Gå til innhold

Er det bare vi som begynner tidlig med soverutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: GRATULERER så mye med en ny baby :) Det er så mye spennende som skjer så du kan bare glede deg!!

Skriver under det Snabeltann og Lemonia sier jeg! Etter jeg sluttet å lese mye her inne, og lærte å følge signalene til min baby og mine innstinkter ble livet vårt så mye bedre!!

"Moderne" foreldre? Det å la babyen finne rytmen selv osv er det som har blitt gjort i tusenvis av år.. Å tvinge rutiner på småbabyer har ikke blitt gjort i nærheten av så lenge, og er kanskje grunnen til at så mange 'sliter' i dag. Alle MENNESKER er forskjellige: noen vil legges tidlig, andre senere.. Barn som blir lyttet til fra de blir født, har en mye mindre tendens til å utreagere negativt når de blir større, så om du føler du gjør det som er riktig for din baby, er det akkurat det du skal gjøre :)

Vi har glemt klokka, som faktisk MANGE leger, helsesøtre, jordmødre og BESTEMØDRE anbefaler, og lot sønnen vår finne sin egen rytme. Nå sover han fra kl20/21-10, med 2-3 lurer i løpet av dagen. Han sover sammen med oss, får pupp når han vil i løpet av natta og hele familien sover utmerket bra. Vi har en fleksibel rutine på kvelden, slik at ting skjer i samme rekkefølge, men er absolutt ikke blitt en slave til at alt skal skje innen en viss klokkeslett. Søvnbehovet hans har endret seg MANGE ganger siden han ble født (snart 8 mnd siden), så for oss har fleksibilet gjort at alle er fornøyde. Vi har verdens snilleste, blideste, mest sosiale og fornøyde baby, og DET legger folk merke til. Da vet vi at vi gjør det som er riktig for han.

Vet ikke om jeg synes noen er heldig om babyen sover i så mange timer fra starten av eller ikke, men mener absolutt at det som fungerer for en familie/et barn er deres business og ingen andres. Det pleier å vise seg etterhvert om barnets behov har blitt møtt eller ikke.

Synes det er selvfølgelig skummelt å skrive her når man ser hvordan andre blir 'slaktet' for sin måte å gjøre ting på. Usakelig egentlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort engasjement her ja ! :-)

Var ikke meningen å fokusere så mye på klokka, enig i at en på 3 uker sover mye uansett (og prøver absolutt ikke å 'skryte' av noe som helst som noen her skriver, ha, ha :-))

Ville bare vite litt om hvordan folk skilte mellom dag og natt og når de innførte ulike rutiner og hvorfor de gjorde det i akkurat den alderen.

Det skrives mye om selvregulering i mange av innleggene, men er det flere enn meg som synes det er vanskelig å tolke alle 'selvreguleringstegnene'?

Skrevet

Ler så jeg rister her.... Sorry malin-76, men du kommer til å måtte svelge noen ENORME kameler når babyen din blir en smårolling og du oppdager at tassen din har sin egen vilje og at uansett hva du gjør og hvor pedagogisk riktig DU oppfører deg, så vil du likevel kunne risikere å ende med en hylende 2-3 åring på gulvet i en butikk. At barna hyler i butikkene er nå forøvrig tegn på det motsatte enn det du mener da. De hyler jo fordi de ikke får viljen sin, altså setter foreldrene grenser i stede for å gi etter for barnets mas om ditt og datt. At reaksjonen på avslaget blir vill hyling er bare naturlig for et lite barn.

Sier som hun andre her, vi kan snakkes igjen om noen år når du har fått litt mer erfaring i mammarollen ;-)

Skrevet

Det er mulig babyer ikke forstår dette med rutiner så tidlig. Likevel har vi hatt god nytte av å innarbeide rutiner nesten med en gang, om ikke annet for vår egen del. Da går det av seg selv når tiden kommer for å innføre rutiner for godt. Det kan bare være småting som å skifte til pysj kl 18 og skille mellom natt og dag med lys/mørke i begynnelsen. Her er det selvfølgelig ikke snakk om å la babyer gråte alene i sengen fordi vi mener at kl 19 er leggetid (bare så det er sagt). Vi har 2 jenter som har lagt seg kl 18.30-19 fra de var 6 uker og det fungerer ypperlig her. Det har fortsatt med det når de er blitt eldre også, Førstemann sov også hele natten da, mens andremann som nå er 4 mnd spiser 2 ganger mellom 18.30 og 07.00.

Jeg er helt enig i at det med selvregulering ikke alltid er så lett og jeg mener også at babyer trenger litt hjelp for å komme i gode rutiner. Det kan ofte ta tid før de forstår skillet mellom natt og dag selv og da kan det etter min mening være nyttig å hjelpe dem til å forstå det.

Skrevet

Vi starta med soverutiner når han var 1 mnd ca.. starta med å legge han kl 22 oxo en halvtime tidligere for hver dag :) når han var 2 mnd la han seg kl 19 uten en lyd :)

nå legger han seg kl 19 hver dag og sover hele natta uten mat :) han er 4,5 mnd nå:)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du mener med at det er vanskelig å tolke selvreguleringstegn, det er ikke et problem vi har hatt i det hele tatt. Fram til han var 3 mnd sovnet han i vuggen sin og vi bar ham i seng da vi selv la oss. Etterhvert la vi merke til at han sovnet for natten til omtrent samme tid hver kveld og da begynte vi med leggetid til den tiden. Først da innførte vi faste kveldsrutiner som bleieskift, på med pysjamas og nattasang. Etterhvert merket vi at han flere dager i strekk var trøttere litt tidligere enn sengetiden og da valgte vi å flytte sengetiden framover, en halvtime om gangen, til vi til slutt landet på 21 som altså har fungert siden han var 5 mnd (han er nå ett år). Det har altså ikke vært andre tegn å følge med på enn når han selv sovner for natten og når han begynner å bli trøtt på kvelden.

Vi voksne har heller ikke savnet faste rutiner så tidlig. Tvert i mot har det vært mye mer fleksibelt i forhold til at man ikke på død og liv må være hjemme og kle på pysjen presis kl 18 hver eneste kveld.

Jeg skjønner jo at det kanskje ikke fungerer for alle, men her har det i allefall fungert utmerket. Og som sagt gutten vår har sovet hele natten lenge, han elsker sengen sin, det har aldri vært noe problem å legge ham og han sover ca 13 timer om natten så han får absolutt det han trenger. Han sover også veldig godt om dagen og har alltid gjort det, så mange på skille mellom dag og natt har altså på ingen måte påvirket ham. Uansett tror jeg det viktigste er at du gjør det du føler deg tryggest på og som du føler er best for ditt barn

Skrevet

Jammen godt vi er forskjellige! Det jeg synes er litt dumt er når slike tråder blir redusert til å forsvare hvorfor hver enkelt synes det de gjør er best for alle. Hva med å bare utveksle sine erfaringer på en ok måte?

Skrevet

Jeg mener det har veldig mye å si hvordan barnet ditt er...

Noen er enklere enn andre, noen er stae, og andre kan læres...

En må lære sitt barn kjenne for når det er klar for rutiner og når det er klart for å læres...

Noen barn sover søtt i sine vugger fra dag en.... mens andre krever varme fra mor og nekter å sove i egen seng... jeg mener at barna bare er født med sine behov og det er ikke så mye å gjøre med det før de er klare for å forandre seg selv...;-)

og det kan være alt fra nyfødt til flere år gammle......

Skrevet

Vi kom inn i rutinene når han var 6 uker ca. Da stelte vi, ammet og han sov net kl 19. Ammet en gang i 03.30-04.30 tiden.

Nå legger han seg ca 18.30 Sovner med en gang. Men plutselig begynt å våkne et par ganger om natten nå :( Men kommer seg det.. Sikkert en periode.

Eldstemann begynte også tilig i rutiner og sov hele natten fra 3 eller 4 mnd alderen. Altså hele natten for oss er legge seg kl 19 og ikke før kl 06.

Best å begynne tidlig som mulig.

Skrevet

Jeg beklager at jeg kritiserte deres måte å gjøre ting på, og selvfølgelig kan man skrive hva man vil her uten å bli "overfalt". Vi er alle forskjellige og alle har forskjellige måter å gjøre ting på. Ingen måte er den riktige måten annet enn for den det fungerer for. Rutiner fungerer for oss men ikke for alle. Kall meg idiot, men syntes det var litt spennende å se hvor heftig diskusjonen kunne bli hvis jeg kom med skikkelig drittslenging, og den ble heftig. Er jo litt morro med krangling en gang i blant også, er det ikke det da;)Har fremdeles vanskelig for å svelge det at barn ikke forstår forskjell på dag og natt og rutiner før de er tre måneder. Mener fremdeles at de gjør det, uavhengig av hvordan barnet er. Men det at rutiner ikke er for alle, den kan jeg gå med på. Sånn er det med voksne også.

Skrevet

Ja, ble voldsomt til diskusjon her.

Men her la Lillenissen seg sammen med oss i starten. Han sov faktisk i min seng de to-tre første ukene. (Etter det tok jeg hans seng helt inntil min. Sånn lå vi kjempelenge.)

Men når han var et par mnd så merket vi at han tok kvelden tidligere og tidligere. Sovnet ved siden av meg på sofaen til omtrent samme tid hver kveld. Da begynte vi å ta på pysj tidligere, sånn at vi skulle lage "litt" rutine som han kunne kjenne igjen etterhvert.

Når vi hadde gjort det noen dager, gikk jeg opp med ham og ammet ham i min seng og la han over i sin før vi la oss.

Sånn flyttet det seg tidligere og tidligere helt til han ved 3-3.5 mnd alder ble lagt ca 19. Jeg ammet ham i søvn helt til 5 mnd alder iallefall.

Etter det flyttet vi gradvis siste ammemåltid til stua før kveldsstellet sånn at han ble lagt våken i senga fra 6 mnd.

Innsovingen har aldri vært noe problem selv om han ble ammet i søvn lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...