Gå til innhold

Hvor ofte er dere på kontroll? Minst hver 4. uke her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg flyr til legen hele tiden. Har høyt blodtrykk fra før, går ikke på medisiner nå, men følges nøye opp. Sist gang fikk jeg også svangerskapsdiabetes, og jeg har i flere uker hatt 1-2+ på sukker i urinen. Belastningen var negativ for 3 uker siden.

Nå var jeg hos jordmor i dag, skal til legen neste mandag, og jordmor igjen 5.januar. Samt at jeg skal innom for å måle fastende bl.s i morgen. Det går vel aldri mer enn max 4 uker mellom hver kontroll.

Det er veldig betryggende med så god oppfølging, men jeg føler nesten jeg bruker opp tiden til folk som trenger den mer. Har bedt om resept på disse blodsukkerstrimlene nå, slik at jeg kan måle selv hjemme. Blodtrykket måler jeg også hjemme. Men selv om jeg måler selv (er sykepleier, så jeg har jo litt erfaring med både bl.s og BT) så er jeg nesten sikker på at kontrollene blir like hyppige :) Legen og jordmor virker livredde for å overse noe.

Vet at det er mange som kjenner seg dårlig ivaretatt av norsk helsevesen, så jeg får passe på å være takknemlig for at jeg har så oppegående og imøtekommende leger/jordmor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går som vanlig på kontroll hver fjerde uke til jordmor :-)

Skrevet

Er det vanlig altså, å gå så ofte? Kommer vel kanskje an på hvor langt på vei man er, er hyppigere mot slutten. Da er det ikke så altfor gale hos meg da, med 2-4 uker mellom hver kntr. :)

Skrevet

Jeg er nå i uke 27, og har vært to ganger hos jordmor, og en gang hos legen (førstegangskontroll), samt på ordinær ultralyd.

Skal snart til legen igjen for å sjekke blodprosent og så til jordmor igjen om 6-7 uker...

Har ikke hatt noen problemer, så da har det vært nok med annenhver måned for meg foreløpig. (har forresten også vært på UL privat)

Skrevet

Hver 4 uker til nå, og fra uke 28 er det hver 14. dag og deretter hver uke den siste mnd eller så....(ultralyd hver gang de siste mnd). Eg har diabetes.

Skrevet

jeg går ca hver 2-3 uke på kontroll...

Skal inn på KK Bergen imorgen og lære og måle blodsukker pga påvist

sv.diabetes :-(

Men jeg siden jeg er ringevikar på sykehjem, så har jeg en del erfaring med måling av blodsukker :-)

Skrevet

Er ferdiggåtte 15 uker no og har vært på en kontroll hos lege og en hos jordmor.UL 6 januar og så jordmor igjen 1. februar...men har ingen plager med BT eller blodsukker. Tror ikke det er vanlig her i Trondheim med så hyppige besøk hos jordmor.

Jobber på sykehjem her og og har mulighet til å sjekke både BT, blodsukker, crp, urinprøver osv der uten å gå til lege...har aldri vært vant til å gå mye til legen, så d blir nok sånn i svangerskapet og om det ikke dukker opp noen problemer underveis .

Skrevet

Jeg har vært på en førstegangskontroll i oktober og skal på ultralyd den 15 des. Gleder meg! Da er jeg 20 uker på vei :o)

Jeg synes det er deilig å slippe å fly til leger og jordmødre hele tiden slik som jeg gjorde hver 4 uke med de to første :o) Jeg synes svangerskapet og "hysteriet" en mye mindre når jeg slipper å møte opp hos leger og jordmødre i ett sett. Et svangerskap er vel ikke i utgangspunktet en sykdom....

Men har man underforliggende faktorer som tilsier en tettere oppfølging så må jo det vær veldig betryggende at det blir fulgt opp?

Masse lykke til :oD

Skrevet

Jeg er 22+2 og går til jordmor på føde pol hver 4.uke eller kan ringe for ekstra time dersom jeg trenger det før. Har hatt et par risiko-svangerskap før og denne gangen trengte jeg trygghet så jeg får derfor minst kontroll hver 4.uke.

Skrevet

Jeg er på kontroll hver 2-3 uke, pga tidligere preclampsi + HELLP. Er jo glad de følger meg så tett opp, men synes det blir litt mye når jeg i tillegg har ekstra UL for vekstkontroll. Hadde vært enklere om jeg kunne testet for proteiner hjemme, men det vil de ikke (selv om jeg har utdannelse som tilsier at det ikke skulle være noe problem).

Jeg føler meg i alle fall IKKE dårlig ivaretatt av norsk helsevesen :)

Skrevet

Hver 4-5 uke! :D Men annenhver gang til jordmor og annenhver til legen :) Tror det er det som er normalt ;)

Skrevet

har ingen plager utover kvalme, litt hodepine og svimmelhet, selv om jeg er i uke 17 nå. Har vel i gjennomsnitt gått hver 4-6 uke. Blir litt tettere nå, med ultralyd 21 des, lege igjen p.g.a kvalmen 6 jan så jordmor 11. jan :) Gleder meg til å snakke med jordmor.

Skrevet

Her er det normalt en kontroll hos lege uke 10-12, så er det UL uke 17-19 og fra uke 20 går en en gang hver 4 uke til lege eller jordmor.

Skrevet

Har hatt to legekontroller, en jordmor + UL så langt, er i uke 23. Det blir vel en gang hver 6 uke ca hvis ULen regnes med

Skrevet

Jeg er i uke 22, var hos lege i uke 12 + ord.ul uke 20. Har ikke tatt kontakt med jordmor enda en gang jeg... Var på mer kontroller med nr.1,men her har de kuttet ned på antallet.

Skrevet

Jeg er på kontroll på sykehuset en gang i uka - til jordmor og lege. Føler jeg behov for det kan jeg komme når som helst mellom dette.

Skrevet

Jeg er 19 uker og har vært på førstekontroll bare hos lege å fylt ut papirer..har sagt at jeg ikke vil ha noen kontroller enda:) det blir 3 barnet på 3 år, og føler at jeg vet stort sett alt jeg trenger å vite, kjenner jo på kroppen om det skulle være noe som ikke stemmer. Synes det er et mas å reise til jordmor hele tiden, har nok med barnekontroller.. Tenkte å bestille meg en time i januar/februar:)

Skrevet

Oi, så ofte dere går!

Jeg var en tur da jeg var 7 uker på vei for å be om ul, bortsett fra det har jeg ikke vært på noen sjekk. Jeg bør vel bestille en time til rundt uke 20, 22 eller noe.

Skrevet

Forrige svangerskap gikk jeg først hver uke til kontroll. Så i midten hver 4. uke. Så hver uke igjen etter jeg var over i 3. trimester. Slitsomt, men veldig godt å bli fulgt nøye opp syns jeg da. Blir nok ganske likt denne gangen med mange ekstrakontroller og samtaler. Men jeg må pendle mellom lege, jordmor og sykehuslegen så da har det jo lett for å bli tett :)

Skrevet

Er førstegangs og har blitt fulgt nøye opp grunnet vanskeligheter med å bli gravid. Har vært på 3 ul hittil for å se at det vokser som det skal. Brukt endel hormoner for å komme hit jeg er i dag så setter pris på litt ekstra oppfølging:) Er 13 + 3. Har ny kontroll i slutten av januar, men ønsker en til før jul for å være sikker på at alt er bra. Så får se om de har kapasitet, ellers venter jeg til da jeg har time.

Skrevet

Jeg har vært på en kontroll og ordinær UL. Er 22 uker.

Skrevet

28 uker snart og har vært på 2 kontroller hos legen + ordinær UL. Skal på min neste kontroll i januar. Er førstegangs og synes jeg har vært på få kontroller, men føler ikke behov for mer :) Går ikke til JM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...