Lillemor&Gutta Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Min lille på 6 uker er en blid og fornøyd baby som sover godt om natten (12-14 timer), men hadde ikke gådd opp så mye i vekt. Helsesøstra sa jeg skulle gi han mat annenhver time fram til mandag. Nå er det en evig kamp for han er IKKE sulten etter 2 timer (brukte mellom 3 og 4 timer mellom tidligere). Etter jeg begynte med dette gulper han ekstremt mye mer en tidligere og han sover mye mer en han har gjort di siste ukene (før sov han mellom 2 og 3 timer på dagen, nå ca 1 time etterhvert måltid). Han er enda blid og slikt når han er våken, men syns han sover mye. Skal jeg fortsette å trumpe i han mat slik som hun sa eller skal jeg bare la det gå å gi han når han er sulten? Er så veldig i tvil. Vil jo ikke tvinge han til å spise bare for å gjøre det liksom. Noen med synspunkter?
Dane Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Uff, hørtes ut som dårlig råd spørr du meg.... Jeg er litt for den at man skal følge ungen. Ikke alle unger går opp like fort i vekt. Og er ungen blid og fornøyd i våken tilstand , syns jeg ikke man skal dille for mye med den vekta. Han spiser når han er sulten. De skal jo klare å regulere det der sjøl. Og søvn er også veldig viktig hos barn. Det første barnet mitt var ei lita sped jente som ikke spiste all verden, men sov mye og var fornøyd. Økte ikke fort i vekt, men helsestasjonen la seg heldigvis ikke opp i det fordi ungen utviklet seg som den skulle og var fornøyd. Unge nr to her (nå 9 uker) Spiser mye mer er øker mye mer i vekt. Er nå i samme vektklasse som min førsta var da hun var 6 mnd. Så unger er forskjellige!
Gjest Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 Det er jo normalt sett noe man bare trenger gjoere noen dager for aa faa i gang apetitten til de smaa, men det er jo vanskelig aa sitte her og si noe om hvor vidt raadet du har faatt er bra eller ikke. Det er jo ikke uvanlig at barn i den alderen sover mye, og det er heller ikke uvanlig at de gulper mye. Selvfoelgelig skal man ikke tvinge barn til aa spise, men jeg tenker at det aa tilby brystet ofte en stund ikke skader heller.
Lillemor&Gutta Skrevet 11. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2009 Tusen takk for svar. Har bestemt at jeg ammer annenhver time når han er våken men når han sover skal han få sove til han våkner (innen rimelighetens grenser såklart). Han er overtrøtt og suttrete da han aldri for sove seg uthvilt å det sliter mye på oss begge. Jeg vet han sier fra om han blir sulten. Tror nok det blir det beste for vår del også får vi satse på at helesøstrer er enig på mandag
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 Det virker smart Smaa babyer trenger mye soevn.
Romeren Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Oi, han sover LENGE om natta! Heldige du... Her går det fort i bare en og en halv time om gangen om han sover alene (er 3 uker nå), litt lengre når vi samsover. Men det kan vel kanskje være grunnen til at han går litt lite opp i vekt...? Jeg er like fersk som deg i dette gamet, men min lillemann legger litt vel Mye på seg (650 gram fra 27/11 til 09/12), mye på grunn av at han er så mye våken. Kan kanskje være en løsning å vekke han for nattmåltider..?
Lillemor&Gutta Skrevet 11. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2009 Tror ikke det har så veldig mye med det å gjøre. Helsesøstra mente så lenge det ikke gikk mer en 4 timer om natten mellom måltidene skulle han bare sove. Og det gjør det heller sjeldent selv om det skjer av og til. Han har sovet ca like mye fra fødslene av og på en uke tidligere gikk han opp nesten 300gr så egentlig tror jeg det bare er en periode som kommer til å rette seg opp etterhvert. Hehe vet jeg er heldig meeeeeen han sover jo lite på dagen så det er nok å henge fingrene i uansett. Men han er snill å suttrer sjeldent på dagen så det er massevis av kos
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå