Gå til innhold

Kvelds-sirkus - what to do


Synna_Oslo

Anbefalte innlegg

Vi har en liten jente som akkurat har blitt 5 uker nå. Alt går veldig bra her hjemme, men kvelsståket har satt inn de to siste ukene.

Tenkte å høre om noen av dere andre opplever det samme...

 

Dag og natt går fint. men kvelden er det sirkus!

På nettene sover jenta vår gjerne 5-6 timer i strekk faktisk, noe som er veldig digg for oss oreldre. Og på dagtid sover hun mange lange strekk. Men så på kvelden er hun altså lysvåken, gjerne fra kl 19 og utover.

 

Og problemet er da å få henne i til å sove igjen for natten. Hun sovner nemlig sjelden før v minatt eller i ett tida. Vi prøver å legge henne før, fordi pappas skal jo på jobb etc, men til ingen nytte for hun er lys våken.

Skjønner jo at det er fordi hun sover så mye ellers. Noen som har gode triks på enten hvordan man gradvis snur litt på rytmen. Eller også hvordan holde en så liten baby våken litt lengre av gangen på dagen?

Gode tips taes i mot med takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Skulle tro du hadde vært her hjemme hos oss slik som du forteller. Vi har det på samme måten.. Ikke alle kvelder er like men mye amming og skriking om kvelden.. Har funnet ut at det eneste som hjelper på jenten vår er at hun får MYE pupp på kvelden. Men får henne ikke i søvn før i tolv tiden. Men da sover jo hun til 5. Så har liksom ikke klaget heller pga hadde det mye verre med nr 1. Han sov aldri..

 

Men en vennine av meg sa jeg kunne prøve ammete som man får på apoteket. Mulig de roer seg bedre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så er det ca annenhver kveld våken og soving...søvn avler søvn så ikke vær redd for å la henne sove det hun ønsker nå som hun er så liten.

 

Det vi gjør er å ta på pysjen i 19 tiden og da roer vi også ned på aktiviteten rundt henne. Snakker og duller ikke så mye med henne, men lar henne ligge på sofaen intullet i teppet sitt. Der kan hun ligge å kikke til hun sovner av seg selv....veldig enkel å ha med å gjøre egentlig hehe.

 

Du kan forsøke å holde aktiviteten litt oppe fra klokka 17 og utover, avslutt med litt kos på stellebordet før pysj eller evt også et bad ca kl 19. Gjør dette hver kveld, trenger ikke bade hver kveld men litt nakentid på stellebordet før pysj bør være fast rutine.

Etter at dette er gjort så ikke gi så mye service. Vi lar henne fortsatt være sammen med oss i stua til vi legger oss, men snakker og duller ikke mye med henne i timene etter kl. 19.

Etterhvert så kommer vi til å innføre legging på soverommet kl 19, og da vil alt foregå der inne til vi står opp igjen neste morgen....

 

Gode og faste rutiner er gull verdt, det lærte vi fort med eldstejenta som nå er 2 1/2 år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som en god ide... Tror jeg skal prøve det. Vi har det akkurat som deg som skrev første innlegget her... vi stresser det ikke så veldig da, siden hun tross alt sover fra midnatt til 5-6tiden om morgenen, og så sover videre etter det også... Men igår prøvde vi å legge henne tidligere, og fikk henne faktisk til å sove kl 23. så kanskje det går.. men jeg tror nok man må ta det litt etter litt jeg. Ikke snu rytmen med mange timer på en gang liksom... det skal vi prøve ihvertfall..

 

EN ting jeg lurer på - kan alle deres barn ligge stille alene på sofaen? Det gjør ikke bittelillemor altså... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresser ikke så veldig med det her heller altså. Så lenge jenta vår sover godt om natten og er veldig snill og rolig på dagtid, så tåler vi jo en del skriking sent på kvelden.

 

Vi legger henne på sofaen alene innimellom, men hun holder seg rolig bare 10-15 min alene. bygger opp med puter så hun ikke skal kunne "rulle ut" selvsagt.

 

Vi har kjøpt et treningsmatte som vi legger henne på, på gulvet. kan anbefales! Synes også det er greit at da kan hun ikke falle ned fra noe.

Det funker fint for litt lengre tid og da får hun øvd på å ligge på magen og snu på hodet og litt sånt også:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...