Gå til innhold

Noen her med MS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var du når du fikk diagnosen,

hvilke tester tok du og

hvilke symptomer hadde du før diagnosen?

Hvordan har du det i dag og hvordan takler du hverdagen?

Takker på forhånd:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en onkel med ms, helt forferdelig...

Han ser nesten ikke lengre, 0 kontroll på kroppen, svak og sliter mye fysisk og psykisk..han er rundt 40...og dette dukket opp etter en bilulykke i 30årene.

Han har prøvd mye rart,igler, alternativ behandlinger som bie-stikk etc..men ingenting hjelper for han ihvertfall. Må ha hjelp døgnet rundt, så det er alltid hjemmehjelp der når han skal stå opp (dvs sitte i rullestolen), middag og ved leggetid.

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk diagnosen som 22 åring. Hun lever livet som vanlig og gjør akkurat de samme tingen som oss andre, hun har riktignok noen dårlige perioder og er da ofte hjemmeværende eller til og med på sykehus. Hun går på nye medisiner som ser ut til å ha god effekt, for etter snart to år med diagnosen har hun det nogenlunde som før.

Hun fikk diagnosen etter at hun mistet følelsen i beina, så stjerner, og følte seg svimmel og uvel. Ble først mistenkt en parasitt, hun hadde nylig vært på et lenger oppholdt i Asia, men etter flere tester ble det sagt MS. Det er bena hun sliter mest med etter som jeg forstår, men hun holder det i sjakk ved medisiner, riktig kosthold og trening.

Skrevet

Jeg har MS. Det er noe ordentelig dritt, men langt fra den verst sykdomen man kan ha. Jeg har vært syk i snart ti år, og lever tilnærmet normalt. Jeg går i halv stilling, har kontor jobb. Det tar på med både familie og jobb. Ingen kan se på meg at jeg syk. Har hatt prblemer med gange, med svimmelhet og med synet. Var 25 år da jeg ble syk, og har fått barn etter at jeg fikk doagnosen.

Diagnosen ble stillt med MR og med spinalveske prøve, samt symptomer, eller attakker som varte i over 24 timer.

Attakkene i begynnelsen gikk helt tilbake, nå henger det mer problemer igjen etter hvert attakk, og jeg merker sykdommen mere. Jeg kjenner mange andre med samme sykdom, og de fleste lever helt greit i lang lang tid. Det er de færreste det går veldgi raskt nedover med, selv om jeg kjenner noen av dem også.

Bruker bremse medisiner, og tror at de funker temmelig greit. Gikk i lang tid uten medisiner, siden jeg har hatt et veldig godartet sykdomsforløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...