Gå til innhold

Hvor strenge er dere med barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags regler har dere?

Noen ganger lurer jeg på om jeg er for streng. Men, jeg vil at ungene mine skal ha god folkeskikk og respektere voksne (og andre barn da).

De får for eks. ikke lov til å løpe inne. Har lite hus, så får fnatt når de gjør det. Høye stemmer og lyder inne er heller ikke lov. Har flere regler altså :)

Men, kan dere nevne noen regler dere har?

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Vi hopper ikke i sofaen og turner ikke i gardinene. Og leker behandles på en måte som ikke garanterer at de går i stykker, ellers fortjener man ikke å få noe. Man spiser det man får uten å si æsj, selv om det går an å slippe unna EN ting på middagen (det man er minst begeistra for). Man sier takk, værsågod, værsåsnill. Løping og lyd er greit når det ikke ødelegger for alt og alle andre.

Skrevet

Signerer intimnissemor:)

Skrevet

Jeg er nok ganske normal på det punktet, er streng på noen ting og mindre streng på andre ting..

De får ikke grise ved bordet, maten skal inn i munnen og ikke overalt ellers. De må selvfølgelig prate pent til folk, si takk og spørre pent om det er noe. De skal gjøre som de får beskjed om, med en gang. Særlig sengetid firer jeg aldri på. Når jeg gir beskjed om at det er på tide å gå på badet hjelper det lite å protestere, det har de gitt opp for lenge siden.

Men jeg bryr meg ikke om litt lyd, løping og leking. Det er jo barn tenker jeg, og friske barn har masse glede og energi de må få utløp for.

Søsteren min er litt anderledes enn meg, hennes barn får grise akkurat som de vil med maten, men får ikke løpe inne. Det er forskjellige ting som er viktige for oss rett og slett.

Jeg tror det viktigste er at ungene lærer å respektere at det finnes noen regler, det må de fortsette å tilpasse seg hele resten av livet. Om det er løping eller grising med mat som ikke er lov er ikke så veldig viktig, blir nok folk av både mine og min søsters barn ihvertfall ;)

Skrevet

Er ikke så veldig streng, Men forventer vanlig folkeskikk.

Skrevet

Er bare 19 mnd, men har lært sånn ca å sitte pent ved bordet og si takk for maten, samt takke for det hun får. Det er også naturlig å si hei og hade og vi øver oss på å rydde etter oss selv.

Har planer om at hun skal ha så god oppdragelse at hun klarer seg i enhver situasjon som måtte dukke opp i livet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Man takker for mate og man rydder vekk asjetten etter seg. Vi springer ikke inne, vi hopper ikke i sofaen og vi roper ikke. Leker er til for å deles, kan de ikke deles må de lekes med på rommet. Er ikke eldste i seng innen 19.15 blir det ingen lesing. God oppførsel "belønnes" (i situasjoner hvor ting har vært hett) av oss voksne, det er ikke vi voksne som skal gi en belønning for så å få god oppførsel... trusselteknikk fra eldste.

Men ellers har vi det fint :)

Skrevet

Her hoppes det i sofaen, løpes og sparkes ball inne og leker kan fly. Det bryr jeg meg ikke om egentlig, men presiserer at det bare er lov hjemme. De må høre når vi snakker til dem, rydde etter seg, oppføre seg ordentlig og være høflige, snille og vennlige.

For tiden øver vi på å ikke avbryte når voksne snakker eller når vi snakker i telefonen.

Det fungerer faktisk med noen regler hjemme og andre borte. Det herjes ikke med andres leker, ben er ikke i sofaen hos andre og det løpes kun inne hvis verten gjør det.

Vi har en liten leilighet med lite boltre plass, vi har ikke hage, og dersom barna skal ut må selvfølgelig vi voksne være ute med dem. Det fungere ikke alltid i en hektisk hverdag.

Vi bruker å hoppe i store senga ca 20 minutter hver kveld. Bare når det er en voksen med. Da flyr ungene opp i lufta, spretter og herjer. Vi elsker det alle 4.

Lille er bare straks året så det er ikke så mye hun kan enda. Skjønner nei da iallefall. Eldste på 3,5 år er en veloppdragen liten fyr. Som er grei å ha med å gjøre og fin å ha med ut i samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...