Gå til innhold

hva hadde dere gjort?

:::) Frøken Velferdsrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

hihi.. føler at jeg hermer :P

men jeg har eksamen på onsdag, og er i grunn temlig utslitt etter å allerede ha tatt 2 eksamner og en hjemmeeksamen de sist ukene.

vi har et todelt pensum. der offentlig politikk og demokrati er hoveddelen. også har vi en liten del (på to forelesninger) om samfunnsvitenskaplig metode.

problemet mitt er at foreleserne hele tiden har sakt at vi ikke får sistnevnte på eksamen. derfor har jeg heller ikke lest noe på det. så sa de at vi skulle få 2 store hovedoppgaver fra hovedpensum og 20 små spørsmål som vi måtte besvare 10 av. hvor 6 av de var fra metode delen. fremdeles tenkte jeg at jeg da leser på hoveddelen og velger bort de 6.

også kommer de for 1 uke siden eller no og sier at vi får en tredelt eksamen. med

3 små spørsmåll om metode.

6 små spørsmål om offentlig politikk som vi må velge 3 av. og

2 store oppgaver i offentlig politikk som vi må velge 1 av.

jeg innser jo at jeg rekker ikke alt :P så jeg står mellom og lære meg alt halveis og håpe på flaks. eller offentlig politikke delen godt og bare la vær å besvare metode delen.

hva tror dere?

jeg heller mot å doppe metode delen og bare lese "forslag til eksamensoppgave med løsningsforslag" delen på 1 1/2 side i den delen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg lest på offentlig politikk delen først. Også lest gjennom metode delen værtfall, sånn at det har vært innom hodet på en måte =P

Ei jeg kjenner fikk ca samme beskjed av en foreleser i fjor og 90% av eksamenen besto av det INGEN hadde lest på fordi at foreleser hadde sagt at det ikke kom på eksamen!

Skrevet

Jeg ville prøvd å lese alt jeg da...

Men jeg ville kanskje lest og lært meg offentlig politikk bedre enn metodebiten.

Er det slik at du må bestå metodebiten for å bestå hele eksamen?

Metode (samfunnsvitenskapelig) er jo ikke noe gøy, men heller ikke spesielt vanskelig (syns jeg) Du kan jo lett få litt peil der hvertfall:)

Skrevet

tingen er at jeg ikke bare kan lese igjennom den delen. jeg må velge. for jeg leser så sakte og eksamen er på onsdag :P

men jeg har lest igjenom offentlig politikk delen i helgen da, og har jo en ok oversikt..hm..

jeg tenker litt at metode delen ikke kan bli sånn fryktelig vektlagt?

Skrevet

nei, må ikke bestå metodedelen for å bestå eksamen. heldigvis. for vi har et helt fag neste år som heter metode. de bare tok det med nå fordi "det var fint for oss å kunne"... hehe¨

det er snakk om ganske mange kapitler :P... huff,, jeg er så forbrett på å få dårlig i dette å ta det opp igjen i februar :P

Skrevet

Men om du repeterer forelesningene dere har hatt om metode en gang eller to da? Og så ellers konser om det andre pensumet? Da vil du jo få inn litt metodestoff i huet:)

Skrevet

ja, det er kanskje lurt. så har jeg kanskje en liten mulighet til å svare :P

for om jeg kan offentlig politikk gått så vil det jo gå ok uansett. også blir det bonus om jeg kan bitte litt metode :P

Skrevet

Ja, ikke sant. Vil tro det de sa på forelesningene var eksamensrelevant og at det burde holde til denne eksamenen:) Og så kan du virkelig kose deg med metodebøker neste semester istedet. ha ha:)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Jeg ville aldri gambla på å droppe en del av en eksamen. Det teller mer enn matematikken skulle tilsi - det teller på helhetsinntrykket. Er hun BLANK på metode? Da trenger vi henne egentlig ikke.

Skrevet

hehe.. ja jeg gleder meg :P

alle de andre i klassen syns vi har fått det værste først, og gleder seg til neste semester med fantastiske fag.

jeg er den eneste som syns motsatt... hehe... men arbeidslivkunnskap blir bra da :)

Skrevet

så du ville heller kunnet alt halveis?

hm... jeg tror jeg kan rekke offentlig politikk delen + løsningsforslaget i metode ordentlig. og gått gjennom lysarkene.

denne eksamen teller 60 % og hjemmeeksamen min (den du leste) 40 %

Gjest cunning stunts
Skrevet

Sørg for at du kan NOE på metode. Om det bare er overflatisk. Så konsentrerer du deg om det du kan gjøre bra. Trenger ikke være fifty-fifty, kanskje 80-20, men ikke helblankt.

Skrevet

Om dere ikke har hatt ordentlig metode, så tviler jeg på om du trenger å bekymre deg. Har du lest Samfunnsvitenskapelig metode eller Aadland-boken, dette blir nok plankekjøring når dere skal ha metode neste år. Les notatene fra forelesningene, dette klarer du utmerket:)!

Hvor mange timer er eksamen på?

Skrevet

nei, det er samfunnsbitenskaplig metode av Asbjørn johannesen og per arne tufte. (den er serdeles ulest)

vi har 4 timers eksamen. syns det er rart, for den er jo strengt tatt den med mest oppgaver og mest og skrive om. så minst tid er jo flott :P

syns det blir litt mye på en gang dette :P

Skrevet

oki :) takk for råd :) 80 - 20 skal jeg få til :P

Skrevet

Jada, det er den boken jeg mener Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode.

Så tåpelig å blande metode inn i dette, når dere skal ha det neste år.

Dette er et marerittsemester, men snart er det over. Du kan bare lese det du rekker og selvsagt repetere metodepensum raskt.Det at eksamen er kun på 4 timer, det er også bare bra egentlig. Da er oppgavene deretter, og du har jo allerede levert 40% av karakteren.

Det er forferdelig slitsomt (vi hadde forvaltningsrett, opa og samfunnsvitenskapelig metode+ hjemmeeksamen opa før jul , da jeg gikk der, og det er det mest slitsomme semesteret mitt ever.), men hold løpet ut og ikke se metoden som isfjellet.

Jada, lett for meg å si, jeg vet;)

Skrevet

takk :) du er en søtnos :)

jeg syns ikke de tidligere eskamensoppgavene vitner om "bare 4 timers eksamen" :P

men det får gå som det går... hehe... dette er ikke det faget jeg satter på høyest karakter i uansett.

de dustelærerne sa siste forelesning "vi inser at dette har gått temlig dårlig, og skulle ønske vi kunne begyne på dette semesteret på nytt, men det går jo ikke"..... hehe

jeg tror de tok ut samfunnsvitenskaplig metode, og stappa in velferdspolitikk nettopp fordi det ble alt for slitsomt. syns uendelig synn på de som ikke var noe samfunnsengasjerte i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...