Gå til innhold

Julefeiring og svineinfluensa-vaksina

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om det er fornuftig, eller overdrevent, å spørre de vi skal feire jul med om å vaksinere seg mot svineinfluensa? Vi har nemlig en 3 uker gammel baby, og skal feire jul både hos mine og hans foreldre. Mine har vaksinert seg, uten oppfordring, og jeg lurer på om det er helt teit å spørre svigers om de kan gjøre det samme??

Spør dere fordi jeg bare lurer på hva dere ville gjort. Jeg er ikke noen hypokonder på mitt barns vegne, men samtidig vil jeg jo prøve å sikre barnet mitt mot evt. skummel sykdom så godt som mulig. Vi skal være hos svigers en liten uke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke man bør be folk om å vaksinere seg når man slettes ikke vet hva denne vaksinen gjør over tid i kroppen og den jo ikke er 100% sikker uansett.

Nå vet jeg ikke hvor gamle svigers er, men folk over 55 blir sjeldnere syk pga det var vært en liknende sykdom da de var barn/ungdommer og en del er imune.

Vanlig influensa er farligere...

Det "fine" med svineinfluensaen er at det først blir smittsomt når man selv blir syk og man kan jo be om at hvis folk mener de holder på å bli syk osv, at de da ikke går oppi babyen...

Ellers er jod et å vakse hendene veldig viktig..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri spurt om... syns det er noget overdrevent, ja :)

Skrevet

Skjønar deg for så vidt, men hadde nok ikkje spurt om det sjølv. Kor gamle er dei? Om dei er rundt 60 eller eldre er det stor sjanse for at dei er immune.

Ein annan ting er at vaksina visstnok brukar 2-3 veker før den "trer i kraft", dermed er det allerede for seint for jula.

Skrevet

Vi drar ikke dit før den 29., så egentlig er det vel ikke for sent enda.

Grunnen til at jeg spør er at helsesøster var så uklar på dette om hvorvidt han var beskyttet selv om jeg tok vaksinen i løpet av svangerskapet. Hun har blant annet frarådet meg å oppsøke steder med han hvor det er mange folk samlet og sånn. (Som kjøpesentre og lignende.) Hun sa også at sykdommen smittet selv om man ikke selv var blitt syk av viruset, og det var dette som fikk mine foreldre til å ta den. (Og de er over 60 begge to!) Svigers er i 50-åra. Sannsynligheten er jo minimal, så det er kanskje best å la det være da. (Tror det var det helsesøster sa som "skremte" meg litt...)

Skrevet

Jeg må bare få si at jeg hadde blitt pokker så forbanna om det ble ytret at jeg måtte ta svineinfluensavaksinen pga andre. Hvis alle dere gale damene vaksinerte dere og ungene deres, så slipper da jeg! Jeg har ikke noe ønske om å ta i meg den vaksina og dens virkestoffer, da tar jeg heller en runde svineinfluensa. Hvis det er sånt et stort problem at jeg ikke tar den, da kan det faen ta meg være det samme. Får vel et sted gå en grense!!!

Skrevet

Fakta: Det tar fem dager fra vaksinen blir gitt, til den begynner å komme opp i god nok virkning!

Hos oss har våre nærmeste tatt vaksinen, nettopp fordi vi har nyfødte. Til og med min mor på 75 som ellers sikkert er immun.

Alt det merkelige hysteriet ang vaksinen skjønner jeg INGENTING av! Andre skumle sykdommer har faktisk blitt borte fordi vi har vaksinert oss. Det er ingenting spesielt med denne vaksinen i forhold til andre vaksiner.

Hvis folk forholdt seg til fakta i stedenfor dagbladet og vg, hadde folk vaksinert seg!

Skrevet

Alt det merkelige hysteriet ang vaksinen skjønner jeg INGENTING av! Andre skumle sykdommer har faktisk blitt borte fordi vi har vaksinert oss. Det er ingenting spesielt med denne vaksinen i forhold til andre vaksiner.

Hvis folk forholdt seg til fakta i stedenfor dagbladet og vg, hadde folk vaksinert seg!

HALLO!!!

Hvorfor drar du inn vaksine mot andre sykdommer i denne dabatten?? du bør lese noe annet en vg og dagbladet frøken uopplyst...

Vaksiner har gjort mye godt for seg, men influensa vaksiner/ svineinflu vaksine er noe annet.. og spes denne svineflu vaksinen som er såpass omdiskutert, ikke alle vil ha noe sprøytet inn i seg som det er så lite forsket på og ikke alle kan ta vaksinen heller..

Jeg er gravid og har og kommer ikke til å ta vaksinen, mannen min har tatt den og har vært dårlig i 2 uker.. skal ikke gå inn på en diskusjon om vaksinen her, for er ikke det inlegger lurte på, men blir helt sjokka når folk kommer med sånne idiot svar..

Så til HI.. Nei jeg hadde ikke bedt de om å ta den, synes det blir veldig feil, da får dere heller vurdere å ikke dra. ta forholdsregler og pass på hygenen. Skjønner dere blir usikre pga helsesøster, men det går sikkert veldig bra! God Jul!

Skrevet

Tja... hvis vi sa til dem at vi ikke kommer om de ikke tar vaksina, sier det jo seg selv hva som skjer. (Det vil jo være omtrent som å tvinge dem til det, det også.) Men takk for innspill! Kommer vel neppe til å be samboer spørre dem om det, men er fortsatt litt usikker. Best hadde det jo vært om de bare tenkte det ut selv ;)

Angående vaksina og sykdommen og det. Har hørt at de som ble sykest av vaksina sansynligvis også ville blitt blant de sykeste om de faktisk fikk sykdommen. Så hvis dette stemmer... HI

Skrevet

Svineinfluensavaksinen er vel ikke "omdiskutert" av andre enn meningsmanns-synsere, sånne som deg? Hva er det du "diskuterer" når det gjelder vaksinen, sånn helt konkret? Har ikke vært borti sereiøse forskere som har uttalt seg skeptisk til vaksinen.

Skrevet

Hvis noen jhadde kommer og sagt at jeg måtte ta vaksinen fordi de skulle besøke meg hadde jeg blitt sur. Og sikkert sagt tilbake at da fikk de holde seg hjemme, ingen har noe med hva jeg velger og putte i kroppen min. Ingen her har vaksinert seg, selv om jeg er gravid i uke 24.

Skrevet

Hei igjen. Etter å ha snakket med helsesøster enda en gang har jeg funnet ut at vi bare skal si til dem hva som er anbefalt. (For nå er det faktisk slik at det er anbefalt at mennesker som oppholder/lever sammen med uvaskinerte spedbarn vaksinerer seg.) Så får de ta stilling til det selv. Jeg tror nemlig ikke de har tenkt på dette med vaksine en gang, siden de har bodd i utlandet (Asia) dette halvåret. Det var dette helsesøster anbefalte meg å gjøre, så det er dette vi gjør. Men takk for innspill likevel. HI

Skrevet

Vi skal feire jul med hele familien til samboeren. Tror nevøene og niesen vår er vaksinert, neppe noen av de voksene (har ikke spurt). Stoler på at de er fornuftige og ansvarlige nok til å gi oss beskjed dersom noen skulle få symptomer på SI eller noe som helst annet smittsomt, så tar vi ev forhåndsregler om det skulle dukke opp problemer.

Synes slett ikke man kan be folk om å ta vaksiner på det grunnlaget du sier, særlig ikke SI vaksine, som er såpass omdiskutert. Hva om noen får alvorlige bivirkninger av å ta en vaksine de har tatt bare fordi du var litt vel stressa?

Skrevet

Jeg har en på 6 uker, og jeg er livredd for at han skal bli syk.

Jeg krever ikke at andre skal vaksinere seg, men de som ikke er vaksinerte får heller ikke holde ham. Med unntak er at jeg har kjøpt munnbind og håndsprit til de nærmeste, her er ikke vaksinen blitt for alle før nå.

Jeg vurderer daglig om jeg skal besøke folk. Spesielt de med skolebarn\barnehage.... jeg kunne fint takket nei til juleinvitasjon pga fare for smitte ja

Skrevet

Er du vaksinert???? hvis du ammer så beskytter du barnet ditt.. jeg hadde aldri spurt, da får du bli hjemme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...