Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 1: Saken er den at vi hadde kjøpt julegave til svigermor, men så kommer svoger og svigerinne hit og spør om vi skal være med å spleise på gave til svigermor, den er ganske dyr og vi sier selvsagt at vi hadde kjøpt gave, men kan gjemme den til senere og sier ja til å spleise for at det skulle bli billigere for de. Så spør vi dem, noen dager senere om dem kunne være med å spleise på gave til svigerfar, men da hadde de allerde kjøpt gave og ville ikke være med. Fikk vite i ettertid at dette ikke var helt sant. Jeg ble ganske irritert og føler at de burde gjort det samme, vært med på spleisingen, men mannen min mener jeg er urimelig, siden vi har bedre råd enn de. 2:Vi har alltid innvitert svigerfam og med oss blir vi 12 stk, til middag en av juledagene og stått for regningen, arbeidet og oppvasken. I år har vi ymtet på om dette ikke kan gå på omgang, så vi også kan være gjester,men da er det plutselig ingen som har tid, ork, eller råd. Men om vi kunne ha det så skulle "alle" skvise oss inn i timeplanen. Så i år tror jeg ikke vi orker noe middagsstyr for de, og da mener mannen min at det "egentlig" er tradisjon at vi har det og at jeg er urimelig som føler og tror at de ikke orker og ikke vil ta regningen? Hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #4 Skrevet 12. desember 2009 Er enig med deg, men jeg hadde ikke orket å ta opp kampen. Vær den generøse, om dere har økonomi til det, og sett et godt eksempel for dine barn.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 Jeg synes du burde holde deg for god til å bry deg.
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. desember 2009 #7 Skrevet 12. desember 2009 Det med den gaven er jeg veldig enig i. Det var dårlig gjort. Når jeg var sammen med bf kom jeg ofte på ideer til svigers både til jul og til bursdag, og spurte alltid bror av bf og hans sambo. Et år var jeg litt sent ute og spurte om de ville være med, men da hadde de allerede bestemt gave. De ga kalender av bare deres barn, i steden for å gi av alle 3 barnebarna. Synes det var både dårlig gjort og litt egoistisk. Det med middagen hadde jeg gjennomført om jeg hadde råd og anledning. Det viktigste med jul er vel fremdeles å møtes med familien? Man må ta vare på den familien man har. Vi er 9, når alle er der. Det er hele familien vår..
mer enn bare mor Skrevet 12. desember 2009 #8 Skrevet 12. desember 2009 1: teit at de sa de hadde kjøpt når de egentlig ikke hadde det. Men hadde ikke brydd meg om det. antar det er pga økonomien deres? i så fall hadde jeg ikke tenkt noe mer på det.. 2: hadde invitert hvis jeg hadde orka det, evt fått noen til å lage tilbehør, hjelpe med kaffemat, etc.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #10 Skrevet 12. desember 2009 Hi her. Vi tar oss råd til det. Det er ikke det at vi har så MYE mere penger, men sparer litt gjennom hele året for å få desember mnd til å gå rundt. Det er bare det at det alltid er vi som innviterer gjennom hele året, både spontant og planlagt. Er enig med deg at julen er familietid, men føler at det bare går en vei, at det er vi som tviholder på "familietid". Har også kunne tenkt meg å komme til dekket bord en dag i julen:-) Skal også legge til at det er vi som holder julaften, men da uten svoger og svigerinne og barna deres, kun svigermor, svigerfar og mine foreldre. Så middag i romjulen har vi hatt for å samle hele familien.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #11 Skrevet 12. desember 2009 De hjelper ikke til i det hele tatt, de kommer, spiser, drikker kaffe, spiser julekaker og drar. I fjor spurte jeg min svigerinne om hun kunne bake en kake til kaffen, noe hun sa jeg til, men "glemte" det. Så i år, om jeg orker dette ,så blir jeg iallefall ikke å spørre om noe.
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. desember 2009 #12 Skrevet 12. desember 2009 Så dumt at det er slik! =( Kjipt når ikke alle kan bidra, noen vil bare være med på moroa om de slipper arbeidet. Andre legger seg i selen for å få ting til. Jeg har ikke noen gode råd å komme med. Men kan det være en ide å foreslå at dere bare har kaffe denne gang, for du heller ikke har tid til å lage middag. Så da kan det gå på rundgang likevel pga spart tid?? Nei det er veldig vanskelig!! Jeg føler det har blitt slik at jeg må lage noe å ta med nesten hver gang nå når vi skal til min familie. Pga 1 1/2 times kjøretur er jo i alle fall barna avhengige av mat under besøket. Og når det ikke tas hensyn til mine barn når det blir lagd middag så må jeg ha med noe som de kan spise som "dessert" (vaffler, muffins el.) Og det blir selvfølgelig tatt som en selvfølge at jeg alltid lager av mat som jeg har kjøpt inn, selv om vi 3 er de som spiser minst. Jeg, som er alenemamma, og ikke har fast jobb, men tar ekstravakter (for os er litt lite), som det blir lite av for jeg har et barn som er kronisk syk, og man får ikke sykepenger av ekstravakter som man ikke kan ta for jeg er hjemme med lillebror som er syk =(
Kleint Skrevet 12. desember 2009 #13 Skrevet 12. desember 2009 Skjønner deg vanvittig godt. For en gjeng av en svigerfamilie du har:)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #14 Skrevet 12. desember 2009 Føler mange ganger at jeg gir og gir, men får lite tilbake. Nå er jeg tilflytter til min manns hjemby. Vi flyttet hit fra min hjemby for at han skulle få komme nærmere sine, etter at han hadde bodd borte i 10 år, men vi ser de nesten aldri og vi må be de hit gang på gang, bare for at vi skal ha noe kontakt og vi må innvitere oss selv på besøk til hans familie. Svigermor bor på "landet" og må reise en times tid for å komme hit, hun er her sjelden og hun kan til og med være i byen uten at hun kommer innomm og hilser på. Det sier litt. Svigerfar har vi mere kontakt med. (De er skilt) Men nå ble dette helt på sidelinjen enn det jeg spurte om, men lurer noen ganger på hva vi gjør her i denne byen og ikke hjemme i min by, der min familie bor, som vi har mere kontakt med enn svigerfamilien. Har tenkt tanken på at de er rare som ikke ser verdien av søsken, tante/onkel barn og barnebarn.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #16 Skrevet 13. desember 2009 Det med gaven var litt kjip, de kunne godt blitt med på svigerfars presang, med mindre det var veldig dyrt slik at deres halvdel var mer enn de hadde råd. Middag til familien skjønner jeg ikke helt. Kommer svigers til deg både julaften og en dag til i jula? Når holder de selskap? Er vant at barna blir invitert til slikt til foreldrene er for gamle og da tar barna over. Vi er hos svigers i jula og svigermor som holder styr med middagen, men vi yngre hjelper til og håper vi lærer nok slik at vi kan ta over en fin dag. Jeg hadde ikke likt å invitere hele familien uten at noen andre (les din manns søsken) tar jobben også iblant.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #17 Skrevet 13. desember 2009 enig med deg! sett et godt eksempel for barna dine og vis at du ikke lar deg tråkke på når du føler deg urettferdig behandla. Og uansett om de hadde hatt dårlig råd så kunne de nå ha vert ærlige ?! Ver ærlig du også og fortell akkurat hvorfor du ikke gidder å ha juleselskap i år. Sånn gjør jeg og alle er glade uansett for de vet hvor de har meg gidder ikke å gå rundt taus som en mus.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #18 Skrevet 13. desember 2009 Da kan du droppe middagen i år og de kan begyne sparingen nå for neste års middag slik dere har gjort alle år. Jeg hadde ikke spart hele året for å bruke opp pengene på middag til noen som ikke gjør det samme tilbake.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #19 Skrevet 13. desember 2009 Ha ha, for en latterlig gjeng!!! De sier de ikke har tid, men alle klarer å "skvise" deg inn i timeplanen? Da har de vel like mye tid til å være hos en av de andre, hvis det går på rundgang så blir det jo årevis mellom hver gang..! For en dårlig unnskyldning, jeg hadde ikke fått meg til å stelle i stand middag år etter år når det skal være på den måten! Si at i år orker du rett og slett ikke fordi du er så sliten, og det blir for mye å stelle i stand både middag og kaffe+kaker i tillegg til opprydning, når du aldri får noe hjelp.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #20 Skrevet 13. desember 2009 Ja, vi har julaften hos oss og en dag til. Da med hele svigerfam. Vi har faktisk aldri blitt innvitert til de i romjulen på middag, vi har bodd her i 5 år. Men vi har invitert oss selv på kaffe. Så dere skjønner at jeg er rimelig lei av å stå på for svigerfamilien. Leser alle innleggene i dag og det går opp for meg, at her er det vi som styrer og steller for at julen skal stå i familiens tegn. Jeg snakket også med mannen min om dette og han sier at det han kan huske, så har det ikke de tidligere årene, vært noe store familieselskaper i julen og at på julaften så har familien vært veldig splittet på hvor de har vært. De har aldri feiret hele familien sammen. Så jeg skjønner at dette er noe jeg har med meg fra min familie. At julaften så samles foreldre, søsken med ektefelle og barna, samt besteforeldre og andre familiemedlemmer som er alene.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #21 Skrevet 13. desember 2009 Med to barn på 2 år og 3 år, 2 biler, hus, 100% jobb, gravid og flere hunder orker jeg ikke bruke energi på slikt tull som dette! Vi blir 9 til middag julaften og rundt 20 personer 1. juledag, sånn er det bare Og jeg skal kose meg! Selv om vi står for ALT!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #24 Skrevet 13. desember 2009 Nei, ikke HI nei:) Bare påpeker at det ikke blir hyggeligere av å være negativ jeg! Blir ikke hyggeligere enn hva man gjør det til selv
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #25 Skrevet 13. desember 2009 Men da syns de det er greit at ingen vedrsetter deg nok til å ville gjøre gjengjeld. Som du ser syns ikke de aller fleste at dette er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå