Gå til innhold

Søke barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvem jeg skal spørre jeg, så håper noen her inne som har barn i barnehage kan svare meg. Hvor tidlig må man søke barnehageplass? Og hvordan gjør man det?

Svigermor spurte om jeg hadde tenkt på å søke barnehageplass snart, og jeg er bare 9 uker på vei. Hun jobber som jordmor og hadde hørt om mange som søkte veldig tidlig for å få plass der de ville.

Syns da det var fryktelig tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke søke før etter barnet er født fordi det er først da du får et personnummer på barnet... Dessuten holder det å søke ved hovedopptakene som normalt sett er to ganger i året (februar og hmm.. er det mai tro). Er det slik at hovedopptaket faller rett etter termin ville jeg vært tidlig ute med å søke personnummer slik at du fikk registrert babisen i systemet... søknadsfrister kan du sjekke på din kommune sine hjemmesider.

Altså - alt for tidlig ennå... :-)

Skrevet

Åh, det var godt å høre! Er ikke helt klar for å tenke på sånne ting enda,l har jo ikke gått opp for meg at det faktisk er liv i magen enda, hehe.

Tusen takk for svar!

Skrevet

Det er litt forskjell fra kommune til kommune. Nå er det nok for tidlig, men jeg ville sjekket med kommunen om det er viktig å søke så tidlig som mulig.

Skrevet

Det er sånn nå at alle barn født før 1.september 2010, har krav på barnehageplass innen 1.september 2011. For å få plass da har de fleste kommuner søknadsfrist 1.mars 2011 (eller er det 1.april... utrolig hvor raskt man glemmer...). Selvom det er en lov som sier det, så er det dessverre ikke alle kommuner som klarer å oppfylle det, men jeg vil tro at innen hovedopptaket i 2011, så har de fleste kommuner klart å oppfylle kravet.

Tidligere var det sånn at de som søkte først, fikk først plass, uavhengig av hvor gammelt barnet var. Nå er det sånn at de eldste barna får plass først, så lenge de har søkt innen hovedopptaket.

Utenom hovedopptaket er det omtrent umulig å få plasser. I vår barnehage med ca 90 barn totalt, hvorav ca 30 på småbarnsavdelingene, har de plass til et ekstra barn nå etter jul, og den plassen går til barnet til en ansatt (de har ofte førsterett i private barnehager). I tillegg er det hvertfall to som er søsken til barn som allerede går der, de har også prioritert i de fleste private barnehager, men de får ikke plass før til hovedopptaket til høsten.

Men som en sier, du kan uansett ikke søke før barnet er født fordi du trenger fødselsnummeret og så lenge du har tenkt å søke inn barnet til hovedopptaket i august 2011, så er sannsynligheten liten for at dere ikke får plass hvis du søker innen fristen.

Skrevet

hovedopptaket er 1.mars :o)

det vet jeg fordi jeg har sjekket... og det skulle visst bare ta et par uker før jeg fikk personnummer i posten sa de da jeg ringte folkeregisteret - så da håper jeg å rekke det med god margin selv om terminen er 15. jan :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...