Gå til innhold

Til deg som har hatt svineinfluensa tidlig i graviditeten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Tenkte jeg ville skrive litt til dere som kanskje har hatt svineinfluensa - og til og med spist Tamiflu - mens dere ennå var uvitende om at det skjedde noe inne i magen.

 

Jeg var veldig bekymret for dette, fordi jeg både var veldig syk og spiste Tamiflu (og ikke Relanza som gravide helst skal ta). Jeg fikk tidlig ultralyd - der banket det et hjerte og alt så fint ut - og legen brukte ganske god tid på å forklare at det ikke var farlig med Tamiflu. Det er riktig at produsenten av Tamiflu ikke vil anbefale gravide å ta den, men dette er veldig vanlig med alle slags type medisiner. Søksmål kan nemlig være fatale - og det er vanskelig å teste medisinen godt og bredt nok til å gardere seg helt juridisk (spesielt i USA). Men, legen sa de hadde hatt mange gravide der som hadde spist Tamiflu, og alle hadde helt normale svangerskap. Offentlige myndigheter i Norge er heller ikke mot at gravide spiser Tamiflu. Hadde man latt være å spise medisiner og heller hatt høy feber, hadde det faktisk kunne vært verre. Og uansett er jo denne regelen fin: Hvis du har vært syk, men fremdeles er gravid, da har det mest sannsynlig ikke påført noen skade og alt er helt fint!

 

Er du veldig urolig, kan jeg likevel anbefale å ta en tidlig ultralyd. Du kan få henvisning av legen din til dette, men ventetiden kan bli litt lang. Privat kan du for 800-1000 kroner få time på dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...