Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Er det best med melis eller sukker? Skal man rense dem først eller ikke? )
Gjest Gul stjerne Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Ingredienser 250 g mandler 250 g melis 1 dl vann En god porsjon tålmodighet. Tilberedning Alle ingrediensene has i en kjele. Sett plata på fullt, rør innimellom, mens vannet damper bort. Deretter er det bare å vente mens man rører med jevne mellomrom. Mandlene og melisen skal bli helt tørre før alt plutselig smelter. Da gjelder det å røre kontinuerlig til alle mandler er dekket av smeltet melis. Så tar man alt ut av kjelen, og legger på bakepapir.
Gjest mphs Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Jeg liker denne mye bedre. Du tar 500 g mandler og har det utover en stekeplate. Dette skal stå i ovnen i ca. 12 min på 200 g. Rør rundt ca.4 ganger. Kok opp 0,5 dl vann og 150 g sukker. La det koke ca. 2 min før du har i mandlene. Kok dette til alt vannet har fordampet og mandlene er dekket av sukker og fortsett så til sukkeret igjen smelter. Pass på varmen. Når sukkeret har smeltet har du i 1ss smør og brer alle madlene utover to bakepapir. Ta mandlene utover papiret og skill de fra hverandre med to gaffler. Når de er kalde kan du ha de over på glass eller i fine poser.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 Er nok en smaksak det her:) Jeg liker den første oppskriften du har fått best. Synes mandlene blir alt for harde om man har smør i.
Gjest mphs Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Ja det er nok det. Forøvrig er det ikke smøret som gjør de harde det er kun for å få de lettere fra hverandre. Det er behandlingen først i ovnen og så sukkeret som gir de den sprø gode smaken.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Prøvde den siste oppskriften jeg. De ble veldig gode! Takk ) Men når jeg nå koker opp vannet igjen for å få løs sukkeret.. Kan jeg da helle vannet i vasken etterpå? Eller vil sukkeret stivne i røra under vasken?
Gjest mphs Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Nei det gjør det ikke. Ellers setter jeg bare kjelen i varmt vann i kummen og det løsner av deg selv innen kort tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå