Gå til innhold

Jeg har ei trassig- tvertimot i huset, HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trassigheten kommer litt i bølger, nå har hun vært syk ei stund, begynner å bli på bedringens vei, men er sinnsykt trassig!

Tidligere var hun den første til å springe på badet, ta av seg pysjen og hoppe i dusjen.

Først er det overtalelse og ofte diskusjon om at hun må ta av seg pysjen.

Etterpå er det problemer med å få henne inn i dusjen. Jeg sier hun må komme innen jeg har telt til tre, hvis ikke det hjelper gir jeg henne valget om hun skal gå i dusjen selv, eller om jeg skal bære henne, noen ganger kommer hun selv innen en liten stund, eller hun kommer idet jeg skal til å bære henne. Hvis det ender med at jeg må bære henne inn i dusjen, blir det selvfølgelig skriking i laaaange baner, hvilket er slitsomt både for henne og oss en tidlig, ofte travel morgen..

Har dere noen tips til hvordan jeg kan håndtere situasjonen bedre, hva gjør jeg feil?

Videre snakker hun veldig mye med sutrestemme, de har kommentert det i barnehagen også. Jeg prøver å si til henne at jeg ikke forstår hva hun sier når hun snakker slik, om hun kan være så snill å snakke med sin ordentlige stemme, men det hjelper ikke alltid.

Hva gjør/ har dere gjort for å få slutt på sutrestemmen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei sånn ei du også ja..hahahaha....gjett om jeg kjenner igjen tendensene.

Minsta var slik, verdens herligste unge når hun er i godt humør og enig, MEN så fort noe går henne imot, eller hun er i dårlig humør så er hun så tverr at det var nesten UMULIG å får henne til å gi seg før hun selv kom på det.

Det var hyling, det var å ligge å sparke på gulvet, frese, kaste ting i guvlet, slå litt på søstersøsteren hvis hun var i nærheten (alt for snill 4åring som lot seg totalt overkjøre av vesla på 2 1/2år).

Kom hun på det så skulle hun bade, selv om det er 5 min til vi skulle ut dørene her. Kunne bruke 20min på det værste når hun nekter å sette seg i bilen. Klikka og skulle gjøre alt selv i barnehagen også da vi henta henne, selv om hun ikke fikk til påkledninga helt selv og det tok EVIGHETER!!

Joda, hun har ei og anne byge enda, men ikke hver dag heldigvis og flere ganger om dagen som før.

Vi begynte å ignorere raseriet, ga henne tid til å hyle fra seg, uten å gi etter, uten å gi oppmerksomhet. Så ga vi henne mye positiv oppmerksomhet ellers, la om noen rutiner, som at jeg henter vanligvis henne frø søsteren i barnehagen, det fungerte bedre siden hun da fikk all oppmerksomhet i hentesituasjonen. I bilen har hun et par leker hun får leke med når vi setter henne i bilstolen. Dusje/ bade har hun nå forstått er kveldsaktivitet, lagt det inn i kveldritualet, så hun gleder seg til det hver dag.

Rundt måltider så lar vi henne få forsyne seg selv og dele opp maten selv, og så har vi en ekstra gaffel som vi mater henne med innimellom, så får hun heller sitte å smake og rote selv om det tar litt tid, så mater vi henne i tillegg fra våre egne fat siden hun da ikke blir like oppmerksom på hva vi gir henne.

Man må prøve seg litt fram.

Rutiner er bra, men det hender at de man har blir feil for barnet, og da må man legge om litt stategien. Ignorer uønsket oppførsel så godt det lar seg gjøre, og forsterk den gode ved ros, positiv tilbakemeldinger, gi oppmerksomhet på en god måte. Vær bevist ens egen kommunikasjons måte, både kroppsspråk og stemmeleie.

Skrevet

Takk for svar! Forsøker å rose henne mye ved positiv adferd, men det med å overse henne når hun skriker i evigheter, det har vi hittil ikke gjort så mye, kanskje det er veien å gå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...