Gå til innhold

Bilsete!

MissMe*med*lillegutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ha enten Besafe izi sleep eller Maxi Cosi Cabriofix bilsete.. MEN, skal man kjøpe med eller uten base? Det forblir det store spørsmålet:P

Hva er deres synspunkter? Kjøper dere med eller uten base?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal bruke storesøsters Maxi Cosi-sete til nestemann. Veldig fornøyd med det og var faktisk dette de anbefalte på barnebutikken i år også! Vi kjøpte uten base dengang pga vi ikke kunne installere base i den bilen vi hadde da, så tipper det blir uten base fortsatt. Ikke tatt stilling til det egentlig. Trodde basen kun gjorde at man ikke kunne feste setet feil? Er for meg utenkelig å klare å feste maxi Cosi-setet feil da... Verre med sete nr. 2!

Skrevet

Jeg vil absolut anbefale deg base uansett. Ikke bare er det lettere å få setet ut og inn av bilen, men i en kollisjon utgjør det en MEGET stor forskjell!!!!!!!!!!!!!! Med base står solen fast der den skal stå, uten base er den meget ustabil sideveis (det gjelder begge stolene. Ved en kraftig kollisjon i fronten vil setet stå i fremkaster, MEN i rekylen (tilbakeskastet) er det INGENTING som holder igjen maxi coso stolen, uten basen, Izi sleep har bøylen inn mot seteryggen, noe som vil gjøre at den ikke vipper opp. Det samme gjelder med en påkjørsel bakfra, ingenting holder igjen stolen din. Monter stolen med belte, prøv deretter å dytte den opp i bakkant, mot seteryggen og du vil få deg en aha opplevelse. Så enden på visa: MED BASE =)

Skrevet

nå er ikke jeg noen bilstol ekspert slik noen er her inne, men er det ikke slik at trygg trafikk sier at det ikke er nødvendig med base/isofix, eneste forskjellen er at det er mer praktisk med base?

Trafikksikkerheten skal være den samme om man man bruker bilbeltet.?

Så det var en her inne som hadde skrevet mail til Trygg Trafikk nemlig, og det var svaret hun fikk.....

Skrevet

Det er nok lettere med base, ihvertfall om du har tenkt å ta setet ofte inn og ut av bilen. Problemet når man ikke har base og bare kan klikke setet rett på, er at man risikerer å feste det feil, derav en større risiko ifm kollisjon, men er setet riktig festet skal det ikke ha noe å si. Vi har izi sleep, dvs brukte det da vesla var baby, og skal nå bruke det til neste. Det er vanskelig å feste i bilen(vi har ikke isofix, base e.l), så jeg har aldri selv tatt det inn og ut, det stod alltid fast i bilen, siden jeg ikke fikk det til(kjører veldig sjelent, så glemmer fra gang til gang)

Skrevet

MED! Base er superenkelt, da er det bare å ta bilsete ut og inn av bilen og du slipper selestyr. Dessuten syns jeg setet er mye stødigere med base, spesielt isofix.

Skrevet

Maxi cosi (uten base) er ihvertfall ikke vanskelig å verken ta ut eller inn, veier lite og superenkelt å feste. Det andre setet har venninna mi(med base), og eneste negative jeg har hørt om det er at babyen sklir utover i setet og setet har mer sittestilling-form slik at det anbefales å "bygge opp" slik at babyen ikke sitter i setet.

Anbefaler deg å gå i en butikk for å høre litt, se på setene og få de utprøvd i egen bil før du bestemmer deg!

Skrevet

Vi kjøpte med base, men det var egentlig litt tilfeldig.

Fikk tilbud om stolen ganske billig (gjennom kjentfolk på barneutstyrsbutikken), og bestemte oss for at dette kunne vi ikke si nei til. Bilstol var derfor det første vi kjøpte til babyen. Den bilen vi kjørte da hadde ikke isofix-fester, så vi planla egentlig å bruke vanlig beltefesting. Men basen var med setet likevel, slik at vi kunne gå over til isofix dersom vi byttet bil eller lignende. For en måneds tid siden ble det vi investerte i nyere bil, med isofixfester i baksetet. Dermed bruker vi selvsagt basen. Satte inn stolen i går, og den virker kjempestødig.

Fant dette om isofix vs beltefeste:

"Har man montert et barnesete korrekt med bilens belter så skal det ikke være noen forskjell på sikkerheten, men som nevnt tidligere isofix reduserer risikoen for feilmontering av setet. Har man derimot en beltestol som er festet med isofix

kan det ha sikkerhetsmessig gevinst. Ved en kollisjon vil ikke stolen komme etter barnet, den skal forbli festet i isofixfestene sine. En beltestol som er montert med isofix skal også være mer stabil ved sidekollisjon. Når barnet ikke sitter i stolen er den fortsatt festet, så man slipper å tenke på å feste beltestolen med belte slik at den ikke skal komme flyvende hvis man skulle være så uheldig å kollidere. "

(Kilde: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/hva-er-isofix-hvilke-biler-har-isofix.html)

Skrevet

Folk som er ansatt i Trygg Trafikk har sikkert like mye peiling på jobben sin, som de som er ansatt i NAV :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...