Gå til innhold

En dyr og lang utdannelse forplikter ikke til en dritt

Anbefalte innlegg

Gjest cunning stunts
Skrevet

Jeg ser overhodet ikke at mine 10 fullførte år på universitetet forplikter meg til noe større. Selvsagt øker det mine muligheter til faktisk å få givende arbeid og ønske å ta det, og siden de fleste ønsker å jobbe får samfunnet mer enn nok ut av det man investerer i høyere utdanning. I så fall burde forpliktelsen ligge langt tyngre på dem som aldri har fullført noenting de har begynt på, men derimot opptatt plass og ressurser uten å ta til seg noe fornuftig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samfunnet har investert i deg og du skylder å gi noe tilbake. Å gå hjemme og vanne planter er usolidarisk.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Solidaritet meg midt i ræva. Jeg har ikke behov for en arbeidsplass for å fylle opp det gapende tomrommet i livet, og det er nok av folk som vil jobbe.

Skrevet

Jeg er spent på å følge argumentasjonen din her, hvis du har mer :-)

Skrevet

Ja, kanskje det. Jeg kan egentlig ikke svare da jeg har langt mindre utdannelse enn deg.

Jeg svarer allikevel da jeg har det som betegnes som normalt høy utdannelse. Jeg har hovedfag ved universitetet og 10 års ledererfaring + masse kurser og fordypning i fagfeltet etter ferdig utdannelse

Jeg tjener mer enn de jeg leder for, men ikke mye. Det skal mye til for å dekke mange år uten inntekt + studielån som skal tilbakebetales.

Forpliktelser synes jeg er helt greit. Jeg har selv valgt å studere og vært heldig med at Norge gir meg mulighet til studielån, dette var mitt valg. I tillegg har jeg selv valgt å jobbe som leder og de forpliktelser og forventninger det settes i den jobben jeg har valgt å takke ja til.

Hadde jeg valgt å studere i 10 år på universitetet, men samtidig valgt en type jobb etterpå som ikke krevde utdannelse eller meransvar, er jeg helt enig i deg at min lange og dyre utdannelse ikke ville forplikte mer enn jobben tilsa.

...Men dette er jo ett valg du kan ta selv =)

Skrevet

Samfunnet har brukt store summer på utdannelsen din, LANGT mer enn studielånet. Selvsagt forplikter det! Hvorfor skulle vi ellers spandere på deg 10 "uproduktive" år?

Skrevet

Har du doktorgrad og så helt mistet lystet på å jobbe i feltet ditt?

Har du tre bachelorgrader og ennå ikke funnet ditt felt her i verden? Er du egentlig en frisjel eller kunstner med masse prosjekter? Foretrekker du heller å se på formiddags-TV? Vil du være hjemme til barna er eldre?

Hva er grunnen til at du ikke vil jobbe?

Skrevet

Har du doktorgrad og så helt mistet lysten på å jobbe i feltet ditt?

Har du tre bachelorgrader og ennå ikke funnet ditt felt her i verden? Er du egentlig en frisjel eller kunstner med masse prosjekter? Foretrekker du heller å se på formiddags-TV? Vil du være hjemme til barna er eldre?

Hva er grunnen til at du ikke vil jobbe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...