Gå til innhold

På besøk og barn som putter alt i munnen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er sosialt akseptert i forhold til barn på under/rundt året og som putter alt mulig av leker i munnen - er det greit? Jeg er ikke så nøye på hva andre barn putter i munnen av mine egne barns leker - de spiser jo på alt mulig likevel, tenker jeg. Annerledes selvsagt på offentlige steder som hs og hos lege etc. Men reagerer du om jeg lar min plutt spise på din plutts leker når vi er på besøk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, nei. Det er jo ikke noen måte å stoppe en liten på rundt året som er i ferd med å oppdage verden. Hvis det mot formodning var noe jeg ikke ville han skulle putte i munnen, ville jeg bare fjernet det. Er det tilgjengelig for han må han få smake! Han skjønner jo ikke forskjellen på min leke-lov å smake, din leke-ikke lov å smake.

Skrevet

Nei, med to små i huset selv er det fritt frem for små tasser å spise på det de får tak i.

Du må regne med at barna mine har vært og siklet på det først, og jeg regner med at de som kommer til oss ikke har med seg syke barn.

Og uansett ... litt må da immunforsvaret få å bryne seg på ;-)

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke reagert på. Jeg har selv en jente som putter alt i munnen så jeg vet hvor mye stress det er å passe på til enhver tid hvilke leker som går i munnen..

Skrevet

Nope, slikt finner jeg naturlig. Det er en av tingen som er med på å bygge opp imunforsvaret.

Hadde det vært en favoritt som jeg ikke ville at andre barn skulle ha i munnen hadde jeg fjernet den før besøket.

Men det avhenger selvfølgelig av at det andre barnet er rent, snørr er tørket og matrester er vasket bort. For slikt er ekkelt.

Skrevet

Hehe, nei, aldri regert på sånt, er naturlig at de smaker på alt mulig i den alderen, er bare å vaske lekene etterpå. Og jeg rydder unna ting som ikke småtroll skal putte i munnen hvis noen kommer å har med seg baby eller småbarn har selv ei på 2 1/2 år, så vi har enda visse restiksjoner på enkelte ting, feks forbud mot små sprettballer, klinkekuler, kinderegg figurer osv som hun kunne finne på å putte i munnen å få i halsen.

.

Skrevet

vanskelig å unngå...

Så lenge barnet ditt er frisk og ikke altfor snufsete, eer det bare greit for min del, Trollet har godt av litt ukjente bakterier.

De skal jo snart i barnehage uansett.

Skrevet

hadde ikke reagert i det hele tatt. Det er jå sånn de leker:-))

Dessuten må jo tyggeleker vaskes av innimellom uansett hvem som har tygd på dem.

Skrevet

Da er jeg ikke helt på viddene da :oD

Skrevet

Nja...jeg vet jo at det er vanskelig å stoppe en ettåring fra å putte alt i munnen, men samtidig så har jeg en prematur hjemme og ville ihvertfall hatt kontroll på hva som hadde vært i munnen på andre barn så jeg kunne vasket det etterpå. Da jeg bare hadde førstemann tenkte jeg ikke så mye på det.

Skrevet

Du snuppa var veldig liten og prematur, så reagerte jeg, men så var det egentlig ikke nødvendig å reagere, for folk som hadde barn på besøk skjønte ståa og avverget før det skjedde.

Når hun ble sånn ca 10 mnd og hadde blitt "stor" og viste seg robust, så var det ikke så nøye lengre.

Hun fikk aldri lov til å putte ting i munnen "ute", men vi begynte hjemme og så etterhvert på besøk hos kjentfolk osv.

Det er jo bare en kort fase tross alt. Hun sluttet med det der når hun var ca 16 mnd.

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke reagert på.

Jeg hadde besøk av en venninne av meg en gang. Hun har en jente som er 4mnd yngre enn snuppa. Jeg hadde akkurat vasket før de kom, så gulvene var skinnende rene.. hun mister smokken i gulvet, ligger der ikke mer enn 1 - 2 sekunder før hun plukker den opp igjen, men ungen fikk den ikke tilbake før hun hadde vasket den. Jeg smilte no bare litt for meg selv.. så nøye var aldri jeg. På offentlige steder er jo en ting, men hjemme hos venner... jaja, det var vel ikke rent nok for henne..

Samtidig så krøp jo faktisk ungen rundt å spiste på lekene til snuppa i tillegg..

Skrevet

Her får de spise på lekene så mye de vil. Snuppa mi har en god stund forsynt seg med andre sine smokker og drikkekopper, og deler sine med de andre. Det går jo fort, så det er ikke alltid en legger merke til det før det er "for sent". Men, det virker som om de fleste også synes dette går greit... Det er jo forsåvidt det samme som om de skulle spist på den samme leken.

Skrevet

Prematur og/eller syke faller jo i en annen kategori, og her hadde jeg nok uansett spurt først. Men sånn generelt tenkte jeg på de som er i samme båt som oss, altså med vanlig friske barn :o) Blir bare alltid litt i dilemma - samme på det med smokk som detter på gulvet, og tenker kanskje mer på hvordan de jeg er hos oppfatter min "renslighet" fremfor å bruke sunn fornuft, hehe (så jeg kunne nok godt funnet på å måtte vaske smokken, just in case - ikke fordi den ble så skitten, liksom :o)

Skrevet

Da min første var nyfødt, og frem til hun var ca 6 mnd så likte jeg ikke at "besøket" spiste på hennes leker, eller pillet for mye på hennes leker generelt. Så det kan nok være noen som reagerer på slikt. MEN det var en karakterfeil hos meg som jeg var klar over, så jeg sa selvfølgelig aldri noe, men hendte jeg vasket noe etterpå.. var litt hysterisk med første barnet ja!!..

Nå tenker jeg ikke på slikt lenger og er bare glad til om leker faller "i smak", he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...