Gå til innhold

Bekkenløsning????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 11 uker på vei med nr 2. I første graviditet hadde jeg nada null plager. Litt trett, men ingenting annet. Bekkenløsning var ikke et tema en gang, vet ikke hvordan det kjennes ut. Nå i 2.svangerskap har det vært likt, ingen kvalme eller noen ting (men sliten ja).

Men så i går og i dag har jeg hatt sånn stråling helt øverst på innsiden av låret. Spesielt viss jeg har sittet lenge og så begynner å gå, så gjør det vondt, kjennes nesten ut som når "hofta er ute av ledd", viss dere skjønner hva jeg mener. Kjente det såvidt på venstre side også, men mest i høyre. Er dette bekkenløsning? Jeg syns jo det er veldig rart om jeg skal merke det nå så tidlig når jeg ikke hadde noen problemer i forrige svangerskap. Og da lurer jeg på hva som kan påvirke utvikling av bekkenløsning. Denne uka har vært utrolig stressende med lange jobbdager og lite søvn. I tillegg har jeg jo en toåring som krever sitt. Blir en del løfting og bæring. Har sånne ting negativ innvirkning på bekkenløsning? Er det sånn at om man først får bekkenløsning så sitter det resten av svangerskapet, eller kan dette vare en kort periode? Er ikke spesielt interessert i sånne plager for å si det sånn... Tips mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt av løfting, bæring, gåing og ståing på hardt underlag ol kan påvirke bekkenløsning i negativ rettning.

Men synes kanskje det høres mer ut som bekkenLÅSning...? Når man får det så tidlig så kan det gå over av seg selv, men det er ike lurt å vente å se, for da risikerer du at det blir verre. Kom deg til en fysioterapaut så fort som mulig (det er viktig at du finner en som har litt peiling på bekkenproblemer, ellers kan han gjøre mer skade enn godt) å få riktig diagnose, ev noen øvelser du kan gjøre gjemme, så har du størst mulig sjanse for å slippe de store plagene:)

Om det likevel skulle bli ill eetterhvert vil jeg anbefale deg å prøve akupunktur. Det har iallefall gjort underverker for meg :)

Skrevet

ikke dra til fysioterapeut - dra til manuellterapeut!!! for dersom det er en låsning så kan han knekke den opp og også gi øvelser etc dersom det er løsning...

snakker av erfaring her!! har hatt bekkenløsning med gangvansker siden uke 10 (er 35+5) og eneste grunnen til at jeg ikke er på krykker er manuellterapeuten min!! han dytter bekkenet på plass igjen en gang i uken (har hypermobile ledd så det sklir fysisk ut av stilling) og da klarer jeg å gå (selv om det gjør vondt).

lykke til - håper for din del at det er låsning, for det er kjapt ordnet :o)

Skrevet

Jeg vil mene at det er bekkenløsning. Sliter med akkurat det samme, pluss at bekkenet lager knekkelyder av og til...grusomt..

Jeg hadde heller ingen bekkenløsning eller noen ting negativt i mitt første svangerskap, mitt andre s.skap hadde jeg litt bekkenløsning men var totalt overlevbart. Nå er jeg i uke 32 med nr.3 og jeg kan seriøst ikke gå engang nesten. Jeg. Så kan kun ligge på ryggen og sove, men våkner mange gang av at jeg hyler av smerte fordi jeg har snudd meg i søvne, det er så vondt at jeg titt og ofte må tute en skvett...

Jeg har problemer med og løfte og gå etter vår snart 2åring som nå springer fra meg uten problemer, og det og vaske han etter han har gjort seg ut, er nesten umulig. Ikke klarer jeg og kle på meg sokker, sko og bukse uten hjelp heller. Så er evig takknemmelig for at min samboer hjelper meg med alt jeg ikke klarer...

Siden mine svangerskap bare blir verre for hvergang så tror jeg nesten det er naturen sin måte å si: Bruk prevansjon!;) Hehe...så er nok siste ungen nå, for jeg klarer ikke ett slikt svangerskap til....

Å fysioterapi fungerer heller ikke...er godt med massasje, men er bare snakk om minutter etter før det er like vondt igjen...:-/

Skrevet

det kan godt være bekkenløsning..bare gi deg et tips om at det nåååå kan være lurt og la 2 åringen til og lære seg og gjøre mest selv foreksempel klatre opp i stedet for at du løfter. har en vennine som ikke tok forholdregler og hun ble sengeliggende leeenge etter fødsel.

Skrevet

Akkurat det samme som meg, kommet like lagt selv og. 12+1.

Ringte for å snakke m jordmor ang det, siden jeg jobber som hj.pleier og jobben innebærer mye tung fysisk jobbing, gåing og ståing over lengre perioder. Hun annbefalte meg å ta ut en tredagers over helgen frem til legetimen min i morgen. Så skal jeg sykemeldes frem til jeg får time hos kiropraktor/fysio.

Utroooooolig vondt og irriterende. Kjenner det best på ettermiddagen egentlig. da verker det fra korsryggen og ned mot halebeinet. Ut mot begge sider. Det er en verkende, brennende følelse, og som du sier, det føles nesten ut som om hele greiene snart skal hengsles av! Som om å ha tannverk rett og slett, det eneste som hjelper er å bruke varmepute og bytte på sitte/liggestilling. Gå til butikken/byen kan jeg bare glemme. Stå og lage mat er ett mareritt hvis det ikke dreier seg om gryterett som tar ti minutter. Da må jeg i såfall sitte underveis. Dusje med en gang jeg har stått opp etter å ha ligget flere timer i samme stilling, er nesten en vits i seg selv. Det føles som om hele ryggen skal gå av i korsryggen.

Hadde ikke noe med førstemann for syv år siden, bare en stor mage som var i veien for alt jeg skulle gjøre. Nå derimot...

Heldigvis er min straks syv og selvhjulpen i det aller aller meste.

Nei, ta deg goood tid og planlegg litt bedre tid når du vet du skal/må gjøre ting som er fysisk krevende i den forstand. Kjedelig å måtte kanskje bli sengeliggende fordi vi ikke lytter til kroppens signaler.

Varmepute var en kjempeinnvestering her hvertfall, den bruker jeg dagen lang;0)

Lykke til!!!

Skrevet

Nøstbarnmamma; slik skal du ikke gå! Når fysioterapi ikke virker, burde du for all del prøve manuellterapi eller kiropraktor. For meg hjalp kiropraktor, jeg hadde det som deg.

Ikke la det gå en dag mer enn nødvendig, du kan få langvarige skader av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...