Gå til innhold

Skoleflink?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt var deres barn komt da dem begynnte i skolen (1 klasse). Kunne dem skrive navnet sitt? Kunne dem si og skrive alfabetet? Kunne dem skrive ord eller små setninger? Hvor langt kunne dem telle (og skrive tallene)? Jeg er bare veldig nyskjerrig siden jeg ikke bor hjemme i Norge nå, og lurer på hva en forventer der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende traad da vi heller ikke bor i Norge. HVordan er det hos dere da ?

Her maa de laere aa skrive navnet sitt foer jul i KG2, FS2 hvilken er aaret foerst en begynner i year one. Der er min 4 aaring naa. De skal laere aa lese innen sommeren ( han kan alle bokstavlydene naa ) og skal kunne skrive smaa fortellinger innen sommeren. Han kan per i dag stave ord selv,men leser kun korte 2 og 3 bokstavers ord. Han blir 5 i mars forresten. Jeg vet faktisk ikke hvor langt han skal kunne telle, men han teller til 50 eller noe slikt. Jeg vet ogsaa at du skal kunne + / - der svaret blir under 10. Det kan han allerede.

Skrevet

Her er det forventet at dem skal kunne alfabetet, skrive navnet sitt og telle til 10 før dem begynner kindergarten, altså fem år gamle. Innen skoleåret er omme skal dem ha lœrt å lese + skrive, telle og skrive tallene til 100 og gjøre enkle regnestykker. Så når dem begynner 1 klasse er det forventet at dem kan alt dette. Min femåring har nå nett begynnt å sette isammen små ord som: at, it, am. Hun kan telle til 20, men ikke skrive riktigt etter 12.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som forventes av barna her når dem skal begynne på skolen, sønnen her blir 5 i februar. Så han har igjen 1.5 år i bhg fortsatt. Men han kan skrive navnet sitt, pappa, mamma og navnet til sin søster. Han kan ikke hele alfabetet, men en del bokstaver. Han kan enkle regnestykker. Men er usikker på hvor langt han kan telle. Han kan ikke dra bokstaver sammen til ord. Han prøver å skrive tall og bokstaver - en del opp ned og bak frem.

Det finnes vell dem som kan mere enn vår sønn, dem som kan det samme og dem som kan mindre.

Skrevet

I Norge forventes ingen ting av barna når de begynner. Storesøster kunne vel skrive navnet sitt da hun begynte i fjor, men ikke mer enn det. Hun var lite interessert i bokstaver og tall da. Nå leser hun korte fortellinger, +/- opp til 20, snakker litt engelsk og holder lange foredrag for familien om kroppen, religion og miljøvern. ;)

Barnehagen har en veldig enkel form for førskoletrening, men de skal ikke lære noen ting der.

I Norge er vel kravet at barna skal kunne bokstavlydene i 1. klasse, men jeg tror ikke de MÅ lese. Problemet med den norske skolen er at det er ikke noe krav om lesing før 4. klasse, og det er alt for sent med tanke på f.eks. lese- og skrivevansker o.l.

Skrevet

Ser det er veldig forskjellig i andre land. Min 4 åring kan sin egen første bokstav, brorens første bokstav og vår første bokstav. Hun kan nesten skrive navnet sitt, men det er jo ennå 1,5 år til hun begynner på skolen.

Når eldstemann begynte på skolen kunne han skrive noen setninger, og han kunne vel også regne små regnestykker.

Tror ikke det forventes at de skal kunne noe når de begynner på skolen.

Skrevet

De må faktisk ikke kunne så veldig mye når de begynner på skolen, for i første klasse lærer dem tallene 1-12 og alle de store bokstavene og de vil helst at alle skal lære seg å lese iløpet av 1 eller 2 klasse. I andre klasse nå har dem tallene fra 12-20 og de små bokstavene.

Skrevet

Hvilket skolesystem er dine barn i ? Hoeres ganske likt ut som oss. Mine er i britisk system. De begynner i FS1 naar de er 3, FS2 naar de er 4 ( der er eldste min naa , han som jeg har nevnt tidligere i innlegget ) og year 1 naar de er 5.

Har en i FS1 ogsaa og der er det ingen krav annet enn at en maa beherske engelsk, ikke ha ekstra behov ... og vaere bleiefri !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...