Gå til innhold

Hva er ditt tips til ett lykkelig og varig forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært sammen med mannen i sitt liv lenge, og begge er lykkelige? Håper på masse tips om hvordan man får ett forhold til å fungere livet ut :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha skikkelige avtaler på hvordan økonomien skal fordeles og hva hver skal bidra. Da slipper dere krangler om økonomi som vel er blandt topp 10 på krangle lista.

Vi har mine, dine og våre penger. Da kan han gå å kjøpe akkurat det dillet han vil uten at det bryr meg i det heletatt. Men alle må jo finne ut hva som passer for dem:)

Etter endel irritasjon rundt husarbeide har vi også fordelt oppgavene mellom oss slik at begge ("les han") vet hva som forventes. Så slipper vi krangler om hvem som bidrar mest på det området også:)

Ikke så mye igjen å krangle om da i grunnen!

Skrevet

Vi har vært sammen i 10 år og det synes jeg er lenge! Et forhold går selvsagt opp og ned,men man må begge være villige til å satse og bestemme seg for at denne personen er den rette for meg, da er man villig til å gjøre mere for at et forhold skal vare.

Vi har reist mye sammen og dette har knyttet oss veldig tett sammen, felles minner er alltid gull verdt. Vi var sammen i 6 år før vi fikk barn,slik at vi ble ordentlig godt kjent med hverandre først og fant ut at dette vil vi! Vi giftet oss først og så fikk vi barn.

Vi har alltid vært ganske lik (selv om vi heldigvis ikke er for like) sånn at vi har ikke de store konfliktene eller problemene.

og ikke minst,vi er veldig gode venner.jeg kan si alt til han,og han sier forhåpentligvis det meste til meg også!

I tillegg er han ekstremt snill mot meg,forståelsesfull, behandler meg med respekt og likeverdig og han elsker meg selv om jeg blir litt sur noen ganger!

tror det har endel med kjemien mellom folk, om man faktisk passer sammen...

Skrevet

Kommunikasjon og tillit:)

*Samlivseksperten*

Skrevet

Må bare signere Den heldige eier...

Kommunikasjon og tillit er alfa og omega i et forhold:-)

Skrevet

Signerer de over her, spesielt det med gode avtaler rundt økonomi og husarbeid, felles opplevelser og kommuikasjon og tillit.

I tillegg bør man ha evnen til å flire av at ting går litt på halv tolv i forholdet og i hverdagen, noenlunde samme humor, men egne hobbyer og interresser.

Skrevet

Vi har ingen avtaler på økonomi, eller husarbeid. Alt av penger er våre felles penger og den som har tid gjør det som trengs av husarbeid rett og slett. Vi giftet oss og fikk barn(planlagt) temmelig kjapt etter at vi traff hverandre og vi har ikke tilbrakt tid alene sammen for å "pleie forholdet" som visstnok skal være så livsnødvendig.

Likevel har vi altså nå vært lykkelig gift i snart 19 år.

Ikke heng dere opp i bagateller er mitt tips. Det aller meste av ting som blir klagd over i forhold(og i utallige innlegg her inne) er bare ubetydeligheter i den store sammenhengen og ikke verdt å bruke energi på å irritere seg over.

Skrevet

De to viktigste tingene:

- Ikke bli sammen med noen som behandler deg dårlig

- Ta hensyn til hverandre og hverandres behov. Mennesker er mer enn en halvdel av et forhold.

Skrevet

Kommunikasjon og tillit er grunnleggende. Være enige om de viktige, grunnleggende ting i livet (det får hver og en bli enige om for sine forhold).

Gi hverandre rom, ikke se på hverandre som "en", men akseptere at man er to individer som velger å gå veien sammen. Man skal gjøre sine erfaringer, også uavhengig av hverandre.

Respektere og elske den andre ikke bare på tross av, men også på grunn av, forskjellene og ulikhetene.

Skrevet

Men da har dere jo egentlig avtaler på økonomi og husarbeide.

Ingenting galt med at alle pengene er felles så lenge begge synes det er ok!

Poenget er at en ikke bør ha ordninger på slikt som irriterer.

Forøvrig veldig enig med det å ikke henge seg opp i bagateller. Svelg sure kommentarer som ikke fører noe konstruktivt med seg.

Er en ferdig med en diskusjon så er den over, ikke dra fram ting årevis etter.

Skrevet

Og en ting til: Masse humor!

Ikke alt er verdt å bruke masse negativ energi på, er mange ting som ikke betyr noe når man ser på helheten.

Evnen til å kunne le av situasjoner, seg selv og hverandre er gull :-)

Skrevet

-Å ikke ha så store forventninger til at man skal være superlykkelig alltid:)

-Vær moderate med alkohol og festing, om man er ute enten sammen eller hver for seg hver helg -så ender det ofte med knall og fall.

-Snakk sammen, vær ærlige, men respekter at dere ikke kan vite ALT om den andre.

-Innse at småbarnstiden er travel, og at det ikke er sikkert man kan dyrke seg selv i samme grad som tidligere.

-Gi og ta

-Sett pris på hverdagene også, og del dem med hverandre sånn at man ikke er ukjente for hverandre når frien kommer:)

Skrevet

Mitt tips akkurat i dag: Ikke mist jobben å bli deprimert.

Skrevet

Ingen avtaler på økonomi og husarbeid nei, vi har bare alltid gjort det sånn, helt automatisk. I mine øyne er det merkelig at voksne mennesker som bor sammen ikke uten videre tar ansvar for det som trengs å gjøres av felles oppgaver i samlivet.

Skrevet

Mange gode tips her, men ingen overgår prekæs: Vær kresen i utgangspunktet!!! Kan ikke si meg mer enig. Jeg var sammen med flere gutter før sambo, men så jo at forskjellene var for store til at det kunne bli varig hver gang. Da jeg møtte sambo så fant jeg ingen feil ved ham, og visste at dette var HAM. Han var akkurat slik jeg hadde "konstruert" drømmemannen i mitt hode på forhånd. Vi hadde felles bakgrunn, felles verdier, felles fagfelt og felles syn politisk, ift barneoppdragelse og økonomi. Det må jo være det optimale utgangspunktet- å være like, og tenke likt:)

Men om man nå er i et forhold, så er vel de beste tipsene å ha en rettferdig fordeling hva husarbeid angår og gjensidig respekt for den andres følelser og holdninger til ting. Dette går gjennom kommunikasjon og atter kommunikasjon. Vi prater så mye sammen, om alt, forstår hverandre og vet hvor vi har den andre. Mistenker at mange damer tror at mannen må forstå henne intuitivt, men det er altså dømt til å feile. Snakk! Ha mye sex, det styrker intimiteten og fellesskapsfølelsen. Men det forutsetter at balansen ellers i forholdet er på stell.

Gi hverandre mye ros. Ta ofte på hverandre, flørt. SE hva den andre faktisk bidrar med hjemme og ift barna osv. FOKUSER på mannen din sine sterke sider.. jeg prøver f.eks å jobbe m å være raus mot ham, for jeg vet at det skader stemninga om jeg er amper for filleting. Ligger det f.eks masse rot etter ham så prøver jeg å telle til 10 og ikke bli sur, men heller tenke "husk på hvor vanvittig heldig jeg er som har en mann som lager de mest fantastiske gourmetmåltider til meg til middag hver eneste dag!".. Så da klarer jeg å si "kunne du tatt og ryddet bort dette?" på en ok måte, i stedet for å glefse det til ham. Men nå er jeg veeeldig heldig da, med en omsorgsfull, omtenksom og kjærlig mann som respekterer meg og bidrar.. Vi er åpne med hverandre og deler alt.

Vi er forresten sammen på tiende året, etter en utfordrende start da jeg fort ble gravid og vi i flere år bodde fattige på studielån med eldstemor på 40 kvadrat til vi begge fikk studiene i havn og kunne søke jobber. Ser noen mener det binder dem mer sammen at de fikk flere år sammen før de fikk barn. Jeg tenker at det tvert i mot styrket forholdet vårt og bandt oss nærmere sammen at vi ble foreldre såpass tidlig.

Skrevet

Så utrolig hyggelig å lese at det er så mange som får det skikkelig til på hjemmebane :) :) Nå ble jeg glad! Så mye negative ting her inne, så det virker nesten som alle sliter i forholdet... Men takk for maaange gode og velformulerte råd :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...