2 gutter og 1 jente Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 noen flere som har eller har hatt så små gutter? Han har i tillegg vært mye syk i det siste, og det er vondt å se på at han som i utgangspunktet er så liten ikke får i seg nok mat eller drikke hva skal jeg gjøre? han vil ikke ha noe annet enn pupp jo. så har trappet opp ammingen igjen nå som han er syk. Syns det er fælt, og håper ikke folk tenker at jeg ikke prøver å gi ungen min mat og lignende, for det gjør jeg jo såklart. vi gjør alt vi kan, men han nekter. han spiser fortsatt bare grøt, middager vil ha ikke ha. kan spise litt yoghurt og frukt og litt brød, men det er stort sett babygrøt han vil ha. hva kan man gjøre?
Gjest splætt Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Småen var litt over 8 kg ved 14 mnd. Da hadde han en dårlig periode med spising og drikking. Her ble løsningen ofte smoothies, med masse banan og fløte i. Servert med sugerør gikk det overraskende greit ned. Ellers handlet (og handler) det mest om havregrøt i diverse varianter, tilsatt ekstra kalorier i form av rømme eller fløte dersom apetitten ellers er dårlig. Middag er han ikke stor på her heller, men tomatsauser med f.eks pasta most med stavmikser går bra. Får gjerne ekstra olje eller fløte her også. Når det gjelder drikke har vi gitt mye saft. Jeg er ingen tilhenger av det, men bedre enn å bli dehydrert. Bra at gutten din tar pupp da, det er jo væske med masse næring=) Det hjelper jo litt. Har du prøvd is? Det var det første småen fikk etter en stor operasjon. Til tross for at han hadde angst for å få noe i munnen, skled hele porsjonen ned etter hvert. Ellers fins det ernæringsdrikker med masse kalorier som kanskje kan hjelpe. Hør på apoteket og med legen og du kanskje kan få dekket noe om han er syk. Lykke til og god bedring til gutten din=)
Gurine Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Hva med å gi litt mme som tillegg? Det beste er jo morsmelka, så supert at du ammer, men er vel ikke sikkert melka er så feit lenger. Jenta vår på 12mnd er stor og glad i mat, så har ingen sånne problemer. Men jeg måtte slutte å amme da hun var rundt 10 mnd. Nå får hun ca. 200ml NAN3 to ganger om dagen istedet, og hun har hoppet opp en kurve på vektkurven sin siden 9 mnd kontrollen. Så jeg vet ikke om det hadde vært noen vits å prøve det i tillegg til ammingen en periode hvis han er syk og matlei?
<3 + <3 + ? Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 jeg har jente da. Hun er snart 14mnd og oppimot 8,5kg. Det at noen barn er små trenger ikke å ha noe med hvor mye de spiser. For snuppa her spiser myye. To store brødskiver + 1 banan + godt med drikke, og det er bare frokost. I dag slikka hun middagsfatet etter en stoor porsjon. Likevel er hun liten. Helt urolig at det går an. Tror ikke du skal bekymre deg så mye, barn regulerer det der med spisingen så utrolig godt selv. Du skal se at plutselig en dag vil han ha noe han aldri har likt før. Og det går litt opp og ned med spising for de aller fleste. Når han er syk ville jeg ha gitt ham akkurat det han vil ha og tenkt at alt er bedre enn ingenting
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Kor lang er han? Om han ikkje er litt kort kan jo vekta vere heilt gjennomsnittleg. Jenta vår var tynn ei stund. Var MYKJE sjuk, åt lite utanom pupp og strevde med uoppdaga melkeallergi. Var 9,3 kg og 82 cm ved 17 mnd. Lang og tynn. Ja det er vondt å sjå at ungen ikkje får i seg mat, spesielt når h*n er liten og tynn i utgangspunktet. Gjer som andre her foreslår; gje ekstra kalorier i form av f.eks. smør eller olje, ha banan i yoghurten, lag smoothie, gje barnet den maten det likar (men med litt olje oppi). Har du prøvd å gje han heimelaga havregraut? Den kan du putte mykje rart oppi for å få den til å falle i smak (raspa eple, kanel, tørka aprikosbitar osv + litt olje sjølvsagt). Dersom du er bekymra for vekta tar du ein tur på helsestasjonen og får nokre fleire råd. Her løsna det plutseleg no for ein månads tid sidan, då jenta fylte 2. Frå å veie 10,5 kg (87 cm) i slutten av oktober er ho nærare 12 no. Ho har super matlyst et mykje og lenge. Heilt utruleg kor fort set kan snu! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå