Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 Jeg tror jeg har begynt så smått og lekke litt fostervann, men er ikke helt sikker... Er 36+5, har hatt sterke kynnere i noen uker, livmorhalsen har blitt målt, og er kortere nå enn den var ved tidligere kontroller. Jordmor har sagt at hun tror lillegutten kommer før jul, og nå tror jeg altså at jeg har begynt å lekke litt fostervann... Bare littegranne. Men er dette noe man kan se på en ul? Er det noen målinger? Eller noen tegn(f.eks hull på "sekken")? Jeg er førstegangs, og har lite peiling! Håper noen av dere kloke damer kan svare meg!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #2 Skrevet 12. desember 2009 de kan se det ved innvendig UL, jeg måtte sjekke det samme da jeg ventet nr 1, jeg trodde jeg lakk. Men gjorde visst ikke det (fant de ut etter en sånn sjekk)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #3 Skrevet 12. desember 2009 de tar prøve av utfloden/vannet for å bekrefte at det er fostervann. Jeg trodde og at jeg lekket fostervann.. men da vannet endelig gikk så kom det ikke som en foss men kom i sånne mengder det gjerne gjør nar man hoster og "skvetter" litt.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #4 Skrevet 12. desember 2009 Du må kontakte jordmor eller føden så FORT SOM MULIG!!! Det kan være farlig for barnet ditt OM du går og lekker fostervann uten å få det kontrollert. Dette er fordi at hvis det er lekasje så betyr det at det er en åpen passasje inn til barnet et sted og da kan bakterier komme seg innog du kan få en infeksjon, som ikke er bra!!! Vannet mitt gikk i uke 33, men ikke noe splæsj. Bare piplet littegrann, og kom noen større skvetter i det jeg reiste meg, bøyde meg osv. Ringte til føden m en gang og fikk komme på undersøkelse. Du må ta på deg et bind, de kan avgjøre ut fra farge og lukt om det er fostervann. JM var bombesikker på at det var fv, det samme var jeg. Jeg hadde slik vannavgang med første og, men den gang til termin. Men den unge legen som undersøkte meg gynekologisk mente det var utflod. Hallo- det kom små splæsjer når jeg reiste meg opp! Han undersøkte meg gynekologisk- og da kom det ikke ut noe vann. Samtidig underøskte de ved UL, og fosterhinna så hel ut under ved åpningen under, samtidig så han noe svart under hinna som han ikke forsto hva var. Jeg skulle reise meg å kle på meg etter han sa jeg måtte dra hjem. Og da kom det en splæsj til. JM gikk da for å prate m ham og han kalte på en eldre lege. De fant så ut at jeg ikke hadde rift i fosterhinna UNDER, som er det vanlige, men OPPÅ magen et sted, ganske langt opp. Så rant vannet ned på utsiden av fosterhinna og la seg under der hver gang jeg bøyde meg frem, det var vannet han så utenfor hinna på UL. Det er mindre vanlig m slik høy vannavgang. Og de visste ikk hvorfor. Uansett jeg ble lagt inn og gitt antibiotika pga infeksjonsfare. Lå i 10 dager og hun ble tatt med ks etter mislykket igangsetting. Siden du er så langt på vei trenger ikke du vente slik jeg måtte, du vil nok bli satt i gang med det samme OM det er vannavg. Livmora di er ikke lenger trygg når det er hull på fosterhinna. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #5 Skrevet 12. desember 2009 Barnet ditt er nestent fullbårent så det kan fint komme nå. Man skal ikke gå med fostervannsavgang, selv om det renner bare litt. Det vil si det ikke er tett der lenger og da kan barnet få infeksjoner det kan dø av. Siden barnet er fullbårent er det mye tryggere å få det ut eller holdes under oppsyn på sykehus. Ta dette alvorlig. Ring føden og de kan sjekke om det er falsk vannavgang eller hva det er. Det er ikke dumt å ringe og de vil ta deg alvorlig..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 Takk for svar damer Da har jeg snakket med føden, fikk beskjed om å ta på meg bind og sjekke om det kommer mer fostervann i løpet av dagen. Dersom det gjør det får jeg time til kontroll i morgen, og sannsynligvis modningspille/igangsettelse i løpet av morgendagen eller mandag. Hadde håpet at lillegullet skulle holde seg inne til fullgått svangerskap, men må han ut så er han hjertelig velkommen!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. desember 2009 #7 Skrevet 12. desember 2009 Godt du kontaktet dem! Fostervannet mitt gikk i uke 35, og det kom bare litt og litt. Jeg ble igangsatt samme dag, og jenta var frisk og fin selv om hun kom for tidlig, så om du må igangsettes går det sikkert helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå