Gjest 5 andre Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 Jeg synes det er en genial ide at man kan gi gaver som: Gaver med mening osv. Kunne gjerne mottatt det selv. Det jeg trenger / ønsker er så dyrt at det ikke er aktuelt å få i julegave (bil, kjøleskap mm). Derfor hadde jeg blitt veldig glad for en slik gave. Jeg trenger ikke nips, mens andre trenger f.eks. rent vann og skolemateriell. Så til spørsmålet: Kunne dere gitt dette til de rundt dere? Altså, hadde de blitt glade for å motta dette? Av de rundt meg vet jeg at min søster som ikke har mye selv, hadde syntes at dette var en fin ting. Min mor bryr seg ikke om gaver, men heller ikke til dette formålet. Mine svigerforeldre (som er utrolig likendes på mange måter), hadde ikke likt dette i det hele tatt. De har alt. De sier de har alt og ønsker seg ingen ting. Hadde jeg prøvd å gi dem dette, hadde de blitt fornærmet. Min bror trenger heller ikke noe (som vi har råd til), men er for materialistisk til at han ville ofret en julegave til no slikt formål.
little old lady hoo Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 Vi får noen slike gaver hvert år og benytter alltid anledningen til å snakke med ungene om verden og fordeling av verdens ressurser. Vet ikke hvordan de fleste rundt meg ville reagert. Tror kanskje nærmeste familie hadde ønsket seg andre ting, f.eks ting som er laget av barna, bilder, el.l. De som trenger ting ønsker seg vel heller det de trenger, men tror ikke noen ville blitt fornørmet over en slik gave. Du kan jo forsøke å gi til dine svigerforeldre og sin bror. Kanskje er det du som får en overraskelse i julegave.
Gjest 5 andre Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 He he. Jeg ordla meg litt feil i innlegget mitt. Har allerede fått den overraskelsen. Prøvde å gi det for et par år siden, og det falt ikke i god jord. Hadde faktisk ikke forventet at de skulle bli fornærmet... Derfor har jeg gitt opp. Gir gavekort i en butikk, slik at de kan bruke energi på å finne ut hva de ikke trenger mer av :-P Til besteforeldrene pleier da barna å lage noe. Male på glass osv. Var egentlig ikke ute etter råd i forhold til hva jeg skulle gi, men er bare nysgjerrig på holdnigen der ute til slike gaver
MHBA Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Synes disse gavene er kjempefine!!! Har selv gitt bort både geiter og høner (det fulgte med en t-skjorte da) med stor suksess! Har gitt det til venner. Men synes ikke slike gaver passer å gi til de aller nærmeste i min familie. Der vil jeg gi noe litt mer personlig. Jeg synes ikke julegavene trenger å koste så veldig mye, men heller at det er en gave med litt omtanke bak. Til de som ikke ønsker seg noe eller har alt gir vi f.eks teaterbilletter, kroppspleie e.l
Rampongi Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 jeg slo til med slike gaver med mening til alle i fjor, og har ikke fått høre at de ikke likte det, men jeg skjønner det på dem alikevel.. jeg spurte søstern min i år om de kunne tenkt seg noe likens som det de fikk i fjor.. (rent vann, geit osv) og det ville de ikke.. ønska seg noe veldig trivielt i stedet og det har de fått.. Så disse gavene falt nok ikke i så god jord i slekta mi heller. Det synes jeg er teit, for jeg ønsker meg slike gaver selv, men tviler på at jeg får det.. Herlighet, jeg mener vi nordmenn har da virkelig alt vi trenger og det vi evn kommer på at vi ønsker oss går vi å kjøper selv. nipsen vi får til jul blir jo stort sett stua vekk.. blir helt oppgitt når jeg tenker på det..
Mamma´n til lillemor Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Jeg har også veldig lyst til å gi bort en geit, eller liknende. Men er redd for at ingen hadde syntes det var stas, og heller blitt fornærmet. Det er så synd, for jeg hater å gi unyttige ting i gave, og folk vet jo ikke hva de skal ønske seg lengre.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Faktisk nevnt det for mamma og pappa, når jeg hørte om det i fjor.. De ville, som meg, blitt skuffet over en slik gave.. Ikke fordi gaven i segselv er dum, eller at man er gjerrige og vil ha ting selv.. Men nettopp av den grunn at man ikke selv får velge hvilke formål man vil støtte.. Da er det bedre å gi gavekort på f.eks barnevakt, middag ute, kino o.l synes jeg..
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Eg har kjøpt malariatabeletter til pappa til jul. Han er veldig glad i slike gaver, som kan glede andre som ikkje har så mykje. Eg kjøpte gjennom Unicef nå og du får jo velge hvilket formål ein støtter, slik som eg som valgte malariatabeletter, er andre ting å velge mellom der også. Lillebroren min sa at han hadde også satt pris på ei slik gave, svigerfamilien min er eg litt usikker på..... Mange av veninnene mine syns det var ein kjempe god ide og to eg går på skulen med syns også det var ein god ide. Så eg føler at eg har fått velge formål i hvertfall.
___ Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Jeg er ikke så glad i slike ting som gaver. Det er jo strengt tatt ikke en gave til min søster eller hvem det måtte være. Det er jo ikke en gang sikkert hun ville likt den organisasjonen som får støtten. Skattefradraget vil jo også tilfalle meg, ikke min søster. Da synes jeg det er mer realt å sende et kort der du skriver at du har droppet gavene i år og heller gitt en sum til veldedige formål. Jeg kjøper noen slike hvert å, man det er en gave fra meg til "de trengende".
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 Jeg tok sjansen i fjor og ga kyllinger til alle tantabarna mine. Jeg var veldig spent på reaksjonen, og de ble kjempeglade:) Ga også en geit til en kompis av mannen, noe han synes var supert. Har ikke gjort det samme i år, men kan kanskje gjøre det i fremtiden igjen. Ungene fikk personlig gave i tillegg selvfølgelig.
Gjest ->>- Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Konseptet er greit nok, men man bør kjenne vedkommende man gir noe slikt til veldig godt. Det er noe med selv å velge hvilke formål man ønsker å støtte. Til folk som "har alt" er jo alltids gjøre-ting en mulighet; kinobilletter, teaterbilletter, operabilletter, restaurantgavekort, klippekort på barnepass osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå