Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 Vil ikke en persons IQ være stabil gjennom livet?
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 Nei, hjernen utvikler seg og modnes til den er ca 25 år, etter dette vil den være ganske stabil til man evt begynner å bli eldre (når dette er tør jeg ikke uttale meg om, er så lenge siden jeg leste om dette). Men, selv om selve intelligensen er stabil, så kan man heve scoren på IQ tester ved å trene masse på den type oppgaver som man finner i slike tester. Tror man kan heve sin egen score med så mye som 20-30 poeng ved å trene veldig mye over lang tid. Da tenker jeg på ordentlige tester, ikke slike man finner på nettet (man kan øve på de på nettet altså, men de på nettet måler ikke IQ på en riktig måte). Det finnes også ulike IQ tester som vektlegger ulike ting, så et resultat kan være ganske ulikt et annet.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Ja, intelligensen vil være omtrent som den er, bare en samkjører den med alderen. Altså at din score blir vurdert ut fra din alder. Derfor oppgir en alderen i slike tester. Barn har tester på f eks PPT hvor de blir satt i sin aldersgruppe, og vurdert utfra det. Raven, Wisk-R, osv osv. Ene barnet mitt har tatt slike, og der viser resultatet at IQ'en ligger på ca 120 i forhold til aldersgruppen. Så en kan ikke måle på et barn, og sammenligne resultatet med en voksen og få dette likt. Da ville nok et barn komme meget dårlig ut. Og dette har med generell utvikling og tilegnet kunnskap å gjøre, som er ulik fra et barn til en voksen. Psykologer sier at testresultater på slike nett-tester gir en god pekepinn på IQ'en. Her er en som skal være ganske bra; http://mensa.dk/testiq.xml
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå