Gå til innhold

kan noen fortelle meg litt om abortprosedyrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva som skjer først hos legen, hvor langt må man være på vei, ventetid, selve aborten og så videre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på prov. abort forumet. Der finner du innlegg om både medisinsk og kirurgisk abort.

Skrevet

tenkte meg noe sån tville dukke opp ja..

HI

Skrevet

dessverre finner jeg ikke forumet du snakker om. jeg lurer mest på det byråkratiske rundt aborten, ikke om forskjellen mellom de to abortmetodene.Ingen?

Skrevet

Neivel, men på prov. abort forumet står det innlegg om det meste med abort. Ventetid, selve abort etc som du spør om. Ligger under den oransje menyen på venstre side. Under "Alle forum på BIM". Bla ned den lista så finner du det. Bare et tips.

Skrevet

Jeg tok kirurgisk abort for noen år siden. Var hos fastlegen min først (ved ca 4 ukers sv.skap) og hun sendte rekvisisjon til abort til ullevål. Fikk da brev fra U. med dato jeg skulle møte (som var ganske mye senere, tungt å gå og vente i flere uker og vite at det vokste, huske rikke helt hvor lenge) og andre praktiske ting (som at jeg måtte faste, ikke ha på smykker osv), men dette gjelder sikkert ikke ved f.eks medisinsk abort.

Da jeg møtte opp på sykehuset sattt en del andre jenter og ventet også, og man ble ropt inn en etter en til samtale med sykepleier, informasjon, og så fikk man tildelt en seng bak et forheng, der jentene lå på rekke og rad i sine "avlukker" med gardin imellom oss. En etter en ble trillet til operasjonsstua og fikk utført aborten i narkose (fikk likegladpille i avlukket en stund før det var min tur). Husker jeg var kjempetung og sløv da jeg hjalp til med å krabbe opp på operasjonsbordet fra senga. Hendene ble strappet fast foran brystet mitt og bena strappet fast i benholdere. Var ganske mange til stede. Da jeg våknet opp var jeg i avlukket mitt igjen, og måtte ligge litt og komme meg. Fikk bind og så var det å kle på seg og gå ut i maidagen igjen, mens jeg skrev melding til kjæresten min "Skapte et hjerte og kastet det bort, og så var det over og så var det gjort..". Hmm sorry, ble litt emosjonell der, har ikke tenkt så mye på den dagen på lenge:) Har ikke angret, selv om det var tungt.. Er fremdeles sammen med samme mann 9 år etter og vi har nå to små (var så ung den gangen). lykke til

Skrevet

Hm, ja hvis det var det byråkratiske du lurte på så var vel ikke mine opplysninger her så veldig relevante:) 11.21

Skrevet

Man drar til legen og forteller at man vi ha en abort.

Man tar så en test, slik at legen kan få bekreftet graviditeten.

Legen skriver så ut en begjæring om svangerskapsavbrudd før han henviser deg til en innvendig ul (hvis dette ike finnes hos legen, så gjøres den på sykehuset). Ul får du får å stadfeste hvor langt du er på vei. Det varierer hvor lang ventetid det er, men det er sjeldent man venter mer enn en uke mellom gu og aborten.

Er du mellom 6-8 uker anbefaler legen en medisinskabort.

Et døgn eller to før aborten får du to piller som du svelger med vann. Dette er for å klargjøre kroppen. Du kan begynne å blø og du kan oppleve sterke mensmurringer i mage og rygg. Når du ankommer sykehuset vil legen sette inn to piller i skjeden. Du vil få beskjed om å bevege deg så mye som mulig og du vil begynne å blø i større mengder. Dette kan medføre litt smerte, men du vil ha muligheten til å få smertestillende etter behov. Etter to timer kan du dra hjem, men du vil fortsette å blø. Som regel vil blødningen slutte etter en uke. Det kan oppstå litt smerter, men som regel ikke mer enn ved en mens.

Er du over 8 uker vil du kunne ta en kirurgisk abort.

De samme pillene tas et døgn eller to før du skal til sykehuset.

Når du kommer til sykehuset, får et rom der du kler av deg og tar på deg sykehusantrekket. Du vil så bli trillet inn til kirurgisk avdeling, så videre på salen. Der vil du hilse på legen og pleierene som skal utføre aborten. Det settes så narkose. Selve inngrepet tar ca fem minutter. Du vil våkne på oppvåkningssalen etter ca en time etter at inngrepet er ferdig. Du trilles så tilbake på rommet, der de tar ut kanylen og sørger for at du spiser, før du kan kle på deg og dra hjem. Hele sykehus besøket er over på fire-fem timer. Du vil blø litt etter inngrepet, men igjen vil dette være som en mens.

Ca to uker etter aborten (medisinsk/kirurgisk) skal du til en oppfølgingstime hos lege og gyno. Her kan man snakke om hvordan tiden etter har vært hvis man ønsker det. Det er legen som har det fulle ansvaret med din oppfølging. Hva h'n ser at du sliter skal h'n henvise deg videre til psykolog.

På gu undersøker de livmor og eggstokker for å se om alt er i orden. En grei undersøkelse som er over på noen minutter.

Skrevet

takk, jeg fant det. det hører visst til bim sine fora og ikke dib, derfor fant jeg det ikke med en gang.

Skrevet

takktakk! masse svar på det jeg lurte på!!

HI

Skrevet

annie 11.21: joda svarene dine var stort sett relevante nok, bedre enn den herlige youtubevideoen som ble lagt ut! bra du er fornøyd med valget ditt!

hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...