Gå til innhold

Farlig med vannkopper i voksen alder? Isåfall hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Farlig og farlig... Hvis du er gravid så kan det være veldig farlig for fosteret. Ellers er det ikke farlig, men du kan bli sykere enn du ville blitt om du fikk det som barn.

Skrevet

Jo, det kan være farlig. Faren til venninnen min holdt på å dø da han fikk vannkopper som voksen. Jeg vet ikke hvorfor det er så farlig, bare at det kan være det.

Skrevet

Det er ikke farligere i voksen alder, annet enn at en ofte blir sykere dess eldre en er når en blir syk.

En bør passe seg for smitte som gravid, da det kan være farlig.

"Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen."

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/vannkopper-under-svangerskapet-16407.html

Vannkopper kommer av Herpes Zoster. og dette kan forårsake helvetesild i etterkant.

Skrevet

Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild.

Ellers så er ikke vannkopper farlig når man er voksen. Bortsett for mennesker, voksne og barn, som har nedsatt immunforsvar

Skrevet

Jeg fikk det som voksen, ble kjempesyk med leverbetennelse og hjernehinnebetennelse som komplikasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...