Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Jeg har begynt å bli fryktelig opphengt i vekt?? Er 15 uker på vei,veier 68 kg og sjekket bmièn min istad,den var på 27. Fikk helt sjokk! Går og er kjemperedd for å gå opp mye under svangerskapet,og ikke så mye ned etterpå. Klare ikke helt å glede meg over svangerskapet nå når alt jeg tenker på er vekten.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Snakk om det. Alle tanker en går og gjemmer inni seg, vokser seg bare større og vanskeligere. Få det ut! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 Har tidligere hatt spiseforstyrrelser,men dette er veldig mange år siden nå. Har ikke vekt hjemme av den enkle grunn at jeg blir helt oppslukt. Var hos jordmor og veide meg forrige uke og så vekten,da alt startet IGJEN. HI
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 ja, dette syns jeg du absolutt skal ta opp med lege/jordmor. Du har hatt spiseforstyrrelser, så du vet hvor jævlig det er! Det tar ikke lang tid å få det, men det tar som oftest lang tid å komme utav det igjen, på mange måter blir man aldri ferdig med det. Og nå som du er gravid, er du ekstra sårbar! Så ja, ta det opp, så sikrer du deg kanskje et godt svangerskap videre!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Jeg synes også at det er lurt av deg å prate litt med jordmor/lege om dette. Selv hadde jeg ikke noen problemer med dette som gravid. Jeg syntes det bare var deilig å la magen vokse. For èn gangs skyld var det "riktig" at magen bula utover : ) Det var først etter fødselsen at problemene mine begynte. Hadde ikke hatt problemer med mat på MANGE år. Men så kom det tilbake for fullt! Fettet rant jo rett av meg når jeg ammet, og jeg ble helt hekta etterhvert... Ta det opp med noen du! Ikke noe morsomt å la dette ta over livet ditt, når du egentlig ha fokus på noe helt annet, og mye mer betydningfullt... Klem : )
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Har selv hatt anorexia, men var frisk da jeg ble gravid..Jeg greide heldigvis og la være og bry meg da jeg ble gravid, men etter fødsel så hadde jeg gått opp 37 kilo, og etter 3-4 mndr, da jeg fortsatt hadde litt over17 kilo igjen kom angsten og vektdepresjon.. JEg begynte og trene, men ga ikke rsultat..Torde ikke begynne tenke diett, av den grunn at jeg har sett hvor "smittsom" en forelders SF er fra en forelder til barn..Helt ned i 2-3 års alder... Så begynte jeg og legge om kosthold..FOr jeg kan ikke gå for og spise mindre..Går jeg sulten, så blir jeg fort "venn" med sulten og føler meg ikke bra om jeg ikke er sulten..... Og med sunt kosthold (uten mengdebegrenisning) og faste måltid og trening så gikk jeg sakte, men sikkert ned..Hadde 5-7 kilo igjen da jeg ble gravid med nummer to, og da jeg hadde fått inn en livsstil jeg faktisk trivdes med, fortsatte jeg hele graviditeten.. Må innrømme at i en periode følte jeg at jeg presset meg til å trene for ofte (trente 6 dager i uka), og hadde en samtale med JM om det...MEn samtidig hjalp treninga meg til å få bort kvalme og holde BL under kontroll..Og jeg begynte og fokuser på trening som hjelp mot ette istedet for vekt...Og da jeg fant ut jeg var gravid tok jeg og klippet til tre taustumper. Målte rumpe/hofte omkrets, midjemål og låret. Knyttet kute der enden møtte tråden ijgen..Midjen målte jeg for å måle meg ETTER fødsel, mens rumpe og lår mål brukte jeg for å følge vektoppgang UNDER graviditet..Om omkretsen ble dramatisk større så visste jeg at jeg kom til å måtte gjøre noe,- kanskje..Men samtidig slapp jeg og følge med på vekta..FOr man kan gå opp mye bare pga puppene og vann..Puppene er ikke noe krise om de vokser, og vannet samler seg ofte i ekstremitetene og vil ikke påvirke rumpe(lår mål så mye...MEN vekta ) Rådet mitt..Mål omkrets rumpe og lår for å følge med "Unødvendig vektoppgang"; og slutt og vei deg...Evt ikke se på vekta selv ogla JM holde notatene for seg selv. Tenke trening/bevegelse under graviditet og at du IKKE trenger og spise mer mens du er gravid. Tenk over hva du spiste hvert måltid før og hold deg til det..Ikke spis mindre og ikke spis mer..Du hadde stabil vekt FØR du ble gravid, ikke sant? Så lev som før når også, så går du ikke opp mer enn hva som er normalt for DIN kropp.. Å bruke BMI under graviditet skal man IKKE gjøre...Det blir helt feil, morkake, fostervann, ekstra vann i kroppen og babyen i seg selv gjør feilberegningen stor... Tenke på det at om du lar SF vinne igjen, så har du stor sjans for å gi babyen sykdommen inn med "Morsmelka" for å si det litt enkelt...Vekta og utseende ditt er vel ikke viktigere enn at ungen får en bra start på livet? MAn må faktisk velge mellom egen egoisme og ungen sin.....DU har tross alt blitt frisk, og å gå tilbake til en SF da er mer egoisme enn "psykiske problem i fortiden":.......Noen gang må man kalle spade for en spade og ta ansvar selv...Ikke skylde på fortida, og fortsette i samme tralt.....Du er ene og alene den som kan bekjempe DIN sf...Utløst av traume eller bare overdreven slanking...DU er ansvarlig for å holde deg frisk, samme hovr mye traumer du har hatt...Det er DU som må ta kontroll over livet ditt igjen.. Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 en ting til;- JA; du skal snakke om det..FÅ oftere møter med JM/lege for å snakke om dette kan hjelpe på )
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Snakk med jordmor du. Spiseforstyrrelser er ikke noe tull. Samtidig kan jeg berolige deg litt. Jeg gikk opp 23 kg i foerste svangerskapet og 26 i andre. I loepet det foeste halvaaret har alt det ekstra av kg forsvunnet, og kroppen har nok trengt de ekstra reservene. Saa mitt raad: Spis sunt og nok til at du blir mett, men unngaa alt av soetsaker ol
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 BMI blir jo selvfølgelig helt feil når du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Det beste rådet mitt er, kvitt deg med vekta. Lov deg selv å aldri vei deg igjen. Å fortell jordmor om situasjonen. De hjelper deg.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #12 Skrevet 11. desember 2009 En skal ikke tenke for mye på vekt når en er gravid. Jordmor å sykehuset ble veldig forundret over at jeg hadde blitt veid å hver eneste kontroll, da jeg i utg punktet startet med en helt normal BMI..en skal faktisk legge på seg! Det er ikke gunstig for verken mor eller barn hvis mor ikke legger nok på seg. Er drittlei av at folk her inne skal sammenligne med hverandre på hvor mye/lite de har lagt på seg. Har en + 10 kg eller mer føler en seg jo feit her inne..Bare tull! Vi er alle forskjellige. Snakk med jordmor om dine tanker rundt vekt HI, svært viktigt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå