Gå til innhold

Barnevaksinen i 2 omganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var og vaksinerte meg mot svineinfluensa i dag, og fikk da beskjed om at barn under 10 år ville få 2 halve doser med 3 ukers mellomrom. Men så snakker jeg med folk i andre deler av landet som har vaksinert sine barn, og de har bare fått en vaksine. Noen andre som har fått beskjed om at det skal være 2 halve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk pandemi.no, jeg tror de driver med helt nye retningslinjer for doseringen nå.

Skrevet

Dersom noen andre også lurer, så fant jeg følgende på pandemi.no

Spm: Hvor mange doser trenger jeg for å oppnå beskyttelse?

Svar: Foreløpig anbefales to doser til barn under 10 år (både i risikogrupper og andre) og til personer med svekket immunforsvar. Det skal gå minst tre uker mellom de to vaksinedosene. Friske personer over 10 år anbefales først én dose. Det vil senere vurderes om én dose kan gi tilstrekkelig beskyttelse for disse.

Europeiske legemiddelmyndigheter anslår at én enkelt vaksinedose av Pandemrix kan gi tilstrekkelig beskyttelse mot ny influensa A(H1N1). Det er ennå usikkert om det vil være behov for en dose til for å oppnå langvarig beskyttelse. Helsemyndighetene vil gå ut med informasjon dersom det blir nødvendig å anbefale to doser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...