Gå til innhold

Gravid med nr fem, og helt utslitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt overraskende gravid med nummer fem i sommer, men siden det var noe vi hadde snakket om, ble vi også veldig glade.

Men etter å ha vært gravid i litt over fem måneder, er det nesten så jeg angrer. Var kvalm og kastet opp hver dag de første fire måneden (ga seg i uke 19). Nå er jeg i uke 24, og fortsatt helt uten energi. Alt er slitsomt, ligger på sofaen hver ettermiddag. Har fortsatt kvelder hvor jeg kaster opp. Mannen min vil at jeg skal sykmelde meg en uke for å se om jeg får litt mer krefter, men jeg er veldig i tvil. På en måte vil jeg det, samtidig føler jeg at vi har jo valgt dette barnet, så jeg må selv ta ansvar for at jeg er så sliten. Jeg begynte i jobben i våres, og det er en 50% stilling, så jobber allerede redusert. Mannen min mener at kroppen sier tydelig i fra om at den har alt for mye, og at både jeg, barna og han har godt av et jeg er litt mer opplagt (har også ganske kort lunte når jeg er så sliten...)

Men samvittigheten min er usikker. Ingen som har påtvunget meg dette femte barnet, og det er kanskje ikke rart jeg er sliten når kroppen har vært igjennom det så mange ganger før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal da ikke slite seg helt ut selv om man har blitt gravid frivillig! Kroppen bestemmer selv hva den taaler, uavhengig av hva du vil orke. Dersom du ikke tar vare paa deg selv aa kroppen din naa vil du faa det verre siden, for tro meg, kroppen sier stopp! Sykmeld deg med god samvittighet, du har da flere aa ta vare paa ogsaa!!! Lykke til! :)

Skrevet

Jeg skjønner deg kjempe godt! Vi ble uventet gravid med nummer 4 i høst. Har aldri vært så sliten før. Blir uvel av å gå på skolen å hente gutten min, tar 5 min.. Men da får jeg meg i hvertfall en lufte tur, selv om den er grusom. Jeg vil heller ikke spørre om hjelp, for det er vi som ikke var forsiktig. ( Ble gravid 1 uke før eggløsning, når vi hoppet av i svingen..) Men vi har nå fått oss vaskehjelp. Ho kommer 2 ganger i mnd, og tar et skikkelig røsk. Og det var så godt når ho begynte å komme, for da slapp jeg å ha det hengende over meg. Nå tar jeg bare lett vaskingen.

Men du burde roe ned, det blir ikke bedre hvis du ikke lytter til kroppen. Kanskje det hjelper med 1 uke fri? Bare slappe av og sove ut.

Skrevet

"Jeg vil heller ikke spørre om hjelp, for det er vi som ikke var forsiktig."

Dersom alle kunne forutsett hvor slitsomt det er aa gaa gravid og faatt bare de barna de vet at de orket saa hadde det ikke blitt barn tror jeg.....man maa kunne si ifra om at man trenger en pause og litt hjelp. Helt normalt naar man gaar gravid mener jeg.

Skrevet

Vet du hva? Det er ingen på jobben din som kommer til å takke deg etter fødselen for at du brukte hele svangerskapet på å være dårlig og utslitt og ikke orket noen ting hjemme fordi du var så samvittighetsfull at du ikke ville sykemelde deg!

Derimot kan det godt hende at mannen og de fire barna dine ville være veldig takknemlige om kona og mamman deres hadde energi og ork til å bruke litt tid sammen med dem, og ikke bare ligge på sofaen hele dagen!

Tenk deg godt om nå, hvem som egentlig betyr noe! Jobb er bare jobb, familien er jo viktigst i verden!

Og det kommer mange mange mange flere år der du kan jobbe, og ikke er gravid!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...