Gå til innhold

samtale ang. sv.skapsdiabetes i morgen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva jeg skal forvente? Når det kommer til undersøkelser,info etc. føler at jeg har blitt litt dårlig mottatt på sykehuset tidligere i svangerskapet, så gruer meg faktisk litt nå. Og hvor stor er sjansen for at man får innvilget KS dersom babyen er stor? (jeg er liten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer sikkert helt an på hvor alvorlig tilstanden din er, og ikke minst hvor stor babyen blir. Det vil vel foretas en vekstestimering ved ultralyd? Hvor langt har du kommet? Det første man forsøker er vel kostregulering og trening for å hindre ytterligere for stor fostervekst. Lurer på hvordan du ble henvist? Jeg er litt bekymret for det samme, har fått utslag på glucose (mye - +3 og +4) på stix som jeg har fra apoteket, men kun på kveldstid. Morgenurinen som jeg har med til kontorllene har vært fin. Spiser ikke kvelds så det er jo veldig lenge siden mat da, vet du noe om det må vise på morgenurinen for å være bekymringsverdig? Jeg er i uke 36,

Skrevet

annabe36 jeg har heller ikke hatt utslag på morgenurin, men har sv.skapsdiabtes. har hatt utslag på urin som har vært tatt før legebesøk. som regel ved lunsj tider. fikk konstatert en lett version av sv.skapsdiabetes. du kan jo be om en glukosebelastning om du bekymrer deg?

Skrevet

Vet ikke om når det må vises, men de oppdaget det hos jm på kontroll, og måtte da levere ny prøve dagen etter, uten å ha spist sukkerholdig mat. fikk da påvist +3 to dager på rad. De tok derfor en glukosebelastningstest, som viste altfor høye blodsukkerverdier etter 2 timer. Skal inn til 1. samtale og kontroll på sykehus i morgen, og er veldig spent på hva de sier. Sliter mye med vond rygg og bekken og går til manuell terapeut, så trening blir vanskelig... Kostholdet har jeg prøvd å legge om, holder meg selvsagt helt unna sukker. jeg er i uke 33 nå, så det er ikke sååå lenge igjen av svangerskapet heller.

Skrevet

For å påvise sv.dia så får du en henvisning til glucosebelastning. Du skal da møte fastende hos lege/sykehus. Der får du servert en drikk (glucose) som du skal drikke og ta blodprøver flere ganger etter hverandre med en viss tidsinterval.

Urinprøvene i seg selv er jo en indikator på at noe ikke er helt som det skal og for de som har dia, så vil det da slå ut på stix. Men et fullgodt svar får du kun ved å ta blodprøver.

Videre forløp avhenger da sef. av bl.prøve svarene du får.

Dere kan sikkert lese litt om de som har skrevet om dette på forum, gravid med kronisk sykdom

Skrevet

jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes etter glukosebelastning. Er slank og sunn fra før - men har hatt høyt blodtrykk i mesteparten av svangerskapet. Fant ut om diabetesen i uke 34. I samtale på sykehuset pratet jeg med en ernæringsfysiolog som var temmelig streng om kosten. Nå er jeg superflink til å spise såkalte lange karbohydrater, null sukker og leser alt av innholdsfortegnelser. Melk og frukt og sånt er nei. Er på kontroll og sjekker vekst hos babyen annenhver uke - og den er helt normal i str. Med andre ord; i samtalen får du råd om hvordan du skal spise. Og jeg har vært superflink (hater det, det er såååå kjedelig og jeg går nedover i vekt istedet for oppover) - men babyen min har det veldig bra og jeg har faktisk også følt meg mye bedre. Så ingenting å grue seg for bortsett fra at de maser og kjaser om sunn kost og trening, og det i seg selv er temmelig irriterende når en føler at en er skikkelig sunn og flink fra før. Men det er masse om sammensetning av matvarer og ting en tror er bra for deg er ikke det......Lykke til - går så fint så - men det er sinnsykt kjedelig!!!!! Og så i julen da! Alt er nei! Sukk

Skrevet

Hva/hvem skal du inn til?

På min første samtale på sykehuset om min sv.diabetes så snakket jeg både med ernæringsfysiolog og diabetessykepleier.

Ernæringsfysiologen forklarte litt om hvordan diabetes fungerer, eller hva som ikke fungerer i kroppen når en har diabetes. Og så snakket vi litt om hva jeg kunne spise og drikke, f.eks. at en kan unne seg en sjokoladebit eller et kakestykke men da helst i forbindelse med et måltid.

Diabetessykepleieren så på blodsukkermålingene mine (jeg fikk meg måleapparat to uker før denne timen og hadde målt endel selv først, men det er jo ikke sikkert at du har fått det enda!). Så snakket hun litt mer om hvordan jeg kom til å bli fulgt opp fremover. Det var ikke så mye å snakke om egentlig! Hun målte også langtidsblodsukkeret mitt for å se hvor høyt/lavt det hadde ligget den siste måneden. Nå går jeg hos dia.sykepleier annenhver uke, men det er egentlig ikke så mye å si. Har kontroll på blodsukkeret selv og vet at jeg kan kontakte de med en gang dersom blodsukkeret skulle stige for mye.

Hver uke går jeg nå til kontroll på gyn.pol. annenhver gang jordmor/lege. Og jeg har vekstkontroll annenhver uke, så babyen blir nøye fulgt opp. De sier at jeg kommer til å bli satt i gang på termin, evt. et par dager etter i forhold til kapasiteten på føden der og da. Men alt skjer jo i forhold til min og babyens helse og sånn sett vil jeg jo tro at for din del så vil de vurdere å sette deg i gang litt før termin dersom babyen ser ut til å bli stor. Tror de heller liker å sette en i gang enn å planlegge ks!

Lykke til da! :-)

Skrevet

Har prøvd å måle litt selv, med et apparat jeg har fått låne av familie. I følge det gir det meg gode indikasjoner på hva jeg kan spise og ikke. Men har fått målinger helt opp i 9,4 2 timer etter et måltid og da har jeg spist sunt også... Får vel bare se det an i morgen, er litt spent på hvem jeg skal til og hvordan vedkommende er. Aner faktisk ikke om jeg skal til diasykepleier, ernæringsfysiolog eller gynekolog - JM nevnte alle tre.

Skrevet

Jeg fikk ett apparat på KK Bergen, eneste jeg måtte betale for var nålene osv...

Skrevet

Vel, i følge min diasykepleier så høres det ut som om du kan trenge å ta insulin. Men det er jo ikke noe nederlag og det er jo flott at det ble oppdaget hos deg! Tenk om dette hadde gått uoppdaget nå som babyen er i den fasen der den bare skal vokse og legge på seg!

Lykke til i morgen! :-) Du må oppdatere oss om hvordan det går!

Skrevet

Det er så godt å ha noen som er i samme båt, og som man kan "rådføre" seg hos. Nå håper jeg at jeg blir enda litt klokere etter møte i dag:) skal oppdatere, jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...