Gå til innhold

Har jeg rett på 2 timer ammepause?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i jobb mens mannen har pappaperm. Barnet blir fullammet enda (5 mnd). Hvordan løse dette? Kan jeg selv velge hvordan jeg vil disponere tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette sier arbeidsmiljøloven

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

Om du får betalt eller ikke avhenger av din arbeidsgiver

Skrevet

Du har RETT TIL 1 time uten lønn. I tillegg kan det hende din jobb har en tariffavtale som gir inntil 2 timer, MED lønn. Sjekk med fagforeningen din!

Skrevet

Jeg jobber i kommunen. Noen som vet da?

Takk for svar

Skrevet

Jeg jobbet i en kommune da jeg fikk førstemann. Jeg kom tilbake på jobb da han var 10 mnd og fikk 2 timer ammefri MED lønn HVER dag. Helt supert :)

Jeg kom sent og gikk tidlig fordi jeg hadde lang reiseveg til og fra jobb, så pauser midt på dagen var uaktuelt.

Ammefri får du automatisk innvilget frem til barnet er ett år (under forutsetning at du ammer). Etter ett år må du ha attest fra helsesøster eller lege på at du fortsatt ammer.

Jeg hadde det frem til han var 14 måneder, da begynte jeg i ny jobb og ville ikke søke. Ammet til han var 15 måneder.

Det eneste som er litt dumt er at du ikke kan bruke fleksitid når du har ammefri. Det vil si, du kan det, men da må du jobbe full dag uten å ta ut ammefri og jobbe noen timer ekstra i tillegg. Jeg sleit litt med det siden jeg måtte ha fri en dag og hadde brukt opp alle feriedagene mine. Jobbet noen timer noen lørdager for å kunne avspasere en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...