Gå til innhold

Hvordan få svigermor til å respektere oss!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun gjør da akkurat sånn som hun vil UANSETT. F eks. hun gir mat til jenta mi på 8 mnd som hun IKKE skal ha. Som f eks smultringer, sjokolade, is osv. Dette har jeg gitt beskjed om at hun ikke kan gi henne pga hun får så magevondt og vi sliter i mange timer pga jenta hylgriner og så er det så mye sukker i det. Hun ignoerer meg og gjør det alikevel.

Men så her en dag hadde jeg tatt julevasken pga vi har fullt opp til jul så like greit å bli ferdig med det. Da stikker hun innom oss en tur (kjempefint det altså) og så sier samboeren at hun må ta av seg skoa for vi har vasket og sånn. Men dette sier hun at hun ikke bryr seg om og labber inn med våte sko.

Sier i fra om at "faen, jeg har tatt julevasken og nå labber du inn med sko" Da svarer hun "ja, da får du vaske igjen!"

Hun avtaler møter her uten å spørre oss først og blir sur med engang vi ikke vil ha besøk. (noen ganger så vil man ikke ha besøk uansett hvem det er)

Dette er bare to eksempler.

Hun har rett og slett ikke respekt for oss. Hva skal vi gjøre for at hun skal begynne med det? Og det må sies at vi respekterer henne og hennes regler (innenfor en rimelig grense når det gjelder jenta vår) så hvorfor kan hun ikke gjøre det tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne få oppleve jenta deres når hun har vondt i magen + gå inn med sko uansett føre så kan det hende det endrer seg. Gi tilbake med samme mynt...

Skrevet

Samboeren gikk faktisk inn med sko sist når han var der og hun så at han gjorde det men hun skjerper seg ikke om vi setter ned foten heller. Syns det er så dumt for vil ikke kutte kontakten, men hun har i det siste begynt å gått over grensa. VI skal gifte oss nå i jula og ingenting av det vi har planlagt er bra nok for henne. Selvfølgelig så gjør vi ikke om på noe. Men er så forbanna slitsomt. Hun har alltid vært veldig kontrollerende. Når jeg var gravid med jenta vår brukte hun å si hver gang vi traff henne "xxxx(altså meg), husk at dette er like mye min baby som din!" Og det ble ikke sagt med en hyggelig tone og ikke et smil å se på lang vei.

Skrevet

Like mye hennes baby som din/deres?!?!? ØH?? Be dama om å skaffe seg baby på egen hånd dersom hu savner mamma-tilværelsen så mye. Gi klar beskjed om at hu har oppdratt sitt/sine barn, og at det nå er deres tur. Hun gjorde det på sin måte, og dere vil gjøre det på deres. Dersom hun ikke kan akseptere dette, så fortell henne at da kan dere ikke opprettholde jevnlig kontakt pga at hun skaper ufred som igjen kan påvirke datteren deres. Dere vil nemlig ikke at hun skal vokse opp med en mamma og evt en pappa som ikke går over ens med bestemor, og som krangler/har en anstrengt tone hver gang dere møtes.

Skrevet

Ja, det er akkurat det vettu. Vi vil at hun skal være en bestemor for jenta vår og ikke kutte kontakten. Nå er det veldig dårlig stemning hver gang vi møtes pga dette. Helt siden jeg ble gravid så virker det som om at hun eier oss og hun bestemmer hva som er best. Blir gal av henne noen ganger. Folk tror jeg overreagerer når jeg sier det hun sa til meg om at det er like mye hennes baby som min for det er jo helt bak mål å si sånt!

Skrevet

Kan ikke si annet enn at jeg føler med meg. Jeg har fortvilt forsøkt å få svigermor til å respektere meg i 17 år, men det funker ikke overhodet. Hun gjør akkurat som hun vil ennå. Så nå får JEG magevondt og andre plager mens de er her. Skikkelig psykosomatisk stress ja:-) Alt var bra til vi fikk barn, etter det er det bare dritt og negative kommentarer og hersketeknikk fra hennes side.

Men må sies at jeg har sagt fra på en pen måte hele tiden. Kansje jeg rett og slett må bli litt ufin jeg også?

Skrevet

tror jeg hadde hoppet i blomsterbedet og så valset inn med skoene på hjemme hos henne...

Skrevet

Tror jeg skal jammen meg begynne å si fra enda strengere! Kanskje de slo seg vrang når vi fikk barn pga vi ikke gjør det på samme måte som de?

Hun gikk også fra dattera mi når hun var 3 mnd i skinnsofaen. Og jeg så det og fikk panikk og ropte at hun kan ikke gjøre det. Og da var det bare "jaja!! alle 3 barna jeg har har overlevd de også".

Skrevet

Så det var ikke så nøye om hun skulle falle i gulvet? Tror jeg har vært betenkt da ja.........

Skrevet

her er det ikke svigermor som er sånn, men MAMMA!! Herregud jeg er glad jeg bor langt unna henne!!

Skrevet

Hadde nok kastet hun på dør med en slik kommentar at jeg kan vaske igjen. Men det hadde jeg gjort med alle, inkludert min egen mor ;)

Sett foten ned. Overholder hun ikke regler får hun ikke besøk og er ikke velkommen heller før hun kan oppføre seg.

Skrevet

Når min svigermor ikke får lov å gjøre hva hun vil etter jeg har prøvd å si ifra, så ser hun meg i øya mens hun sier: "Kom til mor, vi hører ikke på mamma, hun snakker bare tull"

Og det ert ikke en fleip, hun mener ramme alvor. Ungen komme til henne og nekter plent å gjøre det han skal (legge seg, pusse tenner, bytte bleie, spise maten sin).

Etter flere år på dette viset er ungen kul umulig å ha med å gjøre når de er tilstede. Og hun godter seg og ler når hun ser at jeg ikke klarer med ham.

Hun har gjerne også gitt han sukker da som han ikke tåler, så han er ekstra ute å kjøre. Og så kommer det: "JHA!! Hvorfor skal du ha det lettere enn oss andre"

En dag kommer jeg til å trykke gulvtua inn i gapet hennes..............

Dette var et lite utdrag

Skrevet

man kan begynne med å ikke åpne døren når hun står utenfor. Meget effektivt i disse vintertider. Enn videre kan man fortsette med å ikke svippe innom svigers - vil dere ha en jævlig jul eller et jævlig liv? mitt valg var enkelt. ubehagelig en kort stund, men ikke ulevelig.

Skrevet

Er flere som sliter ja ser jeg :/

Hun har faktisk sagt mot jenta mi (hun er bare 8 mnd men det er prinsippet) at "vi hører ikke på mamma for hun er slem". Da fyrte jeg opp skikkelig ja.

Sa i fra til samboeren i går at hun får en sjanse hos meg men det er alt. Etter det kutter jeg kontakten, hun får ikke komme hit og samboeren får heller ta med seg jenta vår og dra til henne nå og da. Kanskje hun oppfører seg hvis bare de kommer.

Skrevet

Herlighet! Tror jeg hadde prøvd å sette meg ned å prate skikkelig med henne.

Om ikke det hadde "gått inn" hadde jeg vel bedt henne bestemt om å holde seg borte. Heller ta kontakt når hun respekterte meg.

Hadde klikket om svigermor hadde tråkket over mine grense.

Hadde hun feks. gått inn med sko, hadde jeg bedt henne pelle seg ut igjen.

Skrevet

Svigermoren min tramper også inn med sko på HVER gang hun kommer på besøk. Brydde meg ikke til å begynne med, men nå har det begynt å irritere meg! Hun kan komme på besøk, og det første hun sier når hun kommer inn døra er; "Nei, her lukter det grønnsåpe!", hvorpå jeg svarer "ja, jeg har akkurat vasket golvene".

Det neste som skjer er at hun tramper rett inn på stua, oppå det beige teppet og bryr seg ikke i det hele tatt om at skoene er KJEMPEskitne!

Lurer på å kjøpe skoovertrekk å ha liggende ute i gangen til hun kommer på besøk snart...:/

Hva ER det med svigermødre å ikke ta av seg skoene inne da?

Skrevet

Samme dama tenkte å gi jenta vår (da hun var 9 mnd) saltkjeks. Altså sånne kjeks med store saltkorn på, som til og med jeg synes er kjempesalte! Jeg sa at det kanskje ikke var så lurt å gi henne så mye salt, det er jo ikke bra for så små barn.. "Å? det kan jo ikke være så farlig da..." var svaret jeg fikk.

Hun har dessuten vært helt manisk når det gjelder is! Hun "syntes synd" på jenta vår da hun ikke fikk is da hun var 3 mnd, det var jo tross alt julaften... Da jenta ble så stor at hun faktisk kunne begynne å få melkeprodukter, sa hun bare "ja, mamma'n har jo vært så hysterisk på dette med is og melk, så stakkars jenta har ikke fått smakt noe sånt..."

Men hallo da?!?

Skrevet

Nå har jeg hverken en mor eller svigermor som er så blotta for normal folkeskikk og vett heldigvis, men jeg hadde rakna og kjefta kjerringa huda full så grundig at hun ikke hadde satt sine bein i mitt hus på svært lang tid tror jeg ;-)

Be henne rett ut om å skaffe seg litt normal folkeskikk og vett! Hvis ikke kan hun glemme å se barnebarnet eller være velkommen hos dere noe mer. Noen må ha tydelig og klar melding, så får de bli så såra de bare vil selv, men når man har gikk beskjed gjentatte ganger så er det på tide å ta av slikehanskene og fyre av svartkruttet så det smeller.

Skrevet

Prate med henne går ikke an. Får se hvordan det går på bryllupet vårt neste helg. Er hun ufin så blir hun kastet ut for hun skal ikke ødelegge dagen vår.

Har dere kontakt med svigermor eller kuttet dere kontakten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...