abella Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Har en liten pjokk på ca 3 uker. vi har allerede startet med soverutiner. Har inntrykk av at de fleste venter til rundt 3 mnd før de gjør dette? Ønsker gjerne å høre andres erfaringer med å innføre soverutiner tidlig/sent. Våre soverutiner: For oss betyr det tydelig skille mellom dag og natt. Ingen stimuli om natta, kun amming og bleieskift og så sove igen. Han sovner alltid i egen seng, ingen byssing eller amme i søvn. Legger han på soverommet en gang mellom syv og ni om kvelden. Sitter hos han til han sovner, tar som regel 20-30 min. Tar han kun opp hvis han gråter. Det funker veldig bra, han er flink til å finne roen selv. Dere som har ventet: Hvorfor har dere evt valgt å vente med å innføre soverutiner? Har overgangen funket bra? Dere som har begynt tidlig: Har dette gitt dere noen fordeler?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Vi begynte da hun var nesten 2 mnd gammel, men kunne nok ha klart det før om vi hadde tolket signalene hennes før. Vi prøvde å legge kl 19 og det gikk ikke. Så fant vi tilslutt ut at hun er jo stuptrøtt kl 18, og om vi ikke legger henne da så bikker hun over og er lys våken til sent på kveld :-)
Overraskelsen Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Vi skilte også på dag å natt fra starten (dvs mørkt på soverommet og bare soving i senga på natta), Begynte å legge ca kl 21 når han var 6 uker. Da føltes det som han var klar for det. Jobbet oss fram til 20, og nå legges han som regel mellom 19 og 20 (er 4 mnd). Tror det er ganske vanlig å begynne med rutiner tidlig, og mange babyer er mottakelige for det, men de kan plutselig snu om... Det har heldigvis ikke vår gjort ennå.
Snabeltann Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 en liten tass på tre uker sover jo 20 timer i døgnet.. så vær forberedt på mange overraskelser etterhvert hehe de fleste gjør vel forskjell på dag og natt og prøver å gjøre det samme hver dag, de færreste er vel klovn med babyen sin midt på natten også. MEN det er stor forskjell på barna gitt. Jeg har en på tre måneder, og han har nettopp begynt å skjønne at man skal sove om natten og ikke om dagen (han er våken 9-10 timer i døgnet nå), enda jeg gjorde akkurat det samme med han som med første mann, som som som en stein hele natten fra han var var fire-fem nyfødt. Søvnrutinene endrer seg for mange underveis, og den mest engleaktige nyfødte kan ble en kråke som 4-5 mnd osv osv..
Gjest Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 Abella- dette har jeg lurt på også. Vår lille krabat har ikke vørt verdens enkleste baby, men han har siden han var 6 uker sovet om natta. Vi legger han kl 19 og da sover han til 6-7 dagen etter , kun avbrutt av et nattmåltid. Jeg tror ikke det er så vanskelig, man må være konsekvent. Hvis man ikke har en kolikk- baby da vel og merke, da kan det nok være litt verre.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Kan hende du får deg en overraskelse etterhvert....Mange som er veldig lettvine de første ukene. Vår va sånn de første 5 ukene. Sov hele tiden kun avbrutt av mating. -deretter sovnet igjen uten noe som helst stimuli. Plutselig snudde det seg. Han har forsåvidt vært veldig lettvin hele tiden men vi måtte begynne å bysse han når han skulle sove om kvelden. Vi har lagt han mellom 6 og 7 fra han var under 2mnd. Nytter ikke å holde han lengre oppe. Da blir han bare grinete. Nå som han er 3.5mnd har han begynt å kunne finne søvnen igjen selv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Babyer har verken forutsetninger eller evne til å skjønne noe av kveldsrutiner/ leggeritualer før de blir minst 3 mnd gamle. Før den tid styres de kun av de basale behov- som nærhet, mat, søvn og kos. Så at deres baby tar natta kl 19 er derfor mest flaks, og skyldes verken rutiner eller skille mellom dag og natt. Men for all del- nyt det og fortsett på samme måte, så lenge både baby og foreldre er enige om hvilken døgnrytme som er riktig er jo ingenting bedre enn det;) (hilsen ei som har opplevd det motsatte; kveldsritualer med null effekt i flere måneder- natteravnen min tok aldri kvelden før kl 03 uansett hvor hardt jeg prøvde å legge før, skille mellom natt og dag osv osv.. Har jeg lært en ting etter et år med baby i hus, er det at babyer er uforutsigbare vesener, og at dette med søvn gjerne går i faser. Noen perioder kan alt være fryd og gammen, mens i andre perioder kan legging og nattesøvn være mer problematisk)
septbaby09 Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Veldig sant det du sier der Lykkelig&gla.... Det er hva jeg også har fått beskjed om, dette med at de ikke forstår det så tidlig, og ikke minst at ikke alle har babyer som kan legges kl 19 for så og sove til neste morgen. Her er det mat 22.01,03,05,07 osv osv hehe, men han legges inn kl 20 ca, så han får ro, og vi får litt kjærestetid:)
Gjest eelis+pepperkakemannen! Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 Knotten min er nøyaktig to måneder gammel i morgen, og jeg har hatt rutiner på legging lenge. De første tre-fire-fem ukene sov han stort sett hele tida, så da opplevde jeg dette med legging like uproblematisk som du gjør nå. Plutselig snudde det, og nå må det "krangles" før han sovner hver eneste kveld, uansett når jeg legger han. Han skjønner at natt er natt og dag er dag da, men det tror jeg er mer flaks enn at han skjønner rutinene mine. Så vær bare forberedt på at ting endrer seg plutselig, hehe. Bare oppretthold de gode rutinene deres, det tjener dere nok mye på!! :-)
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 Fordi babyer er ulike :-) Jeg har vært igjennom 4 babyer nå som har vært under 4 mnd (minste er akkurat 4 mnd nå), 4 veldig ulike babyer som har hatt veldig ulike behov. Min ene kunne jeg legge for kvelden slik du beskriver når han var så liten, men det varte ikke evig for å si det slik. Signerer de andre her som sier at du nok kanskje må være forberedt på en overraskelse. En 3 uker gammel baby er som regel veldig enke å ha med å gjøre så lenge h*n ikke er plaget med mageknip eller har kolikk, du vil kanskje oppleve noe ganske annet når han blir eldre :-) Da snakker jeg ikke om at det vil bli problem med å stelle babyen om kvelden og ikke dille om natten, men at det brått kan bli slutt på at du kan bare legge ham for kvelden uten byssing og amming i søvn. Vår lille frøken som ble 4 mnd i går har jeg kunnet legge våken i sengen i mange, mange uker fram til for ca 2-3 uker siden. da var det stopp på det, og nå må hun bysses i søvn hver kveld. Om noen mnd regner jeg med hun kan legges som vanlig igjen. Dette går i bølger på de små babyene.
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Vel, min lille på 3 uker sover stort sett hele tiden så så mye rutine blir det ikke lett å få til. Men om natten har vi det mørkt, han sover i sengen sin (på dagen sover han i vogna, på fanget eller i kurven) og vi har minimalt med lys og snakking etc ved nattestell. Det er litt tidlig å si at vi har rutiner, men så langt har vi enda ikke hatt våkenperioder på natten, vi har noen korte på dagen når det er lyst. Med søsteren begynte vi å få rutiner ved 3 mnds alder. Husker jeg trodde at vi aldri kom til å få det til Jeg synes det er kjempeviktig med rutiner men tror samtidig at det ikke er så lurt å fovente for mye av dette de første måndene. Da er det lett å bli fortvilet når man ikke får det til.
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Lykkeli&gla: Det er det dummeste jeg har hørt! Babyer vet klart forskjell på dag og natt før de er tre måneder, du må bare lære dem forskjellen. Hvorfor sover sønnen min nesten fra 19 til 6-7 på morgenen kunn avbrutt av et måltid på natten og har gjort det siden han var ca 6-8 uker??? På helsestasjonen sa de også at innen babyen var 6 uker så var det på tide og ha en viss soverutine på dem, og at babyen visste forskjell på dag og natt! Så det du sier der er feil!
Underveis --> Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Her innførte vi i så måte ingen rutiner. De kom av seg selv da Lillemann var rundt 2 mnd. Da begynte han å blir trøtt for kvelden kl 1900, og da var det bare å tilpasse seg dette. Det var ikke snakk om å få ham til å "finne søvnen selv" før han var en 4 mnd gammel. Det måtte rugges, bysses og puppes. Da han var 5 mnd vente jeg ham av med vugging av vogga, og da han var 5 mnd var det slutt på kveldspupp på sengekanten. Da han var 6 mnd hadde vi derfor en uproblematisk overgang til sprinkelseng. Har vært nøye på å _aldri_ ta ham ut av soverommet etter han har lagt seg for kvelden, men har praktisert å ta ham opp og trøste når han har hatt problemer med å rose seg, særlig de rundene vi har hatt med avvenning av diverse hjelpemidler (vugging av vogge og pupp). Har ingen tro på at enhver baby blir grei å legge dersom man bare har faste nok rutiner. Noen har enormt nærhetsbehov, og noen er bare rett og slett mer rastløse enn andre. Her måtte det etableres et positivt forhold til senga/vogga først, samt et forhold til koseteppe og kosedyr. I tillegg hadde det enorm positiv effekt da han endelig tok smokk da han var 2 1/2 mnd gammel. Jeg er også overbevist om at han fikk et godt forhold til søvn siden jeg aksepterte hans behov for nærhet og tilpasset meg, i stedet for å få ham til å tilpasse seg. Her var det f.eks. umulig i en lengre periode å få ham til å sove på dagtid annet enn i bæresjal. Javel, da var det bare å stræppe ham fast da! "Keep it simple, stupid" er mott motto 8-)
Mamma´n til lillemor Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Så flott at du har det enkelt å greit nå, abella! Nyt det. Lillemor var også ganske grei på den alderen, la seg sammen med oss og sov om natta avbrutt av ca 2 amminger. Men jeg vil ikke si at vi hadde innført rutiner, og det var ikke vår fortjeneste at det gikk greit. Hun var bare sånn. Å skille mellom dag og natt tenker jeg er en selvfølge som jeg tror de fleste begynner med med en nyfødte. Jeg har lite lyst til å danse rundt på natta i allefall. Vi hadde det egentlig ganske greit de første 2 mnd, og jeg syntes jeg fikk plenty med søvn. Men så begynte vi jo å høre og lese (her på DiB) at "alle" la babyene tidligere. Så det prøvde vi, og det varte en drøy uke. Så var alt bare tull. Kanskje vi begynte for tidlig, og kanskje det ville ha skjedd uansett. Men jeg kasta i allefall bort tid på å ha forhåpninger som ikke ble innfridd. Nå er lillemor 5 mnd og ting fungerer greit. Vi har fast rituale før senga. Hun sovner i egen seng, og jeg sitter i samme etg og leser så jeg er tilgjengelig. Amming 1 (2) ganger om natta. Men vi legger henne ikke før halv ni-halv ti. Og så ser vi det an når hun er klar for å legge seg tidligere.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Malin-76; jeg sitter da ikke og finner på ting.. Såklart skal man som forelder prøve å gjøre forskjell på natt og dag, men man må også være klar over at dette ikke nødvendigvis vil gi den ønskede effekten hos alle. Babyer har ofte sin egen rytme helt i starten, og denne kan det være vanskelig å endre med en gang. For noen, som f.eks babyen din, betyr denne rytmen at natta er fra kl 19, mens for andre, som jenta mi f.eks, betydde dette at natta ikke startet før kl 03, mens atter andre babyer igjen har ingen rytme i det hele tatt (og hvis det er av interesse, kan jeg fortelle at jeg hadde kveldsritualer helt fra starten omtrent, og satt inne på det tussmørke og kalde soverommet HVER eneste kveld/ natt i 8 uker- men likevel sovnet ikke jenta mi før i 03-tida altså. Ved 8 ukers alder ble det derimot gradvis bedre, uten at vi som foreldre gjorde noe annerledes). Siden vi slet såpass mye med den skrudde døgnrytmen til jenta vår i starten, leste jeg ganske mye om dette temaet, og det jeg fant ut var at typiske kveldsrutiner, som bad, nattasang, pysj osv ikke vil ha noen effekt på babyen før den blir ca 3 mnd gammel. Dette fordi babyen rett og slett ikke har forutsetninger for å forstå noe av det før den tid, fordi de ikke har evne til å skjønne at en spesiell handling (f.eks kveldsbad) fører til en annen (natti natt). Fant ikke kilden som forklarer dette, men fant to andre sider av interesse: Myter og fakta om søvn hos spedbarn. "Man bør innføre rutiner så tidlig så mulig." Døgnrytme etableres ikke hos babyer før rundt 4-måneders alder. Man risikerer derfor å jobbe ganske så forgjeves dersom man prøver å innføre søvnrutiner før den tid. Min erfaring er at spedbarnet trenger en - kun en - "rutine:" Visshet om at nære omsorgspersoner er tilgjengelig. "Normale babyer sover natta igjennom ved fylte 6 måneder." En studie fra 1994, der man analyserte svar fra 640 foreldre, konkluderte med at kun 16% av barna sov natta igjennom da de var et halvt år. I en annen studie våknet 59% av barna en eller flere ganger i løpet av natta. Tankevekkende er det at det faktisk er vanligere med nattlige oppvåkninger igjen ved fylte 9 måneder.. Dessuten, det mange, inkludert helsepersonell, ikke er klar over, er at det å "sove natta igjennom" i mange studier er definert som å sove fra kl 00-05. http://www.sovlillebaby.com/normal.htm 0–3 måneder Det kan se ut som om spebarnet følger den rytmen det hadde i mors mage. Derfor kan det være vanskelig å påvirke døgnrytmen den første tiden. 3-6 måneder Mange foreldre opplever at når barnet blir tre måneder gammelt, endrer rutinene seg og det blir lettere å lage faste spise- og sovetider. Tiden er dermed inne for en mer strukturert hverdag. http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Sovn/Sovn-og-gode-sovnvaner/
Trollemor75 Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 Vi begynte tidlig med å innføre rutiner, men tilpasset de etterhvert som gutten ble eldre. I begynnelsen var vi mest opptatt av å skille mellom dag og natt. Deretter begynte vi med en kveldsstellrutine. Deretter la vi han gradvis tidligere om kvelden i egen seng, så når han var 6 uker sov han fra 21.00 i egen seng, og rund 2 mndr sov han fra 19.00. Han ble heller aldri bysset i søvn (det funket ikke!), og sov i eget rom fra 1 mnds alderen. Det er perioder der det er vanskeligere, for eksempel nå som han sliter med tenner eller på reise, men det går seg til. Skal vi innføre en endring (tannpuss, flaske i stede for amming, osv), tar vi det gradvis innenfor han nåværende rutine, og etter et par dager går det greit.
Lemonia Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 Vi valgte bevisst å ikke presse ham inn i rutiner, men la ham velge døgnrytme selv. Vi har lagt ham i egen seng fra dag 1, men ellers har vi ikke gjort noen forskjell på dag og natt (han sover i sengen sin på dagen også). Fram til han var 3 mnd sovnet han i hengevuggen sin der hvor vi enn er og ble lagt i sengen sin når vi la oss, enten det var 23 eller 03. Rundt 3 mnd la vi ham i sengen hans for natten kl 23, for det var da han pleide å sovne selv. Han flyttet selv natten gradvis litt tidligere slik at han ved 4-5 mnd la seg for natten kl 21 og det gjør han fremdeles 12 mnd gammel (da sover han til 10-11 noe som passer meg utmerket siden jeg er B-menneske selv, har ingen som helst ønsker om et barn som legger seg 18-19 og våkner 6-7-8). Han har alltid sovet godt om natten og aldri våknet for annet enn mat og siste nattmåltid forsvant rundt 5-6 mnd. Etter det jeg ser hos andre småbarnsmødre har tidlige rutiner ikke gitt noen som helst fordeler, og det er tydelig at det er personlighet som har avgjort om barnet sovner lett og sover hele natten tidlig og hvorvidt det går greit med rutiner.
Trollemor75 Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Jeg er forøvrig enig med de som sier at du må være forberedt på overraskelser. De endrer seg veldig i løpet av det første året, og det påvirker sovevanene. Vi hadde noen "knagger" som grunnlag for leggeritualet, men vi måtte tilpasse oss forskjellige faser. F. eks., når han var 4 mndr, hadde han en hyletokt hver kveld når vi la han. Uansett hva vi gjorde, hylte han i ca. 1/2 time. Stort sett holdte vi han i armene og sang vuggeviser i halvmørket, til slutt sloknet han. Han var trøtt, det var ikke fordi han ble lagt for tidlig. Tvert imot, var han overtrøtt, og det ble bedre når vi la han litt tidligere. Det varte 1 mnd, så var det over. Men i det store og hele, følger vi samme løp nå som når han var 2 mndr gammel: middag (før var det selvsagt melk), deretter rolig kveldsstell, deretter melk på rommet, en siste kos og god natt! Våkner han, snakker vi minst mulig, men vi er kjærlige og tar den tiden som trengs til å løse problemet. Han må føle nærhet, men ikke oppfatte det som en oppfordring til å våkne mer.
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #19 Skrevet 14. desember 2009 Lemonia: Velge døgnrytme selv??? Det er iallefall det dummeste jeg har hørt! Men du er vel for fri barneoppdragelse også eller?;)Og kl 21 er altfor sent å legge en på 1 år. Bare spør hvilken som helst helsesøster!
Lemonia Skrevet 14. desember 2009 #20 Skrevet 14. desember 2009 Selvsagt oppdrar vi barna våre. Hvordan vi ordner leggetid har ingenting med det å gjøre. Det er ingenting galt med å la en baby velge døgnrytme selv. Jeg ser overhodet ikke noe poeng i å tvinge en 2-3 mnd gammel baby til å sovne til kl 19, men vær så god de som vil gjøre det. Kan jeg spørre deg hva som er problemet med at en ettåring legger seg kl 21 og står opp 10? Får han ikke nok søvn? Det er ikke tidspunktene som teller, men antall timer med søvn og jeg kan garantere deg at både helsesøster og barnelege er vel informert og fornøyde med søvnen til vårt barn.
soleia Skrevet 14. desember 2009 #21 Skrevet 14. desember 2009 Trur du skal vere audmjuk for at babyar er ulike og har ulike rytmar, malin-76. Du har nok vore heldig som har fått ein baby som søv godt om natta, heller enn at du er flinkare med rutinar enn andre mødre som har barn med soveproblem. Me har alltid gjort skil på dag og natt, med ulik sovestad, og lys og lyd om dagen og mørke om natta. I starten sov babyen rundt om natta, dette var nesten eit problem då han var nyfødd og la lite på seg. Seinare har sovevanane hans endra seg fleire gonger. No når han er 6 mnd legg han seg litt over kl 19 og så vaknar han og vert amma ca kl 22, 02 og 05. Eg ser ikkje heilt problemet med at babyar kan ha ein rytme med å legge seg seinare, så lenge dei søv like lenge og står opp seinare på dagen. Så lenge dette passar både baby og foreldre så må det vel vere greit.
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #22 Skrevet 14. desember 2009 Blir bare så frustrert over alle "moderne" foreldre som skal la alt skje på barnets premisser, og at barnet skal legge føringen for alt selv. Jeg bare ser rundt meg på alle barna som ikke eier folkeskikk og løper rundt i butikken og hyler fordi han/hun ikke fikk det som det ville. Og det er foreldrenes sin skyld som hele tiden mener at barnet selv skal bestemme og utvikle seg selv som det vil uten at voksne skal blande seg inn i utviklingen. Synes den søvnpraten din minne veldig om den måten å tenke på. Det er heller ikke snakk om å tvinge barnet til noe, men å veilede det på best mulig måte. Det gjør man ikke ved å la barnet velge sin egen døgrytme. Men for all del, gjør det som er best for deg hvis du mener det;)
MintCondition Skrevet 14. desember 2009 #23 Skrevet 14. desember 2009 Ahahahaha! Foreldrene sin skyld om en unge klikker i vinkel på butikken? Manglende oppdragelse? Malin-76; jeg skjønner at du har ett barn, en baby. Snakkes om en 3-4 år
Lemonia Skrevet 14. desember 2009 #24 Skrevet 14. desember 2009 Ja, jeg sier meg enig i det. Synes du, Malin, virker veldig låst i at din måte å gjøre den på er den eneste riktige. Og du har sannsynligvis også vært heldig som har et barn som gjør slik du vil, og det er ikke nødvendigvis din egen fortjeneste. Det er lett å tro at man er så flink i rutiner og oppdragelse når barnet er eksemplarisk, men sannheten er sannsynligvis heller den at barnet hadde vært slik uansett. Dessuten synes jeg du legger fryktelig mange ord og meninger på meg som jeg aldri har uttalt meg om. Fri oppdragelse og å la barnet bestemme alt er fjernt fra min hverdag. Hvordan andre velger å gjøre det med soverutiner er jeg sikker på at de finner ut av selv, vi har valgt å følge barnets rytme heller enn å presse det inn i vår, og det fungerer veldig bra. Vi er heldige og har et barn som liker å sove, som sover godt og har sovet natten gjennom fra tidlig.
Snabeltann Skrevet 14. desember 2009 #25 Skrevet 14. desember 2009 Hadde unger i verden sovet hele natta fra de ble nyfødt hadde mange flere dødd. Koko, folkens. At babyen våkner ofte er heldigvis et instinkt som gjør at de ikke sovner inn (krybbedød). Hovedinnlegger her skryter jo av noe som er helt naturlig, at ungen sover hele døgnet i den alderen (avbrutt av mating) Det ER forskjell på babyer, gud fader som jeg strever for å få bebisen min til å legge seg for kvelden, han er tre månder, men VIL IIKIKE SOVE FØR tolv. Jeg har gjort alle mulig tenkelige rutineting. Det snur seg ettterhvert, det vet jeg jo. Og jeg pupper hele natta og, bryr meg ikke om det egentlig. Ungen er blid og fornøyd, jeg er blid og fornøyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå