Gå til innhold

sjokkert over neimat-listene her inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går folk rundt og er redd for alt de putter i munnen egentlig??? folk er redd for epler med brune flekker, rødvinssaus, fetaost, salamipølse, reker, pinnekjøtt og gløgg...

hvor ofte blir man i Norge dårlig av friske råvarer som ost, kjøtt, frukt osv...legen min sa at man skulle holde seg unna rått kjøtt og fisk, samt røyk og alkohol..ellers så kunne man bare kose seg og leve som vanlig..d e ganske avslappende egentlig..må være slitsomt å tenke over alt man skal putte i munnen og stadig engste seg..tror d e mye verre for mini i magen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker paa gravide? Det er smart aa forholde seg til matportalens liste. Listene her inne er litt for omfattende tror jeg ;)

Skrevet

tenker på gravide ja, listene her e jo lange som et vondt år..det er vel de samme som ikke tørr løfte mer enn 5 kg og..jobber i helsevesenet selv og har mange tunge forflytninger, men alt har gått veldig bra.: ) henger jo fast inni der, om d ikke er et spesielt risikosvangerskap.

Skrevet

Ja, saa lenge man er vant til aktivitetsnivaaet fra foer en ble gravid er det som regel greit :) Men stress er ikke bra da, pass deg for det :)

Skrevet

er ikke lett å stresse meg : ) så d går nok bra ei stund til, men klart d stopper seg selv til slutt, d med løfting og generelt oppgaver med pasienter når man kommer lenger i svangerskapet

men maten får dere ikke ta fra meg ; )

Skrevet

det er vel heller det at det er kjedelig når man først er uheldig og får i seg noe med bakterier som skader barnet. de fleste synes vel ikke det er verdt risken.

Skrevet

de bakteriene kan man også få i seg av annen vanlig godkjent mat da...tror heller d skader ungen mer at mor går rundt og er engstelig hele tiden i ni mnd

Skrevet

Det er faktisk ikke så forferdelig mye mat som er "nei-mat" når man går gravid.

Rått kjøtt og mykost er vel det som de fleste får beskjed om å holde seg unna. Det står på matportalen.no hvilke matvarer som kan skape risiko under svangerskapet.

Rå fisk, altså sushi, kan du spise med god appetitt. Det er ikke farlig å spise det når man er gravid:)

Skrevet

Lista er ikke lang og du finner den på matportalen. Legen din sier at du kan spise som normalt fordi han ikke vet bedre. Leger har ikke svar på alt, de bare later som.

Skrevet

Jeg spiste som normalt i begge mine svangerskap, og oppsøkte aboslutt ikke noe neimat-lister. Begge mine barn var friske og sunne.

Sunn fornuft kommer man like langt med.

Skrevet

Jeg spiste normalt i mitt svangerskap og tenkte at sjansen for at man skulle bli smittet av noe alvorlig her av maten her i Norge er like null. Det skjedde meg og nå må jeg slite med å ha ett barn forlite resten av livet mitt, pga at jeg ikke brukte hodet! (og jeg snakker ikke om en sa eller ma i 1. trimester. Mitt barn ble født til termin med alvorlige skader og døde etter 1 uke)

Sunn fornuft-ja, det går vel begge veier!

Skrevet

Beklager tapet ditt, det er kjempetragisk at noen måtte oppleve noe så grusomt som det du har.

Men sjansen for at noe skal skje er jo minimal. Dette var ikke engang et tema hos jordmor.

Men uansett, unntak eller ikke, så er det jævlig surt for den som mister.

Skrevet

Det er ganske mange som mister unger også sent på grunn av bakterier i maten og får unger med skader.

En av de var hun som mistet tvillinger i 3.trimester av ost hun ble servert på sykehuset.

Skrevet

Jeg har veldig liten tro på at det er så veldig mange i den store sammnhengen av de som er gravide, som mister barn pga bakterier i maten i Norge.

Hadde det vært en stor fare, så hadde dette vært en større sak blant jordmødre og gravide.

Noen som har forskning eller statistikker som kan backe up denne påstanden?

Skrevet

For meg er det egentlig det samme om det er en person de siste 10årene eller om det er 10personer hvert år som mister babyen sin pga bakterier i mat. Hadde det skjedd meg, så hadde det vært det samme for meg om det også skjedde mange andre eller ikke og at det skjer noen, det er 100% sikkert.

Jeg vil ikke kalle meg selv hysterisk, men jeg følger anbefalingene på matportalen uten store problemer. Jeg har planer om å få 2 barn hvis ikke det kommer noen som en overraskelse senere og de 19mnd av livet mitt klarer jeg å holde meg unna salami (som er rått kjøtt) og mykoster. Det var faktisk mye vanskeligere sist jeg ammet å unngå løk som sønnen min reagerte på, for løk er det i omtrent alt av mat man får servert ute, men jeg klarte stort sett å unngå det også.

Skrevet

Av det HI nevner er det bare salami som står på lista på matportalen.

Det er den jeg forholder meg til.

Skrevet

Tror heller ikke d er mange i Norge som mister ungen pga bakterier i mat..da kommer d vel heller av at folk er sløve med å steke f eks kjøttdeig godt nok eller spiser mat som ikke er ny...ny mat i Norge er nok ganske sikker å spise, og veldig god : )

tror ikke legen min er så bortreist at han sier noe som kan være farlig for fosteret. Jordmødre sier jo også d samme..at man stort sett kan leve som før, og jeg er glad for å ha en lege som ikke overdramatiserer en graviditet..han sa: gå hjem og kos deg i svangerskapet uten å engste deg over alt som kan være skadelig. Gode ord å ta med seg på veien : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...