Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Det var en annen tråd her om juleavslutninger på kveldstid, men den begynte å bli veeeldig lang. Det jeg imidlertid lurer på, er om det er SÅ fryktelig spesielt at man må jobbe litt ekstra etter ordinær arbeidstid nå og da? Nå snakker jeg ikke om dem som har turnus/kveldsvakter osv, men de som normalt sett jobber mellom ca 8-16, sånn som meg. Jeg må av og til ta med meg papirer hjem, ta et møte litt seint på dagen og ikke minst reise på møter/konferanser utenbys fra tid til annen. Jeg får ikke overtidsbetalt, men må avspasere til avtalt tid. Mannen min jobber turnus, og må iofte jobbe på helligdager, 17. mai osv. Han får overtidsbetalt. Dette er vel helt vanlig arbeidssituasjoner? Hvis jeg har rett i det jeg tror, at dette er helt vanlig, er det noen som kan forklare meg hva det egentlig er som er så spesielt med læreres arbeidssituasjon? De har jo en helt grei lønn for en relativt kort utdanning og mye fritid, tross alt (på min sønns skole er det ikke en eneste lærer å oppdrive etter kl 14-15). Har jeg misforstått?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Jeg jobber også ofte til merkelige tider, både med papirer, folk som har et eller annet problem, alarmer, hasteleveringer, møter osv. Jeg er bonde så det er helt normalt. Mannen min er dataingeniør. Han jobber også ofte om kvelden og i helgene. Ingen av oss får betalt noe ekstr for dette arbeidet (heller ikke vanlig lønn) og ingen av oss kan avspasere timene. Helt normalt for veldig mange.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 I motsetning til mange andre, så har faktisk ikke lærerne en 8-16-jobb. At de må jobbe en god del også på kveldstid, er en av grunnene til at mye av sommerferien, påskeferien, høstferien osv. osv. regnes som "avspasering". Foreldre har rett til å få ha foreldresamtaler med lærerne på ettermiddags- og kveldstid. Man har faktisk ikke rett til permisjon for å komme til slike samtaler. Det samme gjelder i minst like stor grad skoleavslutninger. At noen lærere gjør seg vrange, får nå så være. Akkurat som det finnes vrange elever, finnes det rigide og like vrange lærere.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 Hvilke yrkesgrupper slipper unna kveldsarbeid egentlig? Fabrikkarbeidere og en del offentlig ansatte saksbehandlere har nok lite av det. Noen som kan komme på noen andre?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Når man titter litt ekstra etter, så er det ikke så mange som har vanlige arbeidstider. Selv så har jeg faste arbeidstider, selv om jeg jobber turnus. Og jobben skulle vanligvis ikke tilsi at jeg skal gjøre noe som har med jobb å gjøre når jeg går ut av døra fra jobb. Men jeg er tilgjengelig på telefon, for det er meg de ringer til når de har problemer eller ting de lurer på, de som er på jobb før eller etter meg. Så strengt tatt så jobber jeg flere timer hjemme, uten å få betalt for det. Men jeg vet at det blir mindre jobb for meg om jeg faktisk svarer på disse telefonene når jeg er hjemme. På skolen hos oss så har noen av klassene prøvd å ta foreldresamtalene i skoletiden, og for de fleste så har dette passet bra. For de som ikke har mulighet til å komme da, så har læreren vært der på kveldstid. Syns det må passe for alle. Læreren slipper mange timer å avspasere andre dager eller overtidsbetalt. Noen klasser har foreldrekontaktene laget juleavsluttning for ungene, og vi fikk hjem ett stk kjempe fornøyd barn igår. Endelig var det en fest, og ikke mye styr med foreldre, forestilling og alt annet som vanligvis hører med på juleavsluttninger. Ingen lærer var tilstede, bare foreldrekontakter og noen foreldre som hjalp til. Men jeg syns lærer og den klasse det gjelder skal samarbeide og finne løsningene som passer for de alle best. Og det er de heldigvis veldig flinke til på skolen her. Tror ikke det hadde falt de inn og laget juleavsluttning med foreldre på dagtid. Vi er velkommene når de har ting på skolen på dagtid, men de legger ikke tilrette for at alle foreldrene skal komme.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Jeg er saksbehandler i det offentlige - masse kveldsarbeid der!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 De fleste i industrien jobber skift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå