Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Jeg synes det er noe stort tull!! Komfirmasjon er en religiøs handling. Da blir det for dumt at den blir gjort om til noe ureligiøst, bare for at alle skal ha et tilbud. Om ungdommen ikke vil komfirmere seg i kirken, så får de jo la være å komfimere seg. Men stakkars, da går de jo glipp av penger. Noe som er den eneste grunnen til at 90 % av ungdommen komfirmerer seg. Jeg er forøvrig ikke troende, og var den eneste i mitt kull som ikke konfirmerte meg. Gikk sikkert glipp av masse penger. Men ganske stolt av at jeg sto for det jeg mente, og fortsatt mener, i en alder av 15.
Marin* Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 jeg stod heller ikke komfirmant, og er som deg, stolt over at jeg gjorde egne handlinger. Men for nå, så støtter jeg borgerlig komf. Syns det er bra at ungdommen har et alternativ til kirken, for realiteten er at de fleste ikke tenker som oss når de er 15. Og de vil komfirmere seg! Jeg har også jobber innenfor HEF og må få si at humanetisk komfirmasjon er et engasjerende og lærerikt kurs for ungdom =)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 Selvsagt er det ikke bare religiøse mennesker som ønsker et rituale som markerer overgangen fra barn til voksen! Det er det ganske arrogant å tro. Diskusjonen får gå på om det skal kalles konfirmasjon eller ikke, ikke hvorvidt seremonien bør eksistere. Det blir bare for dumt.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 Men man går vel ikke over i de" voksnes rekker" når man er 15 år i dag. I gamle dager var vel det ganske mere aktuelt. Men dagens 15 åringer er barn, og har ingen forpliktelser som voksne. Ungdom har ikke vondt av å måtte ta noen vanskelige valg. Vil de ikke komfimere seg i kirken, nei så går de glipp av noe. Sånn er livet. HI
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Jeg kommer aldri i mitt liv til å forstå hva som driver mennesker som engasjerer seg MOT noe som ikke skader noen, men faktisk oppleves positivt og meningsfullt for andre. Det er jo ikke sånn at ditt liv blir bedre av at ungdommer ikke konfirmerer seg, eller? Finn deg en hobby. De har jo glede av det for pokker.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Man er ikke voksen når man er 15, men det begynner å nærme seg. Man er ikke lenger et barn, og det bør markeres. For meg var dessuten borgerlig konfirmasjon en veldig sterk opplevelse. Opplevde undervisningen som veldig opplysende og fin. Jeg følte at livssynshumanisme var mitt livssyn, det jeg vil leve etter. Og det er det fremdeles, 15 år senere.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 He he... fordi jeg skriver om det her inne betyr det ikke at jeg er så fantastisk engasjert... Da hadde jeg nok heller brukt et annet fora. Men har mine tanker og meninger, på lik linje med de fleste her inne..;-) Har ingen planer om å starte en kampanje for å få bort borgelig komfirmasjon. Men om mine barn ønsker det, så kommer jeg til å si min mening om saken. Og er nå ganske sikker på at du har dine eom histen og pisten, uten at det betyr at du er håpløs... ;-) HI
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 meninger om histen og pisten, skulle det stå. :-)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 Min sønn fikk helt fritt valg mellom kirkelig konfirmasjon, borgerlig eller å bare la alt være. Han er døpt utfra mitt valg for ham, men han får selv velge om han vil følge opp dette. Han valgte kirkelig, og dette var hans valg helt alene. Men jeg hadde ikke tenkt annerledes om han hadde valgt annerledes. Så lenge dette var hans valg. Han er en som IKKE følger det andre gjør. Han er seg selv, på godt og vondt. Dette hadde ikke med fest og penger å gjøre, for der har han et meget nøkternt syn på familien sin;) Han fikk mer enn det dobbelte i gaver av hva han fantaserte om. Og bare så det er sagt; han vet vi hadde holdt overgangsfest for ham uansett, så fest hadde han fått. Jeg mener at dette har med mer enn 18-årsdag og myndighetsalder. Som 15-åring er en over kriminell lavalder og må ta mer ansvar. Hva er da galt med å vise dette ansvaret gjennom en fest som viser overgangen mellom barn og voksen? For den er der i form av kriminell lavalder og tildeling av mer ansvar fra det offentlige ang egne handlinger og valg.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 HI: Du skriver at penger er den eneste grunnen til at 90 % av ungdommen komfirmerer seg. OK, la oss anta det stemmer. Da er det vel bra om disse ungdommene kan få sine penger uten a fake en religiøs handling? Grunnen til å ta borgerlig konfirmasjon i stedet for å bare samle inn pengene, er at GIVERNE neppe ville gitt like mye dersom man kun sendte rundt en henstilling om å "gi så det svir". Ordet "konfirmasjon" er rett og slett nødvendig for å få eldre til å gi penger til en ungdom som egentlig ikke trenger det. I ordet "konfirmasjon" ligger også en forsikring om at det blir med denne ene gangen. Har man en gang erklært at nå er det "borgerlig konfirmasjon"/min tur til å dra inn penger, står man fritt til å konfirmere seg senere om man tilfeldigvis skulle bli frelst. Men da blir det uten penge-innsamlingen. Jeg synes ordet konfirmasjon brukt om et selskap med store penge-gaver kan forsvares. Selv om en liten minoritet kobler dette sammen med en ekte religiøs handling.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Konfirmasjonen er en bekreftelse på dåpen; altså en kristen handling.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #12 Skrevet 11. desember 2009 I land der konfirmasjonen finner sted midt eller sent i tenårene, har folkelig tradisjon tillagt den en betydning som overgangsritus som strengt tatt ikke er nærværende i teologisk forstand. I Norge er en slik tolkning, nemlig at konfirmasjonen markerer overgangen fra barn til voksen, noe som har en klar sammenheng med at den i flere hundreår var knyttet til skoleavslutningen. Dessuten var konfirmasjonen i Norge var en forutsetning ikke bare for ekteskapsinngåelse men også for engasjement som lærling eller ansettelse i arbeid.
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #13 Skrevet 11. desember 2009 Alle samfunn har overgangsriter, saa det er ikke rart at nye riter uten kristne toner dukker opp ... men konfirmasjon er et teit navn synes naa jeg selv da og ettersom jeg ikke ville konfirmeres som kristen droppet jeg det hele
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #14 Skrevet 11. desember 2009 Jeg har en stedatter som ikke tar rle seriøst, for hun skal ikke bli prest. Men hun skal konfirmere seg i kirken. Ikke fordi hun tror på Gud, men i en borgerlig konfirmasjon måtte hun ha lekt flyktning en hel helg, og DET gadd hun ikke. Så i stedet for å bli mer åpen for andres livssituasjon, valgte hun et opplegg som hun overhode ikke tror på, eller tar seriøst, kun pga penger.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #15 Skrevet 11. desember 2009 "Komfirmasjon"? Det der er en pinlig feil å gjøre. Det heter KoNfirmasjon. Å konfirmerer = å bekrefte (engelske confirm).
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #16 Skrevet 11. desember 2009 Jeg sto borgerlig komfirmasjon. Jeg er den eneste i familien som har valgt dette. De andre har valgt kirkelig komfirmasjon, og noen få har droppet hele greia. Grunnen til at jeg valgte å stå borgerlig var av den enkle grunn at jeg ikke var kristen, og ville ikke stå i Guds hus å si at jeg tror på ham. Jeg mente at det var respektløst. Jeg var og er fremdeles av den avgjørelsen jeg tok da jeg bare var 14 år gammel. Borgerlig komfirmasjon er en fantastisk måte å vise at nå er man på vei til å bli voksen. Undervisningen setter krav til deg om ansvar for egen læring og temaene som de tar opp er av "voksen" art, som skal få deg til å reflektere etc.Slik var det ihvertfall da jeg komfirmerte meg. Jeg komfirmerte meg IKKE pga pengene, da ville jeg selvsagt stått i kirken, min farmor og flere tanter sendte ikke gaver pga jeg hadde valgt å ikke stå kirkelig. Jeg har mer inntrykk av at de som velger kirkelig komfirmasjon ofte gjør det pga det er en tradisjon, heller det enn at det er pga penger.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #17 Skrevet 11. desember 2009 Smålig å påpeke at det er en pinlig skrivefeil!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #18 Skrevet 11. desember 2009 Konfirmasjon er (for 90 prosent) en grei måte å skaffe seg penger på. Enten i kirken ved å SI ord som ville bekreftet dåpen dersom de var ærlig ment. Eller ved å bare bruke ordet konfirmasjon, men UTEN å si noe om at man liksom tror på en gud. For et lite mindretall er konfirmasjon virkelig en bekreftelse av dåpen. Men heller ikke disse (maks 10 prosent) som mener det de sier i kirken ang. å tro, unlater å ta imot store summer til eget bruk. Er konfirmasjon i kirken en kristen handling, også når man ikke tror annet enn at det er den greieste måten å få eldre slektninger til å åpne lommeboken? Ja hvorfor ikke. Det finnes historiske paraleller. F.eks. avlatshandelen som skaffet inntekter til kirken. Sikkert en kristen handling/handel det også :-)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 11. desember 2009 #19 Skrevet 11. desember 2009 Flott alternativ til de som ikke vil konfirmere seg i kirken! Synes det er tøft gjort å ta dette valget (kanskje ikke så tøft nå som for 10 år siden). Mange følger bare etter strømmen og konfirmerer seg i kirken - Det er noe stort tull !!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #20 Skrevet 11. desember 2009 Men det er det jo! Pinlig å ha blitt voksen og tro at det heter komfirmasjon. HI tror sikkert det heter kromprins også.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #21 Skrevet 11. desember 2009 Kirken kunne pålegge sine konfirmanter at de IKKE har "lov til" å ta imot gaver i forbinnelse med konfirmasjon. F.eks. knyttet opp til et bud om at man ikke skal begjære ting. Hvis den ikke-religiøse 15-års seremonien ble alene om å være økonomisk innbringende for ungdom, ville den nok klare å tiltrekke seg minst 90% av de unge. Uten å bruke betegnelsen konfirmasjon. Kirken kunne ha en "ekte kristen handling" for et bitte lite mindretall, og ha enerett på k-ordet. Og de borgerlige/humanetiske kunne ha en ekte materialistisk/økonomisk handling for vanlig ungdom. God Joul, og feite gaver ønskes til dere alle. Kristne og normale.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #22 Skrevet 11. desember 2009 For det første, det heter konfirmasjon. For det andre, det heter humanistisk konfirmasjon. For det tredje så bryr jeg meg ikke et sekund om hva du tenker om dette, for vi bor i et fritt land (heldigvis) og har muligheten til å velge om vi ønsker dette. Norge er ikke lenger et så kristent land og at noen ønsker å markere ungdomstiden med en humanistisk konfirmasjon synes jeg bare er flott. I min familie har vi lange tradisjoner med borgelig/humanistisk konfirmasjon og jeg håper mine barn velger det samme ettersom vi ikke er kristne. Dessuten så lærer man faktisk en del nevenyttig som ungdommer har nytte av når man konfirmeres humanistisk, det er vel mer enn man kan si om den kristne varianten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå