg skulle begrense småspising og ikke gi mer enn 0,5l melk per dag og helst ikke noe annet enn vann til drikke.

Må bare tilføye at om han ikke spiser med meg, så må jeg spise i skjul, ellers får jeg ikke fred. Spiser frokost mens han leker i grinden i et annet rom, spiser lunsj mens han sover...litt absurd.

Skrevet

Nei, synes ikke du trenger å begrense henne noe særlig i den alderen, mine barn har had slike faser, men også faser med mindre matlyst, så vær glad ungen har matvett, kan brått snu ved feks sykdom ol. Kan værfe hun føler hun trenger mer enn det du gir, finnes ikke noe fasit hvor mye hvert enkelt barn tregner, og 4måltider er litt lite, de trenger litt mellom, vokser jo mye og både tankevirkesomhet og bevegelse krever jo energi, aktiv alder de små er i rundt 1års alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...