Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Kanskje fordi du har vært med på å bestemme det?...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Det har da faren vært med på også... Tviler på at navnene til barna mine sier så fryktelig mye mer om meg enn at jeg har valgt fine navn til de
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Det er vel gjort litt forskning på det da vet du, hvilke utdannelse, jobb, hvor man bor, hvor gammel man er osv. Man velger jo gjerne et annet navn på barna når man er en ung mor kontra når man er en moden mor. Søsteren min fikk barn som 20 åring, 29 åring og 31 åring. Og han som er født først, har faktisk et navn i en helt annen gate enn de to andre.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 På ssb står det mye statistikk knyttet til navnevalg og sosial status. Det er klart det sier mye om oss, og noen navn skriker mer enn andre.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Utgangspunktet er en idé om at valg sier noe om hvem vi er. Og valg er jo både de tingene vi er veldig bevisst, og de tingene vi velger å bortprioritere. For eksempel er det vel ofte slik at en som bruker mye tid, krefter og penger på klær og utseende, er mer opptatt av utseende enn en som ikke bruker tilsvarende på det. Det samme gjelder interiør, helse og kosthold, kultur og nesten hva som helst annet. Navn har forskjellig valør og forbindes av de fleste med bestemte kulturer, sosiale sjikt osv. Det er også slik at smaken vår påvirkes av det miljøet vi lever i. Vi ser at alder, utdanningsnivå og kulturell kapital er bestemmende for navnevalg. Men ingen regel uten unntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå